مذاکره سونی با ایران درباره کنسول PS2
اولین بازی کودک و نوجوان بنیاد ملی بازیهای رایانهای به نام «گاندو» رونمایی و به بازار عرضه شد.
فناوران- در ابتدای نشست خبری و مراسم رونمایی این بازی رایانهای بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: مدت زیادی است که یکسری از بازیهای کودک و نوجوان بنیاد آماده شده است و ما منتظر فرصتی برای توزیع آن بودیم. «گاندو» اولین بازی از سری بازیهای کودک و نوجوان است که با پخشکننده قوی از هفته قبل توزیع شده است.
وی ادامه داد: این بازی چند ژانر مختلف را در برمیگیرد و بسیار هیجانی است. البته بنیاد اکنون بازیهای دیگری مانند کایدو، سیاره خاموش، داستان جنگی و خانم طلا را هم برای سنین سه تا هشت سال آماده کرده است که در آینده توزیع خواهد شد.مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ساخت بازیهایی برای کودکان و نوجوانان را یکی از اولویتهای این بنیاد دانست و بیان کرد: همان طور که ساخت بازیهایی درباره شخصیتهای ملی، دینی و همچنین دفاع مقدس برای ما اولویت دارد، بازیهای تفریحی و آموزشی برای کودکان نیز برایمان بسیار مهم است و گاندو اولین بازی از این طیف است.
وی تصریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای افرادی که این قشر از بازیها را تولید میکنند، بودجه مناسبتری دارد و توجه بیشتری به آنها خواهد کرد.
آغاز مرحله دوم پذیرش دانشجو در انیستیتو ملی بازیسازی
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای از آغاز مرحلهی دوم پذیرش دانشجو انیستیتوی ملی بازیسازی خبر داد.مینایی با اعلام این خبر گفت: انیستیتوی ملی بازیسازی در دور اول پذیرش خود 130 دانشجو داشت و در دوره دوم نیز تعداد بیشتری دانشجو خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در دورههای آینده که یک تا یک و نیم سال به طول خواهد انجامید، قصد داریم که به پذیرفتهشدگان مدرک جامع علمی ـ کاربردی اعطا کنیم تا آنها در بازار کار هم با مشکلات کمتری روبهرو باشند. مینایی همچنین تاکید کرد: ما برای همه افراد تعلیمدیده در این دوره جایگاه خاصی را برای ساخت بازیهای کوچک در نظر میگیریم و حمایت ویژهای از این طیف خواهیم داشت که به زودی سیاستهای حمایتیمان اعلام خواهد شد.
قول همکاری فنی شرکت «سونی» را برای کنسول PS2 را گرفتهایم
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخشی از این نشست، درباره اینکه چه زمانی بازیهایی برای کنسولها نیز ارایه میشود گفت: فروش ابزار فنی ساخت بازیهای کنسول به ایران ممنوع است. ما در تلاش هستیم که از سوی شرکتهای واسطه این مشکل را حل کنیم، اما در کل این موضوع مشکلات بسیار پیچیدهای دارد.
وی افزود: اکنون قول همکاری فنی شرکت «سونی» را برای کنسول PS2 را گرفتهایم که از طریق یکی از کشورهای اروپایی کار را آغاز کنیم. همچنین در حال فعالیت هستیم که برای کنسول جایگزین PSP نیز بازیهایی را تولید کنیم. مینایی همچنین از طرح مطالعاتی تولید کنسول داخلی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر تیمی حرفهای در حال انجام طرح مطالعاتی برای ساخت یک کنسول داخلی هستند؛ ضمن آنکه در توافق با مرکز تحقیقات مخابرات در حال مطالعه روی کنسولهای محلی کشورهایی مانند برزیل هستیم تا در صورت امکان بتوانیم در انتقال تکنولوژی آنها به ایران نیز فعالیتهایی را انجام دهیم.مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره فروش خارجی بازیهای بومی ساخته شده در طول سالهای گذشته، عنوان کرد: ما برای بازی «گرشاسب» با یک شرکت آلمانی قرار داد بسته و در یک سایت بسیار مشهور عرضه بازیهای رایانهای فروش آن را مدنظر قرار دادیم. آن شرکت تاکنون حدود 30 هزار عنوان از این بازی را در کشورهای خارجی به فروش رسانده است که با تبلیغات بهتر فروش، این بازی بیشتر خواهد شد.
