ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مراقب دام‌های اینترنتی باشید

| جمعه, ۵ آذر ۱۳۸۹، ۰۳:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

سرپرست معاونت اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان گفت: استفاده نادرست از اینترنت می‌تواند خطرات جسمی و اقتصادی در پی داشته باشد. سرهنگ دوم علیرضا خزاعی در گفت‌وگو با (ایسنا) در همدان، افزود: جدی ترین خطر در اینترنت این است که فردی در دنیای مجازی مورد آزار قرار گیرد.

وی با بیان این‌که این خطر می‌تواند از ارسال اطلاعاتی مانند عکس و مطالب شخصی ایجاد شود، تصریح کرد: در کشورهای غربی مواردی وجود دارد که نوجوانان توسط افراد شیاد از طریق اینترنت اغفال شده و از خانه فرار می‌کنند یا دزدیده می‌شوند؛ هر چند میزان این موارد معمولا خیلی کم است اما وقتی رخ دهد خیلی فاجعه‌انگیز خواهد بود.

وی با اشاره به خطرات اقتصادی اینترنت، بیان کرد: اینترنت شبیه بسیاری از مکان‌های دیگر دنیا، محلی است که برخی از افراد سعی می‌کنند پول افراد دیگر یا خانواده‌هایشان را بگیرند و آنها را با آگهی‌هایشان به ستوه آورند.

سرهنگ خزاعی بیان کرد: فضای اینترنت شبیه شهری بزرگ است که در آن، کتابخانه‌، دانشگاه‌، موزه‌، مکان‌هایی برای سرگرمی و فرصت فراوانی برای ملاقات افراد عجیب و غریب در تمامی گردشگاه‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: افراد در هر سنی می‌توانند از اینترنت استفاده‌های متعددی داشته باشند اما باید توجه داشت که اینترنت تنها یک سرگرمی نیست بلکه به افراد اجازه می‌دهد که با دوستان و خانواده‌هایشان در تماس باشند و اطلاعات بی شماری را به دست آورند.

وی عنوان کرد: سایت‌های آموزشی بسیاری وجود دارد که افراد در آنها می‌توانند سرگرمی‌ها، موسیقی، ورزش‌ها و خیلی از چیزهای دیگر مورد علاقه خود را به دست آورند.

سرهنگ خزاعی اظهار داشت: باید توجه داشت در فضای اینترنت مانند هر جامعه دیگری برخی از افراد و مکان‌هایی هستند که باید از آنها اجتناب کرد و یا با احتیاط فراوان به آنها نزدیک شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شما یک نوجوان، جوان و یا حتی یک والد باشید ممکن است احساس کنید که برای شما همانند کودکان کنترل و قید و بندی لازم نیست اما اینکه شما بزرگ تر هستید به معنی این نیست که خطری شما را تهدید نمی‌کند.

سرهنگ خزاعی اضافه کرد: در حقیقت نوجوانان و گاهی جوانان از بچه‌های کوچک هم بیشتر در معرض خطرات اینترنت قرار دارند چرا که این گروه سنی نسبت به کشف گوشه و کنارها و شکاف‌های اینترنت کنجکاوتر هستند و احتمالا بیشتر جذب گروه‌های غیرهمسال می‌شوند؛ متاسفانه اغلب، طعمه شکارچیان اینترنتی می‌شوند.

وی بیان کرد: با رعایت قوانین مربوط در این زمینه می‌توان خطرات اینترنت را به حداقل رساند اما هرگز نمی توان همه این خطرات را به کلی از زندگی حذف کرد.

سرهنگ خزاعی همچنین عنوان کرد: در اینترنت اتاق‌های گفت و گوها (چت روم ها)، گروه‌های خبری، وب سایت‌ها و مکان‌های دیگری وجود دارد که حاوی مطالبی هستند که ممکن است افراد را ناخشنود سازند.

