ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«مصرف منصفانه» اینترنت در کشورهای دیگر

| سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات کشور اعلام کرده، ‌نرخ جدید اینترنت غیرحجمی ثابت از ۱۰ آذر اعمال می‌شود.

حدود یک هفته پیش بود که محمد جواد آذری‌جهرمی اعلام کرد، تعرفه‌های جدیدی برای اینترنت با حجم نامحدود ارائه شده است. این تعرفه‌ها، میزان قیمت را بر مبنای مصرف منصفانه قرار داده و بنا بر آن، مشترک حق دارد از اینترنت با حجم مشخصی استفاده کند. بعد از پایان این حجم، سرعت اینترنت مشترک تا حد 128 کیلوبیت در ثانیه پایین می‌آید اما قطع نمی‌شود. آذری جهرمی در توییتر این خبر را اعلام کرده و گفته بود، برای رقابتی کردن فضا منتظر اعلام قیمت و شرایط اپراتورها می‌ماند.

همه اینها در حالی رخ می‌دهد که برداشتن محدودیت حجمی در اینترنت در ایران هنوز یک رؤیاست و سابقه نشان می‌دهد سقف حجمی تا حدی پایین درنظر گرفته می‌شود که عملا محدودیت حجم هنوز پابرجا باقی خواهد ماند. روز گذشته در جزئیات جدیدی که از این طرح منتشر شد حتی طرح فروش حجم اضافه براساس گیگابایت هم بار دیگر علنی شد تا بار دیگر حجم فروشی پیگیری شود.

عبارت «قانون مصرف منصفانه» یا Fair Usage Policy برای اینترنت در برخی کشورها و اپراتورها هنوز وجود دارد تا جلوی مصرف بی‌رویه اینترنت را بگیرد اما سقف و تسهیلاتی که آنها برای مشترکانشان درنظر می‌گیرند، با روایت ایرانی آن کاملا متفاوت است.  در این گزارش، نگاهی انداخته‌ایم به چند اپراتور مطرح در کشورهای بزرگ دنیا و خدمات حجمی که با آن مشترکانشان را محدود می‌کنند!

 

تنبیه: 60دقیقه اینترنت کم‌سرعت

در آغاز کار، اپراتورها عموما محدودیت حجمی داشتند اما به‌خاطر بالا بودن تعداد ارائه‌دهنده‌های خدمات اینترنتی در بازار، رقابتی که از چند سال پیش بین‌شان درگرفته در نهایت باعث ارائه خدمات منصفانه و بالاتر بردن سقف حجم مصرفی شده است تا جایی که با وجود درنظر گرفتن محدودیت حجمی در برخی از این اپراتورها، عملا در حد یک دسترسی نامحدود تلقی می‌شود. برای مثال، اپراتور «ویرجین مدیا» هرچند به کاربرانش توصیه کرده در زمان‌های پیک مصرف، فایل کمتری دانلود یا آپلود کنند، محدودیت حجمی برای دسترسی به تمام محتوای صوتی، تصویری و تلویزیونی را برداشته است.

درصورت استفاده غیرمتعارف یا بالاتر از حجم اعلام شده، سرعت مشترک به‌مدت 60 دقیقه کمتر شده و دوباره به روال عادی برمی‌گردد. عمده اپراتورهای اینترنتی، محدودیت دسترسی به ویدئوی اینترنتی را برداشته یا آن را به سایت‌هایی که تحت لیسانس شرکت‌شان نباشند، منحصر کرده‌اند. برای مثال، کمپانی «تاک‌تاک» در شرایط ویژه‌ای که برای مشترکان درنظر گرفته، دسترسی به تمام محتواهای فیلم، سریال که از این شرکت مجوز گرفته باشند را آزاد کرده و محدودیت را فقط روی شبکه‌های تلویزیون اینترنتی متمرکز می‌کند که مجوز فعالیت‌شان را از رقیب گرفته‌اند. در این بین، برخی اپراتورها مثل «اسکای» هم محدودیت حجمی را به‌طور کامل - حتی در زمان اوج مصرف - برداشته‌اند. هرچند تمام انگلستان را نتوانسته‌اند به‌طور دقیق پوشش دهند اما خدماتشان از دیگران رقابتی‌تر به‌نظر می‌رسد.

