ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مردم مراقب خود باشند

| چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - تقریبا روزی نیست که پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی نظیر فیس‌بوک، توییتر، گوگل، پیام‌رسان‌ها و غیره، در گوشه و کنار دنیا پرونده‌ای باز نداشته باشند؛ یا دائما خبر محکومیت و جریمه آنها منتشر می‌شود، یا دولت‌ها همواره قوانین و مقررات جدیدی برای فعالیت‌های آنها تصویب می‌کنند.


مشکلات تعمدی ایجاد شده از سوی این پلتفرم‌ها، اما دایره بزرگی از تهدید دموکراسی و دخالت در سرنوشت انتخابات کشورها گرفته تا انتشار اخبار دروغین، بدافزار، انحصارگرایی، جاسوسی از کاربران و غیره را شامل می‌شود. به همین دلیل است که از غرب دنیا و کنگره آمریکا و کشورهای اروپا گرفته تا شرق دنیا یعنی چین، انبوهی از تحقیق و تفحص و اتهامات گسترده مطرح است.
برای تمام دنیا اما یک قاعده پذیرفته شده است و مسوولیت تمام محتوای منتشره روی این پلتفرم‌ها به عهده مالکان آنها گذاشته شده نه عرضه‌کنندگان محتوا و بد‌افزارها.
در کشور ما اما با وجود سال‌ها هشداری که داده‌ایم، طبق معمول اوضاع متفاوت است و مالکان پلتفرم‌های داخلی، پشت کوهی از بهانه‌ها و آمارسازی‌ها، از جمله تحریم، اشتغال، حمایت از محصولات بومی و غیره پنهان شده و در حاشیه کاملا امن قرار دارند. در ایران ما اما اوضاع بسیاری از این پلتفرم‌ها از جهت دیگری نیز با سایر نمونه‌های خارجی تفاوت داشته و برای ایشان مصونیت از هرگونه مسوولیت‌پذیری، تعقیب قضایی، محکومیت و جریمه ایجاد کرده است. به این مفهوم که سرمایه‌گذاران و مالکان اصلی پلتفرم‌های مذکور به نهادها و افراد صاحب قدرت وابسته‌اند.
لذا بر خلاف رویه جهانی که دائما از اقصا نقاط دنیا خبر محکومیت و جریمه‌های سنگین برای پلتفرم‌های جهانی منتشر می‌شود، در ایران تقریبا هیچ‌گاه شاهد برخوردی با پلتفرم‌های داخلی آن هم با وجود انبوهی از تخلفات، گزارش‌های رسانه‌ای و حتی شکایات رسمی نهادهایی همچون پلیس فتا نبوده و نیستیم.
چون این پلتفرم‌ها توانسته‌اند با پشتوانه‌های رانتی، حمایتی و مالی خود، تقریبا از هر گزندی در امان باشند و به این ترتیب و در نتیجه تجمیع این امکانات، ارتشی از رسانه‌ها نیز به استخدام آنها درآمده و هر فشاری در نطفه خفه یا به فراموشی سپرده می‌شود.
همان‌طور که ذکر شد، توجیهات گسترده‌ای در سال‌های اخیر برای حمایت بی‌قید و بند از ایشان مطرح می‌شود تا کسب درآمدهای کلان به هر روشی تضمین شود.
به همین دلیل است که برای مثال گزارش‌های نهادهای قانونی و مسوول کشور در خصوص انتشار لیست انبوهی از بدافزارها روی برخی از این پلتفرم‌ها و یا شکایت پلیس، تفاوتی با گزارش‌های بی‌فایده رسانه‌ها نداشته و راه به جایی نمی‌برد و شاهد تکرار تخلفات هستیم.
در نتیجه کار به جایی رسیده که از مالکان این پلتفرم‌های متخلف و رانتی، به عنوان کارآفرین نیز تقدیر و تشکر می‌شود، نهادهای دولتی و غیردولتی عکس و خبر عقد قرارداد با آنها را منتشر می‌کنند، در جلسات تدوین قوانین و مقررات در صدر جلسات حضور دارند و حتی موفق به کسب مناصب صنفی و اتحادیه‌ای نیز شده‌اند.
گویی باید با این واقعیت تلخ همچون سرنوشت بسیاری از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات وس (VAS) کنار بیاییم که در ابتدا ظاهرا برای ایجاد شغل و خدمت به مردم درست شدند و در انتها سارق مال مردم از کار درآمدند و خبری از نتیجه چندین روز فشار و هیاهو نیز نشد.
نکته تاسف‌برانگیز آنکه در جریان رسیدگی به ماجرای تخلفات شرکت‌های وس و تنها در یک فقره، یک نماینده مجلس اعلام کرد که ظرف مدت فقط دو روز، 2 میلیون و ۶۰۰ هزار نفر قربانی عضوگیری اجباری این شرکت‌ها شدند.
اما مساله‌ای که طبق معمول از نظرها دور ماند، به روش، بسترها و پلتفرم‌هایی که به شکل میلیونی، اقدام به گرفتن قربانی کرده و همچنان نیز می‌کنند، پرداخته نشد.
از این رو دیر نیست روزی که شاهد گشایش پرونده‌هایی از قربانیان میلیونی و تخلفات و سرقت‌های میلیاردی از طریق پلتفرم‌های داخلی باشیم و در آن روز مثل سرنوشت شرکت‌های وس، مشتی مصاحبه و کاغذ و به اصطلاح افشاگری در جامعه منتشر شود و در نهایت خبری از نتیجه و بازگشت حقوق مردم نشود.
لذا از آنجا که نوشتن در این مورد، همچون گذشته، کاملا بیهوده است و راه به جایی نخواهد برد، حداقل خطاب به مردم و کاربران اینترنتی باید گفت، مراقب خود باشند که در دام برخی پلتفرم‌های وطنی که معدن بدافزار، باج‌افزار، جاسوس‌افزار و بهشت سارقان و کلاهبرداران شده‌اند، نیفتاده و حتی‌الامکان از آنها دوری کنند.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۸/۰۹/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">