ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری گفت: با توجه به غیرقانونی بودن ارائه خدمات عام توسط مخابرات بدون مناقصه، در دو سال گذشته فعالیتی در زمینه ارائه خدمات USO ( خدمات عام مخابراتی) در کشور انجام نشده است.

غلامرضا داداش‌زاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات برای برگزاری مناقصه ارائه خدمات عام (USO) و در توضیح اینکه تاکنون خدمات USO توسط شرکت مخابرات ارائه شده، اظهار داشت: براساس پروانه مخابرات و سایر اپراتورها، 3 درصد از درآمدهای سال به عنوان ارائه خدمات USO به حساب دولت واریز می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در پروانه شرکت مخابرات آمده است که رگولاتوری می‌تواند انجام خدمات USO را به مخابرات واگذار کند که پیش از پروانه گرفتن مخابرات این وظیفه توسط مخابرات انجام می‌شد و اکنون مخابرات می‌تواند مانند سایرین در این مناقصه شرکت کند.

وی در خصوص علت عدم برگزاری مناقصه USO از سوی وزارت ارتباطات، تصریح کرد: مشکل در اجرای این کار است؛ زمانی که پولی به خزانه واریز می‌شود، برداشت آن از خزانه باید براساس قوانین و مقررات کشور باشد؛ یعنی برای تخصیص هزینه باید مناقصه‌ای برگزار و انجام فعالیت از طریق این مناقصه واگذار شود.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: به دلیل وجود این مشکلات قانونی در شکل کار، مناقصه‌ای به این منظور در سطح وزارتخانه در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سؤال که به این ترتیب در مدت دو سال اخذ پروانه مخابرات، واگذاری خدمات USO به مخابرات مشکل قانونی داشته است، گفت: در مدت پروانه‌ گرفتن، اقدام چندانی به مفهوم خدمات USO انجام نشده و مخابرات از زمانی که پروانه گرفته تاکنون در این مورد کاری نکرده است.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه تعریف فرآیندهای USO وظیفه حاکمیت است و حاکمیت نیز این وظیفه را به مخابرات محول نکرده بود، مخابرات در این زمینه وظیفه‌ای نداشته و کوتاهی‌ای نیز نکرده است.

داداش زاده تاکید کرد: برای ارائه خدمات USO، رگولاتوری باید لیستی از مناطق محروم و خدمات USO تهیه ‌کند که این کار با همکاری شرکت مخابرات و سایر دستگاه‌های انجام می‌شود؛ همچنین وزارت کشور هر ساله براساس استانداردهای بین‌المللی و ملی لیستی را از مناطق مشمول دریافت خدمات USO تهیه و مناطق محروم را اعلام می‌کند.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطر نشان کرد: البته مناطق محروم تنها شامل روستاها نمی‌شود؛ بلکه ممکن برخی از شهرها نیز جز مناطق محروم باشند.

وی در این خصوص که "با توجه به اپراتور قالب بودن مخابرات و اینکه بسترهای اولیه در اختیار این اپراتور است، چگونه بخش دیگری غیر از مخابرات برای ارائه خدماتی مانند تلفن ثابت، سیار و اینترنت به مناطق محروم خواهد رفت "، گفت: رفتن به مناطق محروم برای انجام خدمات USO باید برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد و یکی از سؤالاتی که هم‌اکنون مطرح شده این است که آیا این موضوع برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی کافی دارد و آنها برای شرکت در مناقصه پیشقدم می‌شوند یا خیر؟

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: ارائه کنندگان خدمات USO باید برای این کار از طرف حاکمیت مورد حمایت قرار بگیرند.

داداش‌زاده تصریح کرد: در هر صورت و با تمام این شرایط واگذاری خدمات USO به بخش خصوصی باید در چارچوب مقررات و از طریق برگزاری مناقصه باشد و حتی این احتمال وجود دارد که شرایط منجر به ترک مناقصه شود اما در هر حال از چارچوب قوانین نمی‌توان عدول کرد.

وی در خصوص شرایط ادامه کار پس از ترک مناقصه، گفت: پس از ترک مناقصه مشخص خواهد شد که مجری، منحصر به فرد است و براساس نظر حاکمیت تصمیم‌گیری می‌شود.

داداش‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه رقم 3 درصد از درآمد اپراتورها و سهم USO و در نتیجه رقم این مناقصه در حد چند صد میلیارد تومان است و مبلغ قابل ملاحظه‌ای خواهد بود، تصمیم‌گیری در خصوص آن باید با نظر مراجع بالاتر انجام شود.

  • ۸۹/۱۱/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">