ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدعی‌العموم به قطعی‌های برق ورود کند

| سه شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۰۷ ق.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - از آنجا که مشکل قطعی برق پابرجاست و زمان مشخصی برای پایان آن متصور نیست، گزارش حاضر تجدید چاپ می‌شود.

قطعی‌های برق در کشور نه‌تنها وضع بهتری پیدا نکرده، بلکه به علت بی‌برنامگی وزارت نیرو در اعلام زمان مشخص قطعی‌ها برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، مشکلات جدیدتری نیز ایجاد کرده است. حالا ترافیک خیابان‌ها به علت قطع برق چراغ‌های راهنمایی نیز به مشکلات قبلی دامن زده است، برخی شعب بانک‌ها و ادارات نیز بعد از وصل برق همچنان دچار اختلال در خدمات خود هستند و عملا ساعات طولانی از کار و بهره‌وری در کشور به علت قطعی برق دچار خسران و زیان می‌شود.

**مشکل اما این است که از اعلام ریشه این بی‌برنامگی در شکل‌گیری قطعی‌های برق و از آن بدتر اعلام برنامه زمان‌بندی مشخص از سوی ادارات برق خودداری می‌شود. تمام این مشکلات و فشارها به مردم در حالی رخ می‌دهد که دادستان به عنوان مدعی‌العموم نیز اقدام خاصی به عمل نیاورده است، حال آنکه زمینه‌ها و دلایل کافی برای این پیگیری و دخالت وجود دارد.**

حدود یک ماه است که موجی از خاموشی برق در کشور راه افتاده که باتوجه به چرخشی و پازلی بودن ساعات قطعی برق در مناطق مختلف و زمزمه‌هایی که در خصوص کمبود برق کشور به علت کمبود آب پشت سدها شنیده می‌شود به نظر می‌رسد نوعی از صرفه‌جویی اجباری توسط وزارت نیرو کلید خورده است.

**نکته قابل تامل و ناراحت‌کننده در این میان مشخص نبودن زمان قطعی برق از سوی متولی امر بود؛ به این معنی که برق یک منطقه هرروز در بازه زمانی و طولی متفاوتی قطع و وصل می‌شود و وزارت نیرو از اعلام زمانبندی قطع برق مناطق خودداری می‌کند. درواقع حداقل انتظار مردم از وزارت نیرو این است که اگر قرار است برق مناطق مختلف برای صرفه‌جویی قطع شود لاا‌قل قبل از زمان خاموشی برق هر منطقه به مردم‌اطلاع‌رسانی شود.**

این مساله ساده که از سوی مسوولان وزارت نیرو نادیده گرفته شده، اما تبعات گسترده و متنوعی برای بخش‌های تجاری و خانگی ایجاد کرده است و بدتر آنکه هر قدر هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن انتقاد می‌شود، بازهم شاهد تغییر رویکرد و واکنشی از سوی مسوولان این وزارتخانه نبوده و نیستیم. در نتیجه شاهد ورود خسارت به جان و کار و مال مردم هستیم که در ادامه نمونه‌هایی کوچک از معضل عدم اطلاع‌رسانی درباره قطعی‌های برق در مدت کوتاه اخیر را که از زبان خودمان و مردم است را بررسی کرده‌ایم.

 

خسارت به جان مردم

قطعی بدون اعلام قبلی برق در کشور خسارات زیادی را در این مدت در پی داشته که یکی از پر اهمیت‌ترین آنها خساراتی بوده که به جان مردم وارد شده است.

گیر کردن افراد در آسانسور در زمان قطعی ناگهانی برق از جمله شایع‌ترین نتایج اعلام نشدن زمانبندی قطع برق است که ممکن است باعث شود افراد برای مدت طولانی تا آمدن مسوول آسانسور در اتاقک بالابر زندانی شوند. توجه داشته باشید که اگر مردم از زمان قطعی‌ها مطلع باشند می‌توانند از پیش برنامه‌ریزی کرده و در ساعاتی که موعد قطعی برق است از تردد با آسانسور اجتناب کنند و اگر در طبقات بالایی آپارتمان زندگی می‌کنند رفت و آمدهای غیر ضروری را به ساعت دیگری موکول کنند.

از سوی دیگر بسیاری از افراد برای فرار از هزینه‌های سرسام‌آور بیمارستانی بیمارانشان که نیاز به مراقبت مداوم دارند را به خانه آورده و با اتکا به وسایل پزشکی که نیاز به برق دارد از آنها در خانه مراقبت می‌کنند که هیچ بعید نیست با قطعی بدون اعلام قبلی و مکرر برق توسط وزارت نیرو جان بیمارانشان نیز به خطر بیفتد.

