ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قیمت گوشی تلفن همراه افزایش می‌ یابد

| سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۸۵، ۰۶:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناس مسایل ارتباطات سیار گفت : افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه، قیمت این کالا را در بازار کشورافزایش می‌دهد.
وزارت صنایع و معادن در برنامه اخیر خود تعرفه واردات گوشی تلفن همراه را به منظور حمایت از تولید داخلی از پنج به ‪ ۶۰‬درصد افزایش داد.
" امید توکلی " کارشناس ارتباطات سیار روز سه‌شنبه درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت : افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه علاوه بر افزایش میزان قاچاق این کالا ممکن است قیمت گوشی را تا ‪ ۷۰‬درصد افزایش دهد.
وی با تاکید بر اینکه طرح افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از هم اکنون محکوم به شکست است،تصریح کرد:حداقل دو سال تازمانی که‌ایران بتواند به تولید مطلوب گوشی برسد باقی است ودراین مدت به دلیل افزایش تعرفه‌ها، تنها راه برای سودجویان باز می‌ماند.
این کارشناس گفت: اگر دولت هم بخواهد با فعال‌سازی شماره سریال گوشیها جلوی قاچاق را بگیرد زمینه برای فعالیت سود جویان دیگری که به شکستن قفل نرم‌افزاری برای تغییر شماره سریال مسلط هستند، گسترده می‌شود.
توکلی با اشاره به اینکه ما دارای تنوع گوشی چندانی در کشور نیستیم ، خاطرنشان کرد: ایرانیها به دلیل پایین بودن میزان متوسط درآمد ، توانایی چندانی برای تعویض مداوم گوشی و استفاده از مدلهای متنوع ندارند.
وی ادامه داد: همین امر باعث می‌شود تا کمپانیهای بزرگ سازنده گوشی تلفن همراه تمایل چندانی برای احداث کارخانه در ایران نداشته باشند.
این کارشناس تاکید کرد: افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه تا سقف ‪۶۰‬ درصد با توجه به شرایط موجود در کشور عواقب نا مطلوبی برای مردم به همراه خواهد داشت.
از روز گذشته برخی از فروشندگان در بازار از فروش گوشی خودداری می‌کنند و منتظر قیمتهای جدید هستند.
در زمان حاضر بیش از هشت میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد و و بیش از شش میلیون نفر منتظر دریافت سیم‌کارت دور جدید واگذاری هستند.
اگرچه وزیر صنایع تشویق به تولید راعلت بالا بردن تعرفه واردات ذکر کرده اما کارشناسان می‌گویند در حالی که تولیدی وجود ندارد این استدلال منطق اقتصادی ندارد و فقط مصرف‌کنندگان باید زیان این تصمیم دولت را بدهند.
به گفته آنان افزایش تعرفه برای حمایت از تولید موجود، صورت می‌گیرد و دولت برای تشویق به تولید باید سیاست‌های تشویقی نظیر تامین سرمایه با نرخ ارزان را دنبال کند و پس از تولید کالا از ابزار تعرفه برای حمایت از تولید داخلی استفاده کنند.
آنها می‌گویند:این استدلال که تولیدکننده داخلی با حمایت دولت و از جیب مردم، بدون توجه به قیمت‌های جهانی، به هر قیمت تولید کند در نهایت جز عقب ماندگی صنعت کشور نتیجه‌ای ندارد.
بگفته آنها تعرفه سنگین به معنی انحصاری کردن تولید است و صنعت کشور طی دهها سال نشان داده که در سایه این انحصار، رشد نمی‌کند و فقط مردم زیان می‌دهند و کشور از فناوری نو بی‌بهره می‌ماند.
همچنین برخی کارشناسان معتقدند با توجه به آنکه مردم به گوشی تلفن نیاز دارند این تصمیم هیچ تاثیری بر واردات کلی گوشی تلفن همراه و کاسته شدن ازمیزان پولی که بگفته وزیر صنایع به جیب تولیدکنندگان خارجی وارد می‌شود ندارد و فقط باعث افزایش قاچاق و شاید کاسته شدن‌ازدرآمد گمرکی دولت خواهد شد.
شهروندان نیز افزایش تعرفه رااجحافی مضاعف به مردم می‌دانند و می‌گویند: در حالی که به دلیل انحصار دولت، مردم ایران سیم‌کارت تلفن همراه را چندین برابر قیمت آن در بسیاری از کشورهای دنیا می‌خرند ، حالا باید گوشی تلفن را هم گرانتر بخرند.

  • ۸۵/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">