وی اظهار داشت: این پایگاه‌ها ممکن است شامل مواردی باشند که از عقاید و نگرش‌های منفور حمایت کنند و یا بحث‌هایی را پوشش دهند که افراد آنها را زننده و یا نامطبوع می‌دانند؛ در واقع مهم نیست که آنها چیستند اما مهم این است که افراد این حق و توان را دارند که بی درنگ خود را از هر ناحیه‌ای که احساس خطر کردند خارج سازند.

سرهنگ خزاعی اظهار کرد: در فضای اینترنت آداب اجتماعی رعایت نمی‌شود و زمانی که شما آنلاین هستید به ویژه در اتاق‌های گفت‌وگو این امکان وجود دارد که شما پیام‌هایی ناخوشایند دریافت کنید؛ حتی افرادی که در دنیای واقعی افرادی نجیب و خوب هستند، ممکن است در فضای اینترنت آداب معاشرت را فراموش کنند که علت اصلی این پدیده "بازداری زدایی" است که در فضای اینترنتی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: بازداری زدایی یعنی این‌که فرد چون در گمنامی به سر می‌برد خیلی از موانعی که در جهان باعث طرز عمل جامعه پسندی می‌شوند را از یاد می‌برد.

سرهنگ خزاعی با اشاره به خطرهایی که در قلمرو وب سایت‌ها وجود دارد، گفت: وب سایت‌ها به افراد این امکان را می دهند که روزنامه بخوانند، موزه‌ها را سیاحت کنند، از کتابخانه‌ها بازدید کنند، سرزمین‌های دور را ببینند، بازی کنند، به تصاویر نگاه کنند، خرید کنند یا برای انجام امور تحصیلی و تحقیقی از آنها کمک بگیرند.

وی بیان کرد: در مورد هر موضوعی که تصور می‌کنید میلیون‌ها وب سایت وجود دارد، برخی از این سایت‌ها فوق العاده‌اند، برخی خنثی و تعدادی هم حاوی عکس‌ها و مطالبی هستند که باید از آنها اجتناب کرد. این سایت‌ها ممکن است حاوی مطالب بی معنی و مهمل، نژاد پرستانه و یا اطلاعات غلط باشند؛ همچنین ممکن است علاوه بر نمایش اطلاعات سایت‌ها، گاهی اوقات از شما درخواست اطلاعاتی در مورد خودتان را کند.

سرهنگ خزاعی تصریح کرد: این اطلاعات ممکن است شامل نام، آدرس یا آدرس ایمیل تان باشد که این کار ممکن است برای به دام انداختن شما باشد.

وی عنوان کرد: در بهترین حالت ممکن است هر موقع صندوق ایمیل تان را باز کنید پر از گهی‌های بازرگانی باشد و در بدترین حالت ممکن است از این اطلاعات برای سوءاستفاده از شما استفاده شود؛ لازم است فقط به خاطر این که یک وب سایت متعلق به فردی معروف یا سازمانی مشهور است به آن اعتماد نکنید.

سرهنگ خزاعی بیان کرد: اتاق‌های گفت‌وگوهای هم زمان یا همان چت روم‌ها به افراد اجازه می‌دهد که در یک گفت و گوی زنده با مردم در اطراف جهان شرکت کنند؛ در حقیقت چت روم شبیه یک مهمانی است که در آن افراد به جای گفتن، تایپ می‌کنند.

وی بیان کرد: انواع اتاق‌های گفت‌وگو بسته به سرویسی که افراد استفاده می‌کنند، متنوع بوده به طوری که بعضی از چت روم‌ها فقط برای گفت‌وگوهای آزاد هستند و همه افراد در این اتاق‌ها تقریبا نقش یکسانی دارند؛ برخی از اتاق‌ها شرایط معتدل تری دارند به این صورت که در آن‌ها سخنرانی وجود دارد که شرکت کنندگان و بحث را راهبری می‌کند.

  • ۸۹/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">