ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نخستین مرکز داده اقماری کشور به عنوان زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات با سرمایه گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان در حضور رئیس جمهور افتتاح شد. 

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال صبح امروز ۵ شنبه با حضور حسن روحانی رئیس جمهور توسط وزارت ارتباطات و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

وزیر ارتباطات در توضیح این ۴ پروژه اقتصاد دیجیتال از افتتاح نخستین مرکز داده اقماری توسط یکی از اپراتورهای موبایل کشور با سرمایه گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان یکی از زیرساخت های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات خبر داد که ۲۵ درصد به ظرفیت رک های فعال کشور اضافه می شود.

وی از افتتاح مرکز خدمات ابری شبکه ملی اطلاعات با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد تومان به عنوان زیرساخت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات توسط یکی از اپراتورهای اینترنت خبر داد و گفت: با این افتتاح، در این حوزه به خودکفایی رسیدیم.

آذری جهرمی با اشاره به افتتاح طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» که با هدف تقویت حوزه محتوا انجام می شود، گفت: این پروژه با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومانی شرکت های اینترنتی، مربوط به لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات می شود.

وزیر ارتباطات گفت: امروز برای حمایت از اقتصاد دیجیتال و استارت‌آپ ها، برای ۵ هزار شرکت حاضر در طرح نوآفرین، بسته های حمایتی ۵۰ میلیون تومانی ارائه می شود که سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی از سوی دولت داشته است.

 

تذکر رئیس جمهور به محاسبه اشتباه جهرمی از رشد شبکه ملی اطلاعات 
در مراسم رونمایی از پروژه های اقتصاد دیجیتال، رئیس جمهور نسبت به محاسبه اشتباه رشد ۳۰۰ برابری شبکه ملی اطلاعات، به وزیر ارتباطات تذکر داد و این عدد را ۳۰ برابر نسبت به سال ۹۲ اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه های پیشران اقتصاد دیجیتال صبح امروز ۵ شنبه با حضور حسن روحانی رئیس جمهور توسط وزارت ارتباطات و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با ارائه گزارشی از اقدامات حوزه فناوری اطلاعات برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور و اهداف برنامه های بالادستی، تاکید کرد: اقتصاد دیجیتال در آینده نه چندان دور جایگزین اقتصاد نفتی می شود.

وی با اشاره به ۳ لایه اقتصاد دیجیتال شامل هسته، پلتفرم و دیجیتالی شدن سایر بخش ها گفت: در ایران بنابر اطلاعات مرکز آمار، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص به ۴ درصد رسیده است و این درحالی است که متوسط دنیا در این زمینه ۴.۵ درصد و سهم اقتصاد دیجیتال در چین و آمریکا ۶ و ۹ درصد است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در هسته اقتصاد دیجیتال به متوسط جهانی رسیدیم، افزود: اندازه کل اقتصاد دیجیتال در ایران ۶.۵ درصد است و این رقم در سال ۹۲ حدود ۲.۲ درصد بوده است.

 

  • تذکر رئیس جمهور به محاسبه اشتباه وزیر ارتباطات از رشد شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی با اشاره به روند رشد ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از رشد ۳۰۰ برابری خبر داد که از ۶۸۰ گیگابیت در سال ۹۲ به ۱۸ هزار گیگابیت در سال ۹۸ رسیده است. در این زمینه با توجه به آمارهای غیردقیق و محاسبه اشتباهی که از سوی وزیر ارتباطات ارائه شد، رئیس جمهور نسبت به این اشتباه تذکر داد و رشد ۳۰ برابری به جای رشد ۳۰۰ برابری اصلاح شد.

وزیر ارتباطات همچنین گفت: در حوزه ظرفیت ارتباط بین الملل از ۱۳۰ گیگابیت در سال ۹۲ به ۴۵۰۰ گیگابیت در پایان سال ۹۸ رسیدیم.

