ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکلات ارزی و اطلاعیه یک هاستینگ

| جمعه, ۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

نوسان و نبود دلار در بازار از یک سو و شنیده‌های مبنی بر قرار نگرفتن کالاها و خدمات ICT در زمره ارز دولتی از سوی دیگر مشکلاتی را برای فعالان این صنف ایجاد کرده است. به نحوی که بسیاری از مدیران اتحادیه‌ها و اصناف نسبت به ورشکستگی و خروج فعالان صنف ICT هشدارهایی داده‌اند.

در این زمینه هفته قبل یک شرکت خدمات ‌هاستینگ اطلاعیه‌ای را برای مشتریان خود ایمیل کرد که حاوی نکات قابل توجهی بود. متن این اطلاعیه با محفوظ ماندن نام این شرکت به شرح زیر است:

"به اطلاع می‌رساند با توجه به مشکلات ارزی موجود و افزایش شدید نرخ ارز از تاریخ شنبه 29 اردیبهشت 97 متناسب با افزایش نرخ ارز  قیمت سرویس‌ها افزایش خواهد یافت.

تا قبل از این تاریخ هیچگونه افزایشی نخواهد بود و کاربران می‌تواند با نرخ‌های سابق نسبت به خرید و یا تمدید سرویس‌های خود اقدام نمایند. لذا پس از آن قیمت‌های جدید اعمال خواهد شد.

و اما سخنی با کاربران عزیز:

همزمان با این اعلام لازم دیدم شرایطی را که در حال حاضر ما و شرکت‌های دیگر میزبانی وب در آن قرارداریم را به شرح کاربران برسانم و بیشتر درد دلی با کاربران گرامی دارم که سال‌ها در کنار ما بوده‌اند و درد دلی ناگفته از پس تمامی این سال‌ها.

از حدود سال 1389 که دلار سر ناسازگاری با ما شروع کرد به فکر انتقال اکثر خدمات دلاری به ایران و تبدیل آن به هزینه‌های ریالی بودیم و خدارا شکر تا به الان موفق شدیم که بیش از 40 درصد از خدمات خود را به داخل ایران منتقل کنیم، البته فقط ظاهر عدم پرداخت ریالی آن خوب بود و فورا با مشکلات جدید در داخل ایران مواجه شدیم که مجال صحبت در مورد این مسایل نیست.

برکسی پوشیده نیست که با ارایه کردن خدمات در خارج از ایران از ثبت دامنه‌های بین المللی تا هزینه‌های سرور‌ها و دیتاسنتر‌های خارجی، قطعا نیاز به پرداخت هزینه‌های دلاری وجود دارد، ما که همیشه تحریم بوده و هستیم و شرایط تحریمی  از خارج به سمت ایران برای ما به یک واقعیت ملموس تبدیل شده بود، تا اینکه در مورد هزینه‌های دلاری از داخل هم تحریم شدیم، شرکت‌هایی مانند ما که خدمات خارجی دریافت می‌کنند به لطف سوداگران ارز! به خودی خود نه دلار نقدی دارند که داخل چمدان گذاشته به خارج از کشور ببرند و هزینه‌های سرویس‌های چند ده و چند صد هزار دلاری ماهیانه را  پرداخت کنند و نه به دلیل تحریم‌ها امکان پرداخت از طریق درگاه‌های بانکی داخل کشوری را دارند، صرافی‌ها هم که تقریبا تعطیل هستند و صرافی‌ها مجوز حواله و خرید و فروش و .. ندارند، مگر ارز مسافرتی 500 دلار در سال (که تقریبا معادل چند ساعت هزینه ثبت دامنه ماست).

ما همیشه تلاش کردیم توازنی مناسب بین کیفیت و قیمت را رعایت کنیم، همه شرکت‌های میزبانی دیگر هم واقعا مشخصا طی چند ماه گذشته  یا به علت حمایت از مشتری یا به علت رقابتی تلاش کردند که قیمت‌های خود را تا جای ممکن بدون تغییر بگذارند ولی  متاسفانه دیگر شرایطی برای امکان ارایه خدمات با شرایط قبل وجود ندارد. تا همین چند ماه پیش بود که دلار را 3800 تا 4200 تومان می‌خریدیم  ولی هم اکنون دلار تا 7700 تومان هم خریدیم! چیزی حدودا 100% افزایش هزینه‌های دلاری.

سعی کردیم در این شرایط، ما جزو سوء استفاده کنندگان از وضعیت بد ارزی نباشیم، تلاش کردیم ضررده باشیم ولی منتظر بازگشت بازار به حالت عادی باشیم، اعصاب خودمان خرد شد، اعصاب مشتری را خرد نکنیم، امید داشتیم دلار 4200 تومانی "معروف" به ما برسد ولی خوب نرسید! خودمان خرد  شدیم!"

به گزارش خبرنگار عصر ارتباط اگرچه در این اطلاعیه اشاره دقیقی به میزان افزایش نرخ خدمات هاستینگ از سوی این شرکت نشده، اما با توجه به اعلام افزایش حدود 100 درصدی هزینه‌های دلاری، کاربران باید منتظر یک جهش قیمتی در خدمات ارایه شده از سوی این قبیل شرکت‌ها نیز باشند.

  • ۹۷/۰۳/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">