همچنین نباید از نظر دور داشت که بسیاری از واحدهای آپارتمانی برای پمپاژ آب به طبقات بالاتر نیاز به برق دارند و درواقع با قطعی برق آب منزلشان نیز قطع می‌شود. در صورت اعلام قبلی در خصوص زمان قطعی برق در هر منطقه مردم می‌توانستند برای رویارویی با این چالش از پیش خود را آماده کنند تا احتیاجات خود در این ساعات را به زمانی دیگر موکول کنند. قطعی برق اگرچه آزاردهنده است اما تمام این موارد با یک اطلاع‌رسانی ساده و مشارکت شهروندان تا حد زیادی قابل کنترل و مدیریت است، به همین سادگی.

 

خسارت به کار مردم

در این مدت با قطعی برق عملا کار مراکز دولتی و خصوصی که خدمات عمومی ارایه‌ می‌کنند نیز مختل شد و با خاموشی سیستم‌های آنها و قطعی سرویس‌ها امکان خدمت‌رسانی به مردم از بین رفت. در یک هفته اخیر گزارش‌های تصویری متعددی از تعطیلی ادارات دولتی و سازمان‌های ارایه‌دهنده خدمات به مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاکی از آن بود که مردم به علت قطعی برق ساعت‌ها برای انجام کارهای اداری‌شان معطل مانده‌اند. **فاجعه‌بارتر اما آن است که هیچ‌کس نمی‌داند برق مشخصا چه زمانی قطع خواهد شد و چه زمانی دوباره وصل می‌شود و همین امر امکان تطبیق پیدا کردن با این خاموشی‌های وزارت نیرو را به صفر رسانده است.**

از سوی دیگر در نگاهی خردتر نباید از نظر دور داشت در شرایطی که وضعیت اشتغال در کشور با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو است قطعی برق خسارات زیادی را نیز به مشاغل بخش خصوصی وارد کرده است. تمام کسب‌وکارهایی که به نوعی نیاز به سردنگاه داشتن محصولات خود دارند از آن جمله محسوب می‌شود، مانند فروشندگان انواع گوشت‌ها، لبنیات و ... .

همچنین سوپر مارکت‌ها نیز با قطعی‌های مکرر برق با چالش فاسد شدن مواد خوراکی که نیاز به یخچال دارند مواجه شده‌اند و از قطعی‌های طولانی‌مدت برق به شدت گلایه‌مند هستند.

از کار افتادن برق استخرها، مراکز تفریحی و تجاری نیز باعث شده این مشاغل که عمده درآمدشان در ایام تابستان است کار و کاسبی‌شان با مشکل جدی مواجه شود.

همچنین قطعی برق خصوصا در شب‌ها باعث می‌شود که چراغ مغازه‌ها نیز خاموش شود و طبیعتا وقتی نوری نباشد که اجناس دیده شوند خریدار هم توان انتخاب و خرید نخواهد داشت. قطعی برق در میدان ولی‌عصر تهران -با وجود آنکه در شب نبود- اما با خاموش شدن چراغ‌های ویترین و کولر مغازه‌ها و کارت‌خوان‌های بانکی باعث شد تا مشتریان مغازه‌داران به شکل مشخصی کاهش یابد و فروشندگان بیکار در کنار درب مغازه‌هایشان به اختلاط با هم و گمانه‌زنی در خصوص زمان وصل شدن برق بپردازند.

**قطعی اینترنت که گفته می‌شود به واسطه قطعی برق روی داده نیز از دیگر نتایج خاموشی‌های هفته قبل است که مشکلاتی عدیده‌ای را برای کسانی که کارشان وابسته به اینترنت است به وجود آورده است. نشریات، ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی، رزرو بلیت‌ها و انبوهی از کسب‌وکارهای دیگر از جمله زیان‌دیدگان قطعی‌های بی‌ضابطه اخیر برق هستند.**

 

خسارت به مال مردم

تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص خرابی وسایل برقی در اثر قطع مکرر برق گزارش شده است. خرابی یخچال، تلویزیون، گیرنده دیجیتال، ماشین لباسشویی و سایر لوازم خانگی از جمله شایع‌ترین خرابی‌های ناشی از قطعی برق است که مردم بابت آنها گلایه‌های زیادی را مطرح می‌کنند.

از سوی دیگر خرابی دستگاه‌ها و تاسیسات نصب شده در مراکز صنعتی و تجاری نیز از دیگر چالش‌هایی است که وزارت نیرو با اعلام نکردن زمانبندی قطعی برق موجب آن شده است.

**به شکل خلاصه اینکه، ما نمی‌دانیم مجموع خسارت‌ها و صدماتی که وزارت نیرو در این مدت ایجاد کرده است چه میزان است اما این را به‌طور قطع می‌دانیم که وزارت نیرو هیچ مسوولیتی درباره این خسارات به عهده نمی‌گیرد. با این شرایط از مدعی‌العموم درخواست می‌شود نسبت به رویه اتخاذ شده از سوی وزارت نیرو واکنش نشان داده و لا‌اقل وزارت نیرو را مجاب کند که از قبل زمان قطعی برق را اعلام کند.** (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۵/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">