وی افزود: اکنون قرار است برای ورژن بعدی «گرشاسب» زبانهای ترکی، ارمنی، کردی، عربی و همچنین اسپانیایی را تعبیه کنیم تا فروش و تیراژ این بازی بیشتر شود.
موتور ساخت این بازی یک موتور کاملا بومی است
در ادامه این نشست حسین خداشناس مدیر اجرایی گاندو نیز درباره این پروژه گفت: ما در ژانر کودک و تولید کاراکترهای فانتزی و ایرانی برای آن سنین خلا بسیاری داشتیم. در بازی «گاندو» تمساح پوزه کوتاه که محل زندگی آن در چابهار است به عنوان کاراکتری فانتزی در نظر گرفته شد. نام بازی را نیز اینگونه انتخاب کردیم به این دلیل که افراد محلی آن را به عنوان «گاندو» میشناسند.
وی ادامه داد: این بازی 12 مرحله دارد و به صورت مولتی ژانر انجام میشود. هسته اصلی بازی مشتزنی است و هفت گیمپلی دیگر نیز در بازی وجود دارد. وی بیان کرد: پروژه گاندو از سال 87 با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای شروع و تولید آن دو سال به طول انجامید، در این پروژه 12 نفر نیروی فنی و تخصصی و در بخشهای دیگر هشت تا 9 نفر فعالیت میکردند. موتور ساخت این بازی یک موتور کاملا بومی است که 10 سال قبل توسط خودمان نوشته شده است. گرافیک بازی در ژانر فانتزی در حد بسیار خوب طراحی شده است و میتوان این بازی را از نظر گرافیکی با بازیهای خارجی مانند کرش، پاندای کونگفو کار و غیره مقایسه کرد. همچنین از دیگر ویژگیهای این بازی میتوان به به هوش مصنوعی بسیار خوب آن اشاره کرد.
در بخش دیگری از این نشست محمد حسن مالکی ـمدیر شرکت «لوح زرین نیکان»، توزیعکننده بازی گفت: مهمترین نکته در هر صنعتی فروش و توزیع آن است، اگر ما بتوانیم در توزیع بازیهای رایانهای به تیراژ 200 تا 300 تیراژ برسیم موفق بودهایم. وی ادامه داد: ما در این راستا سعی کردهایم که در سال آینده یک بازی با پنج زبان مختلف را توزیع کنیم تا بتوانیم تیراژ و فروش آن را بالا ببریم. مالکی دربارهی توزیع و تبلیغات بازی «گاندو» نیز خاطرنشان کرد: «گاندو» اولین بازی است که انجمن گویندگان جوان گویندگی آن را برعهده داشته است. این بازی ای از شیرینکاری بسیار جالبی برخوردار است و اگر تبلیغ خوبی بر روی آن شود، استقبال بسیار خوبی از «گاندو» خواهد شد. ما برای تبلیغ این بازی در طول ماههای گذشته در مجلات تخصصی تبلیغ کردهایم و همچنین از تلویزیون هم برای تبلیغات قول مساعد همکاری گرفتهایم.
این توزیعکننده بازیهای رایانهای همچنین در پاسخ به سوالی دربارهی میزان فروش بازی «گرشاسب» و «میرمهنا» اظهار کرد: تاکنون تیراژ «گرشاسب» به 150 هزار نسخه رسیده است و «میرمهنا» نیز در این شش ماهی که از توزیع آن میگذرد، 75 هزار نسخه فروش داشته است.
گفتنی است، بازی رایانهای «گاندو» یک بازی مولتی ژانر است که برای سنین سه تا هشت سال ساخته شده است. داستان این بازی برگرفته از نوعی تمساح پوزه کوتاه در مناطق چابهار و بلوچستان است که افراد محلی آن را با نام گاندو میشناسند. گاندو بزرگترین خزنده و تنها تمساح ایران است که به نوعی گونه آن در حال انتقراض است. این بازی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیتهای بومی و شناخت حیات وحش کشورمان طراحی شده و به جنبه سرگرمی آن نیز توجه بسیاری شده است.
- ۹۰/۱۲/۰۳