وی متوسط سرعت دسترسی مشترکان موبایل را که در سال ۹۲ حدود ۲۱۸ کیلوبیت برثانیه بود ۱۰ مگابیت برثانیه در سال ۹۸ عنوان کرد و گفت: متوسط سرعت دسترسی اینترنت ثابت نیز به ۶.۲ مگابیت رسیده و ۸۹ درصد روستاهای کشور به شبکه دسترسی دارند.

آذری جهرمی با بیان اینکه ظرفیت مراکز داده کشور از ۵۵۰ رک در سال ۹۶ به ۱۸۰۰ رک فعال در پایان سال ۹۸ رسیده است، ادامه داد: پیک مصرف ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین الملل از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۹۸ رسیده و هم اکنون ۳۴۵ هزار اپلیکیشن در دسترس مردم است که در سال ۹۲ حدود ۴۸۳ اپ بوده است.

وی با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه در نرخ ۸ درصدی رشد اقتصادی کشور و سهم ارزش افزوده بخش ICT کشور که ۱۹.۴ درصد هدف گذاری شده است، گفت: در سال ۹۸ و با توجه به فشارهای بین الملی سهم ارزش افزوده بخش ICT به ۳۱.۳ درصد رسیده و نرخ رشد بهره وری کشور در این بخش ۱۳.۵ درصد است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه هسته اقتصاد دیجیتال برای جایگزینی اقتصاد نفتی شکل گرفته و جای رشد قابل توجه در لایه های دوم و سوم اقتصاد دیجیتال نیز وجود دارد، گفت: برای افزایش بهره وری اقتصادی در کشور چاره ای جز روی آوردن به فناوری و استفاده از توان جوانان نداریم.

 

  • دو راهکار وزیر ارتباطات برای پیشبرد اقتصاد دیجیتالی

وی گفت: برای این هدف دو راهکار پیگیری می شود که یکی از آنها توسعه زیرساختها در قالب شبکه ملی اطلاعات است. این هدف با توجه به تدوین سند شبکه ملی اطلاعات و تصویب شورای عالی فضای مجازی دنبال می شود و توسعه به حد قابل قبول رسیده است. در کنار آن نهادسازی و تسهیل گری برای کسب و کارها را نیز دنبال می کنیم.

وی با اشاره به فرمان رهبر انقلاب در دی ماه ۹۸ برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت ارتباطی، اطلاعاتی و خدمات پایه گفت: طرح نوآفرین دولت برای تسهیل گری سلول های فعال اقتصاد دیجیتال که استارت‌آپها هستند در همین راستا در حال اجرا است.

 

  • ۱۰ پروژه شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال افتتاح می شود

وی از افتتاح ۱۰ پروژه دیگر مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال و با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: تکمیل ۳ مرکز داده اقماری،  ابر رایانه ایرانی، موتور جستجو،  مرکز داده بزرگ، تکمیل توسعه روستاها و واگذاری ۵ میلیون پورت پرسرعت اینترنت از جمله این طرح ها است.

جهرمی تاکید کرد: امروز در مجموع با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولت، ۲۲۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای توسعه ICT انجام شد که بازگشت سرمایه حدود ۲.۵ تا ۳ سال برای این سرمایه گذاری دیده شده است.

در این زمینه حسن روحانی به زودبازده بودن سرمایه گذاری در بخش ICT تاکید کرد و گفت: در حالی در این فضا سرمایه گذاری خیلی سریع بر می گردد که در اقتصاد سنتی ۲۰ سال طول می کشد. این به معنای سودآور بودن این بخش است و در شرایط اقتصادی کشور حائز اهمیت خواهد بود.

 

جزئیات راه اندازی تلویزیون اینترنتی برای کاربران اینترنت خانگی
معاون وزیر ارتباطات گفت: تخصیص اشتراک رایگان یک ماهه تلویزیون های اینترنتی به کاربران اینترنت خانگی در قالب طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» امروز ۵ شنبه در مراسم افتتاح پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال، با حضور حسن روحانی رئیس جمهور رونمایی شد.

