ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسایل کلان، وزیر ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی

| دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - اگرچه همچنان معتقد به فرصت‌دهی به وزیر ارتباطات برای استقرار در کار و مسوولیت جدید هستیم، اما در روزهای گذشته موضوعی پیش آمد که نیاز به تامل بیشتر داشت، البته تاکید می‌شود همچنان قضاوتی در کار نیست.

وزیر ارتباطات جدید از مدتی قبل از کسب رای تا کنون، در شبکه‌های اجتماعی فعال شده و تلاش کرده تا در کنار سایر بخش‌هایی که وعده اصلاح و تغییر ساختار آنها را داده، به نوعی با مردم و فعالان اینترنتی نیز در تماس مستقیم و بی‌واسطه باشد.

هر چند که حضور در شبکه‌های اجتماعی به واسطه اقتضائات موجود در آن همچون ناشناسی افراد و اقیانوسی طوفان‌زده، می‌تواند برای یک وزیر حاشیه‌ها و تبعات بیهوده‌ای را به همراه داشته باشد که اتفاقا در ایام منتهی به رای اعتماد، شاهد نمونه‌ای از این بگومگوها بودیم، اما به هر حال وزیر ارتباطات تصمیم به پا نهادن در این فضا گرفت.

اما همانطور که ذکر شد در روزهای گذشته به رسم مرسوم موج‌سازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، این بار موضوع حذف چند اپلیکیشن ایرانی از یک پلتفرم خارجی به راه افتاد و بخشی از رسانه‌ها نیز به دنبال این موج به راه افتاده و در نهایت پای وزیر ارتباطات را به میان کشیدند.

مطابق معمول کمپین‌هایی برای اعتراض به‌راه افتاد که البته در میانه راه رندانه تبدیل به کمپین تبلیغاتی برای دو سه کسب و کار اینترنتی شد.

همین چند ماه قبل بود که وزیر ارشاد وقت روی موضوعی دست گذاشت که با تعجب بسیاری همراه شد. وی گفته بود 6 وزیر یک ماه پیگیر حل مشکل یک بازی خارجی بودند، آن هم یک بازی اعتیادآور که مستقیم و غیرمستقیم، میلیاردها تومان در سال از کشور خارج می‌کرد.

اکنون و در حالی که وزیر ارتباطات تنها چند روز است که هدایت این وزارتخانه را برعهده گرفته است و بسیاری از فعالان حوزه فاوا منتظر رویکرد و اولویت‌های کلان و زیر بنایی هستند، بخشی از وقت وزیر ارتباطات معطوف به پاسخ و پیگیری مساله‌ای شده که از سوی شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها مطرح شده و پای وزیر امور خارجه را هم به میان کشیده است.

این که وزیر ارتباطات پیگیر یک مشکل دو یا سه کسب‌وکار واسطه‌گر اینترنتی شود، (خواه این موضوع به نتیجه برسد و خواه نرسد)، امری قابل تقدیر است و می‌تواند در نگاه نخست این موضوع را در ذهن بخشی از مخاطبان ایجاد کند که وی روی کوچک‌ترین مسایل حوزه کاری خود نیز، حساس است.

اما این موضوع از جهت دیگری نیز قابل تحلیل است به این ترتیب که طرح مسایلی از این دست می‌تواند وی را با انبوهی از تقاضاهایی مواجه کند که بعضا کاذب بوده و بی‌توجهی به آنها می‌تواند حواشی بیهوده‌ای برای وزیر ارتباطات به همراه داشته باشد.

واقعیت آن است که ورود به اقیانوس متلاطم شبکه‌های اجتماعی که هر روز از گوشه‌ای از آن موج و کمپینی به راه می‌افتد و گاه به برخی رسانه‌ها نیز سرایت می‌کند، تبعات خاص خود را دارد کما اینکه همانطور که ذکر شد در دوران قبل از رای اعتماد هم شاهد نمونه‌ای از این جریان‌سازی‌ها بودیم که برخی پاسخ‌ها از وزیر ارتباطات جدید را به همراه داشت که به زعم ناظران و فعالان این حوزه، چندان مناسب و ضروری نبود.

بار دیگر تاکید می‌شود که از منظر عمومی و سیاسی توجه به مسایل بخش قابل توجه از جوانانی که برای مثال به دنبال رفع مشکل بازی‌های خارجی هستند، قابل درک است، اما این سکه روی دیگری نیز دارد که اکنون زمان پرداختن به آن نیست.

مخلص کلام اینکه مسایل کلان حوزه فاوا لزوما در شبکه‌های اجتماعی مطرح نشده و بسیاری از این موارد از سال‌ها قبل روشن و پیش چشم است که رفع آنها خود به خود زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری، آنهم نه لزوما از سوی دولت که از سوی بخش خصوصی خواهد شد، کما این که وقتی مساله سوددهی و بازگشت سرمایه مطرح باشد، در خصوص برخی کسب‌وکارهای واسطه‌گر اینترنتی با وجود ریسک‌های متعدد ناشی از نقص و فقدان قوانین، شاهد سرمایه‌گذاری‌های سنگین داخلی و خارجی در کشور نیز هستیم. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۶/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">