ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
متن تعهدنامه فراخوان کرایست چرچ که نخست وزیر نیوزلند ارایه کرده بود، از سوی تعدادی از دولت ها و ارایه دهندگان خدمات آنلاین امضا شد.
فناوران- این فراخوان پس از حوادث تروریستی کرایست چرچ تنظیم شده و از سوی جاسیندا آردن با همکاری دولت فرانسه ارایه شد که از سوی سران 17 کشور غربی و شرکت‌های فناوری امضا شد. البته آمریکا از امضای این سند سر باز زد.
این متن البته الزام آور نیست، به این معنی که اجرا نکردن آن از سوی دولت‌ها و شرکت‌های فناوری برای آنها تبعاتی در پی نخواهد داشت.
آردن که هدایت اجلاس مرتبط با این فراخوان را به همراه امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه در دست داشت، گفت که اجرای این تعهدنامه به ماه‌ها زمان نیاز خواهد داشت.
متن این فراخوان سه صفحه‌ای به این شرح است:
 
فراخوان کرایست چرچ برای اقدام
به منظور حذف محتوای آنلاین تروریستی و افراطی
اینترنت آزاد، باز و امن، ابزاری قدرتمند برای توسعه ارتباطات، بهبود دربرگیری اجتماعی و دستیابی به رشد اقتصادی است.
هرچند، اینترنت در برابر آزار تروریست‌ها و عاملان خشونت و افراطی گری ایمن نیست. این موضوع به صورت غم انگیزی با حملات تروریستی روز 15 مارس 2019 به جامعه مسلمانان کرایست چرچ بار دیگر مشاهده شد؛ حملاتی تروریستی که به نحوی سازماندهی شده بود که درفضای مجازی بازتاب زیادی داشته باشد.
انتشار چنین محتواهای آنلاینی تاثیر منفی بر حقوق بشر قربانیان، امنیت جمعی ما و مردم تمامی جهان برجای می‌گذارد.
تا کنون گام‌های مثبتی در جهت پاسخ به این مشکلات برداشته شده، از جمله از سوی کمیسیون اروپایی از طریق نهادهایی همچون مجمع اینترنت اتحادیه اروپا؛ کنفرانس G20 و G7. این اقدامات شامل مبارزه با استفاده از اینترنت برای تروریسم و افراطی‌های خشونت طلب در مدت ریاست فرانسه بر کنفرانس G7 می‌شود. همچنین مجمع جهانی اینترنت برای مقابله با تروریسم (GIFCT)، مجمع جهانی ضد تروریسم، فناوری علیه تروریسم و فرایند عقبه (آغاز شده از سوی پادشاهی اردن هاشمی) می‌شود.
اتفاقات کرایست چرچ یک‌بار دیگر نیاز به اقدام عاجل و همکاری بهتر را میان گستره وسیع بازیگران موثر در این مساله، شامل دولت‌ها، جامعه مدنی، ارایه دهندگان خدمات آنلاین مثل شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی برای حذف محتوای آنلاین تروریستی و خشونت طلبانه و افراطی نمایان کرد.
در این فراخوان تعهدات جمعی و داوطلبانه دولت‌ها و ارایه دهندگان خدمات آنلاین به منظور حل معضل محتوای آنلاین تروریستی و خشونت طلبانه و جلوگیری از سوءاستفاده از اینترنت، مانند آنچه در جریان و پس از حملات کرایست چرچ اتفاق افتاد، مورد توجه قرار گرفته است.
تمامی اقدامات در این رابطه باید مطابق با اصول اینترنت آزاد، باز و امن، بدون نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی از جمله آزادی  بیان باشد. همچنین باید قدرت اینترنت برای عمل در جهت منافع عام  شامل توسعه و تشویق نوآوری و توسعه اقتصادی و کمک به جوامع دربرگیر به رسمیت شناخته شود.
به این منظور، ما دولت‌ها متعهد می‌شویم به:
 
مبارزه با عوامل تروریسم و افراط گرایی خشن 
از طریق تقویت تاب‌آوری و دربرگیری جوامع‌مان به منظور مقاومت در برابر ایدئولوژی‌های تروریستی و افراط گرایی خشن، از جمله با آموزش فراگیر و توسعه سواد رسانه‌ای برای کمک به مقابله با روایت‌های تحریف شده تروریستی و افراط گرایی خشن و مبارزه با نابرابری.
 
اطمینان از اجرای قوانین بازدارنده 
به منظور جلوگیری از تولید و انتشار محتوای تروریستی و افراط گرای خشن به نحوی که با حاکمیت قانون و قوانین جهانی حقوق بشر، از جمله آزادی بیان سازگار باشد.
 
