ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مثلث موفقیت صدوقی

| چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۹ ق.ظ | ۰ نظر

براساس ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب اپراتورهای برتر در حوزه های ثابت و سیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در بخش دارندگان پروانه اپراتورهای سیار، رتبه نخست اپراتورهای تلفن همراه کشور که از ارزیابی سال ۹۲ در اختیار همراه اول است، باز هم تکرار شد.
علی اصغر عمیدیان، رییس سازمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ارزیابی و رتبه بندی با مشارکت حداکثری اپراتورها و با تاکید بر معیارهای افزایش رضایت مشترکان، تعامل با رگولاتوری، ایجاد فضای رقابتی سالم، قانون مداری، رعایت الزامات پروانه ای و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۵ انجام پذیرفته است.
این ارزیابی براساس شش معیار متشکل از سه معیار توانمندساز (برنامه ریزی قانون مدار، فرایندهای سازمانی و بستر سازی ارتقای کیفیت سرویس) و سه معیار نتایج (رگولاتوری و جامعه، مشتریان و نتایج عملکردی) و ۲۱ زیر شاخص شکل گرفته است و در مجموع ۱۰۰۰ امتیاز مثبت و شاخص های منفی با سقف ۲۰۰ امتیاز در بازه زمانی دو ماهه انجام شده است که در این مدت، تعداد ۳۶ اظهارنامه از اپراتورهای ارایه دهنده خدمات ارتباطی ثابت و سیار دریافت و بیش از ۲۵۶ نفر روز بازدید میدانی توسط ارزیابان ارشد و ناظرین سازمان به منظور بررسی دقیق مستندات و صحت سنجی شواهد اعلامی صورت پذیرفته است.
براساس این ارزیابی و نتایج حاصله از آن، در بخش دارندگان پروانه اپراتورهای سیار، «شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول)» اول، «شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل» دوم و «شرکت خدمات ارتباطی رایتل» سوم شد.


 نمایی از موفقیت های همراه اول در سال گذشته
برای جست وجو درباره دلایل استمرار موفقیت همراه اول؛ نگاهی کلی به عملکرد این شرکت در یک سال گذشته می پردازیم.
تعداد مشترکان همراه اول با 3/9 میلیون مشترک جدیدی که در سال ۹۵ جذب کرد، به 3/86 میلیون سیم کارت واگذار شده و ضریب نفوذ این اپراتور طی یکسال گذشته به 2/84 درصد رسید. علاوه براین همراه اول طی سال ۹۵ سهم بازار خود را دو درصد و با احتساب مشترکان سایر اپراتورها که با رومینگ ملی از شبکه همراه اول استفاده می کنند و مشترکان GSM روستایی، حدود ۳ درصد افزایش داده و به ۶۰ درصد کل بازار رسانده است که موفقیتی بزرگ به شمار می رود.
در خصوص توسعه شبکه باند پهن نیز همراه اول، به عنوان اولین اپراتور ارایه دهنده نسل ۴.۵ تلفن همراه در کشور، در سال ۹۵ حدود ۱۷ هزار و پانصد سایت و در مجموع بیش از ۲۵ هزار سایت نسل ۳ ،۴ و ۴.۵ در ۱۷۲۲ شهر و دهستان راه اندازی کرده است، همچنین با رشد ۲۰ برابری مشترکان نسل ۴ و ۴.۵ در سال ۹۵ و نوسازی شبکه نسل ۲ همراه اول، هم اکنون بزرگ ترین و گسترده ترین شبکه اینترنت همراه کشور در اختیار این اپراتور است.
همچنین با افزایش خدمات حضوری و غیرحضوری به مشترکان، ۳۵۰ میلیون پاسخگویی و خدمت ارایه شده به مشترکان در ۲۴ ساعت شبانه روز طی یک سال گذشته صورت گرفته است.
علاوه بر این، بر اساس این گزارش، رشد ۴۲۶ برابری ترافیک دیتا، رشد ۱۰۰ درصدی در ارایه محصولات و خدمات، حمایت از شرکت های دانش بنیان و همکاری گسترده با مجامع علمی و دانشگاهی، کسب جوایز و تندیس های متعدد در سال های گذشته در خصوص حمایت از تولید داخلی، کارآفرین برتر، حامی کار و سرمایه ایرانی، حمایت از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در راستای دسترسی به اطلاعات، سرعت بیشتر، کیفیت بهتر و هزینه کمتر به مشترکان از مهم ترین دستاوردهای شرکت ارتباطات سیار ایران در چند سال اخیر عنوان شده است.


 سهامداران راضی
علاوه بر سازمان تنظیم مقررات، به نظر می رسید سهامداران این شرکت نیز از عملکرد همراه اول راضی هستند. 
توزیع سود 98 درصدی برای سال 95 و پرداخت زودهنگام مبلغ 700 تومان سود برای هر سهم، نکته ای جذاب برای سرمایه گذاران به شمار می رود. 
از سوی دیگر نسبت P/E این سهم تقریبا 40 درصد پایین تر از میانگین بازار بورس است و درنتیجه این سهم را به سهمی کم ریسک و حتی پرسودتر از نرخ سود بانکی تبدیل کرده است.


 کاربران راضی
نتایج طرح ترابردپذیری به خوبی نشان داد کاربران نیز از عملکرد مدیران و کارکنان شرکت ارتباطات سیار ایران راضی هستند.
درحالی که در تجربیات جهانی، اپراتور اول و غالب کشورها در ترابردپذیری، سهم بازار قابل توجهی را از دست می دهند، اما این طرح نه تنها نتوانست تاثیری در کاهش سهم همراه اول داشته باشد؛ بلکه در همین مدت، بر سهم بازار این شرکت افزوده شد.
طی حدود یک سال اخیر، همراه اول از طریق طرح ترابردپذیری بیش از ۷۵ هزار مشترک جدید از مشترکان اپراتورهای رقیب جذب کرده است.
براساس گزارش های منتشره، همراه اول تا ۲۹ خرداد ماه ۹۶ تعداد ۷۵۴۵۶ مشترک از اپراتورهای دیگر جذب کرده است. تراز نهایی ترابرد ۲۰۵۱۲+ بوده و به عبارت دیگر، تنها اپراتوری است که با اختلاف بسیار تراز مثبت دارد. براساس این گزارش، همراه اول تاکنون ۱۸۶۱۱ مشترک بیش از ایرانسل و ۱۹۰۱ مشترک بیش از رایتل از این دو اپراتور در فرایند ترابرد جذب کرده است.
همچنین همراه اول در شاخص های فرعی نظیر «میزان درخواست از اپراتورها برای ترابرد»، «میزان موفقیت در اجرای مناسب ترابردپذیری» و «رضایتمندی از کل فرآیند ترابردپذیری» وضعیت مناسبی داشته است.
طبق آمار رسمی، در شاخص «میزان درخواست از اپراتورها برای ترابرد»، درخواست خروج از ایرانسل به سمت همراه اول ۱۰۷۹۸۴ مشترک است. در شاخص «میزان موفقیت در اجرای مناسب ترابردپذیری» نیز همراه اول ۶۴ درصد موفقیت داشته است که با توجه به داشتن تعداد زیادی از مشترکان دایمی امتیاز بالایی محسوب می شود. در شاخص «رضایتمندی از کل فرایند ترابردپذیری» نیز طبق نظرسنجی رسمی شرکت پایا (پیمانکار فنی طرح ترابردپذیری) که به صورت پیامکی انجام می شود، ۶۲ درصد از کسانی که ترابرد کرده اند، از کل فرایند ترابردپذیری همراه اول رضایت داشته اند.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">