ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخابرات بورس را تکان داد

| يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۸۹، ۰۶:۵۲ ق.ظ | ۰ نظر

در آستانه عرضه سهام همراه اول در بورس، سهام شرکت مخابرات افزایش چشم گیری پیدا کرد به طوری که امروز سهام شرکت مخابرات تاثیر 96 واحدی روی شاخص کل بورس گذاشت و این متغیر مهم بازار را پس از مدت‌ها به نیمه 18 هزار واحد رساند.

به گزارش (ایسنا) در جریان معاملات امروز تالار شیشه‌ای، شاخص کل بورس پس از مدت‌ها رکود و تردید 138 واحد رشد کرد و به عدد 18 هزار و 427 واحد رسید. این افزایش 138 واحدی شاخص کل بورس به مدد عرضه سهام همراه اول در فرابورس و تاثیر آن در افزایش قیمت شرکت مخابرات و استقبال سرمایه گذران حقیقی و حقوقی بازار به خریداری "اخابر" است.

در آستانه عرضه سهام عمراه اول در فرابورس، سهام مخابرات که روز گذشته به قیمت 270 تومان رسیده بود، امروز در قیمت 280 تومان معامله شد و افزایش قیمت سهام این شرکت تاثیر 96 واحدی در شاخص کل بورس گذاشت.
* عرضه 10 درصد همراه اول، تاثیر 10 درصدی در سود مخابرات دارد

بر این اساس عظیم ثابت ـ کارگزار بورس اوراق بهادار ـ در گفت‌وگو با ایسنا به تاثیر عرضه سهام به همراه اول در شرکت مخابرات و افزایش قیمت سهام این شرکت، اشاره کرد و گفت: بحث‌های متفرقه‌ای در مورد سهام همراه اول وجود دارد، به طوری که بر اساس یک فرضیه هر میزان از سهام همراه اول که واگذار می شود به همان میزان در سودآوری آینده مخابرات اثر منفی می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: بر اساس این فرضیه چون همراه اول سودآورترین شرکت زیر مجموعه مخابرات است، اگر 10 درصد از سهام این شرکت واگذار شود، به اندازه 10 درصد در سودآوری مخابرات اثر گذار خواهد بود ولی از طرف دیگر باید دید سهام همراه اول با چه P/E قرار است عرضه شود.

وی توضیح داد: اگر قرار باشد که سهام همراه اول با P/E بالا عرضه شود، این امر می‌تواند NAV مخابرات را افزایش دهد در این صورت مخابرات می‌تواند رشد کند ولی اگر سهام همراه اول با P/E پایین تر از هشت واحد عرضه شود برای شرکت مخابرات مناسب نخواهد بود.

این فعال بازار سرمایه یادآور شد: در حال حاضر شرکت مخابرات لیدر بازار است و با توجه به این که خصوصی شده و هدفمند کردن یارانه‌ها اثر منفی روی آن ندارد، آینده روشنی برای آن ترسیم می‌شود.

وی به قیمت 280 تومانی شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت این سهم به 280 تومان رسیده است که قیمت بالایی نیست زیرا شرکت مخابرات با فروش همراه اول می تواند سودی را در دفاتر شناسایی کند.

وی اضافه کرد:استقبال از سهام مخابرات در روزهای اخیر نشان داد که جو بازار و سهامداران حقیقی و حقوقی این شرکت را به عنوان یک شرکت معتبر قبول دارند و با توجه به این که مخابرات از طرح تحول تاثیر نمی‌پذیرد لذا آینده روشنی دارد.

ثابت با بیان این‌که مخابرات با واگذاری همراه اول چالاک‌تر می‌شود، ابراز عقیده کرد: اگر همراه اول P/E بالا عرضه شود این شرکت می‌تواند 10 تومان در سود مخابرات اثرگذار باشد.

وی اظهار کرد:‌ برخی فعالان بازار معتقدند چون همراه اول سودآورترین شرکت زیر مجموعه مخابرات است لذا باید در خرید سهام مخابرات تجدید نظر شود ولی چون طبق برنامه قرار است فقط 10 درصد سهام همراه اول واگذار شود لذا به اندازه همان 10 درصد در سودآوری مخابرات اثرگذار است.

وی با بیان این‌که قرار نیست مخابرات کل سهام همراه اول را از دست بدهد، عنوان کرد: مخابرات می‌تواند در همراه اول و بازار حساب کند و با توجه به این که ساختار مخابرات مثبت‌تر شده است لذا انتظار رشد برای این شرکت وجود دارد.

وی به کشف قیمت سهام همراه اول اشاره کرد و افزود: اگر سهام این شرکت با P/E هشت عرضه شود قیمت حدود چهار هزار تومان مدنظر بازار خواهد بود البته این میزان بستگی به این دارد که آیا بازار به این عرضه و قیمت تمایل دارد؟‌ زیرا در چند عرضه گذشته کارگزاری‌ها با یکدیگر هماهنگ شدند.

این کارگزار بورس به افزایش قیمت مخابرات اشاره کرد وافزود: مخابرات تا قیمت 300 تومان نیز می‌تواند رشد کند زیرا بعد از گذشت دو سال حضور در بازار سرمایه و خصوصی شدن، اگر صد درصد رشد داشته باشد نگران‌کننده نیست و در این قیمت‌ها نیز خریداران زیادی برای آن وجود دارد.

  • ۸۹/۰۹/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">