تشویق رسانه‌ها به اجرای استانداردهای اخلاقی
 در زمان تصویر برداری و نمایش آنلاین حوادث تروریستی، به منظور اجتناب از ترویج و بازنشر محتوای تروریستی و افراط گرایی خشن.
 
حمایت از چارچوب‌هایی مانند استانداردهای صنعتی 
برای اطمینان از اینکه گزارش حوادث تروریستی موجب ترویج و بازنشر محتوای تروریستی و افراط گرایی خشن نشود و در ضمن به مسوولیت پذیری در زمینه اطلاع رسانی درباره تروریسم و افراط گرایی خشن آسیب نزند. 
 
در نظر گرفتن اقدامات لازم 
برای جلوگیری از استفاده از خدمات آنلاین برای انتشار محتواهای تروریستی و افراط گرای خشن، از جمله اقدامات جمعی مداوم مثل:  
 فعالیت‌های افزایش آگاهی و ظرفیت‌ساز با هدف ارایه دهندگان خدمات آنلاین کوچک‌تر
 توسعه استانداردهای صنعتی یا چارچوب‌های داوطلبانه
 تدوین مقررات و سیاست‌گذاری‌های سازگار با اصول اینترنت آزاد، باز و امن و قانون بین‌المللی حقوق بشر.
به این منظور، ما، ارایه دهندگان خدمات آنلاین، متعهد می‌شویم به:
 
اقدامات شفاف و مشخص 
به منظور جلوگیری از بارگذاری محتوای تروریستی و افراط گرای خشن و جلوگیری از انتشار آن روی شبکه‌های اجتماعی و خدمات اشتراک محتوای مشابه، شامل حذف سریع و دایمی این محتواها بدون نیاز به حکم قانونی و بی‌توجه به درخواست کاربران، به نحوی که این اقدامات سازگار و منطبق بر قانون حقوق بشر و آزادی‌های اساسی باشد. اقدامات مشارکتی برای دستیابی به این نتایج می‌تواند شامل توسعه فناوری، ایجاد و استفاده از پایگاه‌داده‌های اشتراکی از هش‌ها و یوآرال‌ها و روال‌های تشخیص و حذف موثر باشد.
ایجاد شفافیت بیشتر در اعمال استانداردها یا شرایط استفاده جوامع آنلاین 
شامل:
 مشخص کردن و انتشار عواقب به اشتراک‌گذاری محتوای تروریستی و افراط گرای خشن، توضیح سیاست‌ها و تعیین روال‌هایی برای تشخیص و حذف محتواهای تروریستی و افراط گرای خشن.
 اعمال استانداردها و شرایط استفاده از سرویس (Terms of use) به نحوی که با قوانین بین‌المللی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی سازگار باشد. از جمله از طریق:
 اولویت دادن به مدیریت محتوای تروریستی و افراط گرای خشن، به محض شناسایی محتوای مذکور
 بستن حساب‌های کاربری منتشر کننده در زمان لازم
 تدوین روال قانونی کارآمد شکایت و فرایند استیناف برای کسانی که تمایل دارند به تصمیم حذف محتوای‌شان اعتراض کنند یا از بازگذاری محتوای‌شان جلوگیری شده 
 اقدامات سریع و موثر برای کاهش ریسک محتوای تروریستی و افراط گرای خشن منتشر شده از طریق پخش مستقیم. 
شامل شناسایی محتوا به صورت بی‌درنگ و ایجاد فرایند گزارش‌دهی عمومی شفاف قابل اندازه‌گیری و حمایت با یک متدولوژی مشخص درباره حجم و طبیعت محتوای تروریستی و افراطی خشن، به نحوی که محتوای یاد شده شناسایی و حذف شود.
 بازبینی عملکرد الگوریتم‌ها و سایر فرایندهایی که ممکن است کاربران را به سوی انتشار این محتوای تروریستی و افراط گرای خشن سوق دهد یا انتشار این محتواها را افزایش دهد؛ 
به منظور شناخت بهتر نقاط احتمالی مداخله و اعمال تغییرات در این نقاط. این می‌‌تواند شامل استفاده از الگوریتم‌ها و سایر روال‌ها برای روی‌گردان کردن کاربران از چنین محتوایی یا معرفی و تشویق جایگزین‌های مثبت و موثق یا روایت‌های مخالف باشد. همچنین می‌تواند شامل ایجاد مکانیسم‌های مناسب برای گزارش‌دهی، طراحی شده در فرایندی چند سهامداری و بدون افشای رازهای تجاری ارایه دهندگان خدمات با افشای غیر لازم اطلاعات باشد.
همکاری با هم به منظور اطمینان از تقویت و هماهنگی تلاش‌های متقابل صنعت ، مثلا با سرمایه‌گذاری و توسعه GIFCT وبا اشتراک‌گذاری دانش و تخصص.
به این منظور، ما، دولت‌ها و ارایه دهندگان خدمات آنلاین متعهد می‌شویم به همکاری در جهت:
 