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: یکی از نیازهای اصلی و عمومی مردم، نیاز فرهنگی است و در دنیا نیز قدرت فرهنگی و گفتمان سازی به عنوان قدرت اصلی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱.۸ میلیون نفر عضو شبکه‌ها و سامانه‌های مختلف پخش ویدئو، موسیقی و تلویزیون اینترنتی هستند و حق عضویت پرداخت می‌کنند، گفت: در همین حال حدود ۳ میلیون بیننده نیز بدون پرداخت حق عضویت، از محتواهای رایگان استفاده می‌کنند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: شاید این تجربه شیرین حق انتخاب برای محتوا باشد؛ چیزی که در سال‌های گذشته کمتر در دسترس شهروندان ایرانی بوده است.

ناظمی یکی از چالش‌های اصلی در شبکه ملی اطلاعات را کمبود محتوا دانست و افزود: در حالی که در دنیا ۷۰ درصد ترافیک اینترنت معمولاً به پخش فیلم و ویدئو، موسیقی و صوت تعلق دارد و در ایران این رقم حدود ۲۰ درصد است. این درحالی است که ظرفیت فعلی شبکه ما حدود ۱۴ برابر میزان مصرفی است که مردم از این محصولات فرهنگی استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، توسعه سیستم‌های پخش صوتی و تصویری آنلاین (VOD ) را باعث صرفه اقتصادی در توسعه زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: در صورتی که محتوایی وجود داشته و مشتری برای آن محتوا باشد، قاعدتاً اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری در زیرساختها ایجاد می‌شود و از طرف دیگر نیازهای فرهنگی مردم پاسخ داده می‌شود.

وی گفت: امروز ماهیانه حدود ۷ میلیارد دقیقه توسط مردم از این محصولات فرهنگی استفاده می‌شود که عدد قالب توجهی است.

ناظمی با بیان اینکه در سال ۹۲ ارزش کل فروش سینماهای کشور حدود ۴۲ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: امروز با تداوم روند فروش حق اشتراک تلویزیون‌های اینترنتی اندازه این بازار به حدود ۶۴۸ میلیارد تومان رسیده است.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: سال گذشته وقتی در حضور جنابعالی گزارش عملکرد ارائه می‌دادیم گفتیم که شبکه حمل و نقل اینترنتی از حمل و نقل سنتی بزرگ‌تر شده و امروز می‌گوئیم اندازه تلویزیون‌های اینترنتی از تمام فروش در سینماهای کل کشور، بزرگ‌تر شده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اجرای طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» در قالب افزایش خدمات محتوا در شبکه ملی اطلاعات گفت: از امروز افتتاح عضویت یک ماهه مردم به صورت رایگان در تلویزیون‌های اینترنتی فراهم شده که هزینه آن هم از بابت حق عضویت و هم بابت ترافیک رایگان است و کاربران اینترنت ثابت خانگی به مدت یک ماه می‌توانند به انتخاب خودشان عضو ۳ تلویزیون اینترنتی شوند و از محتوای آن استفاده کنند.

ناظمی تاکید کرد: با اجرای این طرح، پیش بینی می‌کنیم که بازار تلویزیون‌های اینترنتی به دو برابر فعلی افزایش پیدا کند.

در این زمینه رئیس جمهور از معاون وزیر ارتباطات پرسید که چرا این امکان را برای کاربران موبایل فراهم نکرده و آیا پول نداشتید که این طرح را برای همه اجرا کنید؟ که ناظمی پاسخ داد: دلیل اجرای این طرح تشویق مردم به استفاده از اینترنت ثابت است و اینترنت ثابت ابزار خانگی بهتری برای با هم بودن است.

در همین حال آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توضیح چرایی این تصمیم گفت: معمولاً در دنیا ترافیک پخش آنلاین صوت و تصویر و VOD ها روی شبکه‌های اینترنت ثابت است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">