 

اینترنت نامحدود، فقط 45هزار تومان

شرکت «اورنج» یکی از اپراتورهای اصلی ارائه‌دهنده‌ خدمات اینترنتی در کشور فرانسه با تلفیق ارائه‌ خدمات اینترنت و تلفن ثابت در این کشور و ارائه خدمات وای‌فای شهری با روش‌های متنوع یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های اینترنتی به‌شمار می‌آید. اورنج برای جلب مشتری بیشتر از سال2007 به بعد، تمام محدودیت‌های اینترنت خانگی را برداشته است.

اخیرا نیز محدودیت دانلود برای اینترنت همراه کاملا از میان رفته است. برای جلب مشتری بیشتر، دسترسی به محتوای تلویزیونی و تلفن نیز به این خدمات استفاده شده است. با این حساب یک مشتری با کمترین هزینه پرداختی (حدود 15یورو در ماه) می‌تواند همزمان به اینترنت ثابت و همراه بدون محدودیت به همراه هزار دقیقه مکالمه ثابت دسترسی داشته باشد. محدودیت حجمی در برخی نمونه‌های ارزان‌تر این اپراتور هم وجود دارد که محدودیت حجمی را صرفا برای مشترکان موبایل - که بخشی از خدمات این شرکت است- درنظر می‌گیرد.

این محدودیت شامل 40گیگابایت در‌ماه است که طبق اعلام شرکت، فقط یک درصد از مشترکان به چنین سقفی می‌رسند.تنها زمانی سرعت اینترنت ثابت این اپراتورها پایین می‌آید که مشترک به درخواست خودش، یک فرم ویژه پر کرده باشد. در این فرم، ‌مشترک متعهد می‌شود که بخشی از سرعت اینترنت خانگی‌اش را با عابران پیاده یا کسانی که در محدوده آنتن‌دهی مودم آنها هستند به اشتراک بگذارد.

 

محدودیت 1000گیگابایتی در آمریکای شمالی

اپراتورهای «راجرز» و «بل» در کانادا، 2 اپراتور اصلی ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت هستند. راجرز با برداشتن کامل محدودیت استفاده از خدمات اینترنتی به مشترکانش اجازه می‌دهد بیشتر از یک ترابایت در‌ماه محتوا دانلود کنند. «ون‌گان» هم محدودیت را برای مشترکان خانگی و غیرتجاری کاملا برداشته است. این اپراتور صرفا در مواردی که، مشترک از خط اینترنت خانگی برای مقاصد تجاری، شبه‌تجاری (کارهای خانگی)، مرکز ارائه خدمات یا بازاریابی استفاده کند، برای مشترکانش محدودیت حجمی درنظر می‌گیرد. شرکت کانادایی «بل» هرچند سقف کمتری برای مشترکانش درنظر گرفته اما باز هم این سقف برای بسیاری از مشترکان ایده‌آل به‌حساب می‌آید.

محدودیت حجمی پایه در این شرکت برای مشترکان خانگی 300گیگابایت در‌ماه درنظر گرفته شده است. شرکت AT & T که در آمریکای شمالی - به‌خصوص ایالات متحده - خدمات اینترنتی ارائه می‌کند، مشترکان را بنا به مصرف و نیازشان به اینترنت، به چند گروه تقسیم‌بندی کرده است. گروه اول، مشترکان پایه هستند که سقف محدودیت برایشان 150گیگابایت درنظر گرفته شده. برای مشترکانی که اینترنت با سرعت بالاتر - حداکثر تا 300مگابیت در ثانیه - درخواست کنند، محدودیت حجم دانلود و آپلود یک ترابایت (1000گیگابایت) در ‌ماه خواهد بود. (همشهری)

  • ۹۶/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">