کار با جامعه مدنی به منظور تشویق تلاش‌های جامعه محور
برای مقابله با افراط گرایی خشن در همه اشکال آن، از جمله با توسعه و ترویج جایگزین‌های مثبت و ضد پیام رسانی
انجام مداخلات موثر، بر پایه اشتراک گذاری اطلاعات موثق درباره آثار الگوریتم‌ها و سایر روند‌ها، 
به منظور دور کردن کاربران از محتوای تروریستی و افراط گرای خشن
 
سرعت بخشیدن به تحقیقات در توسعه راهکارهای فنی
برای جلوگیری از بارگذاری و همچنین شناسایی و حذف فوری محتوای آنلاین تروریستی و افراط گرای خشن، و به اشتراک گذاری این راهکارها از طریق کانال‌های باز با استفاده از دانشگاهیان، محققان و جامعه مدنی.
 
حمایت از تحقیقات و تلاش‌های آکادمیک 
برای شناخت بهتر و جلوگیری و مقابله با محتوای آنلاین تروریستی و افراط گرای خشن، شامل آثار آنلاین و آفلاین چنین فعالیت‌هایی.
 
اطمینان از همکاری مناسب با و در بین نهاد‌های انتظامی 
با هدف انجام تحقیقات و تعقیب قانونی فعالیت‌های غیر مجاز آنلاین به منظور شناسایی و/یا حذف محتوای تروریستی و افراط گرای خشن، به نحوی که با حاکمیت قانون و حراست از حقوق  بشر سازگار باشد.
حمایت از پلتفرم‌های کوچک‌تر که در حال ایجاد ظرفیت برای حذف محتواهای تروریستی و افراط گرای خشن هستند.
شامل به اشتراک‌گذاری مداوم راهکارهای فنی و دیتابیس‌های هش‌ها و سایر محتواهای مرتبط، از جمله دیتابیش اشتراکی GIFCT.
همکاری و حمایت از کشورهای شریک، در توسعه و پیاده‌سازی تجربیات موفق در جلوگیری از انتشار آنلاین محتوای تروریستی و افراط گرای خشن، شامل هماهنگی مداوم عملیاتی و تبادل اطلاعات موثق، مطابق با قوانین حریم خصوصی و محافظت از داده‌ها.
توسعه روال‌هایی که دولت‌ها و ارایه دهندگان خدمات آنلاین را قادر به واکنش سریع و موثر و به نحو هماهنگ در برابر انتشار محتوای  تروریستی و افراط گرای خشن در پی رویدادهای تروریستی می‌کند.
این اقدام می‌تواند نیازمند توسعه پروتکل‌های بحرانی مشترک و روال‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات باشد، به نحوی که با الزامات حقوق بشر سازگار باشد.
محترم شمردن حقوق بشر شامل اجتناب از فعالیت‌های تجاری معارض با حقوق بشر و واکنش به موارد احتمالی
به رسمیت شناختن اهمیت و نقش جامعه مدنی در فعالیت‌های حمایتی درباره مسایل و تعهدهای این فراخوان، شامل:
 ارایه مشاوره‌های تخصصی در پیاده‌سازی تعهدنامه‌های این فراخوان به نحوی که با اینترنت آزاد، باز و امن و با قانون بین‌المللی حقوق بشر سازگار باشد.
 
 همکاری با دولت و ارایه‌دهندگان خدمات آنلاین برای افزایش شفافیت
 در مواقع لازم، فعالیت برای حمایت از کاربران در فرایندهای شکایت از شرکت‌ها و تقاضاهای تجدیدنظر.
 
تاکید بر اراده برای همکاری
در قالب مجامع، نهادها، سازمان‌ها، موسسات، مکانیسم‌ها و روال‌های موجود برای کمک به یکدیگر و ایجاد یک حرکت جمعی و گسترش حمایت از این فراخوان.
ایجاد و پشتیبانی از فعالیت‌های عملی و غیر تکراری برای اطمینان از اجرای این تعهدات.
به رسمیت شناختن خواست دولت‌ها، ارایه دهندگان خدمات آنلاین و جامعه مدنی برای اقدامات مشارکتی بیشتر به منظور واکنش به دامنه وسیع‌تری از محتواهای آنلاین مضر، مثل اقداماتی که در جریان اجلاس G7، G20، فرایند عقبه، اجلاس وزارتی 5 کشور و سایر مجامع درباره آنها بحث خواهد شد
  • ۹۸/۰۲/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">