ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مصوبه‌ای برای مردم و بدون اطلاع مردم

| يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - سرانجام در واپسین روزهای کاری دولت یازدهم مدل تعرفه‌گذاری برای عرضه اینترنت ثابت غیرحجمی برای تصویب به کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات رفت و طبق آنچه انتظار می‌رفت مصوبه حذف اینترنت حجمی با هیجان زیادی دست به دست شد.

در نگاه نخست به نظر می‌رسید این موضوع تماما به نفع کاربران اینترنت باشد اما نکته‌ای که در بدو امر به آن توجه نشد این که اینترنت نامحدود به معنای واقعی کلمه نامحدود نخواهد بود زیرا برای آن سقف تعیین شده است. دیگر این که پس از ارایه فرمول‌های پیچیده و گنگ هیچ واکنشی از سوی اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت مشاهده نشد و در این موارد تجربه نشان می‌دهد که سکوت شرکت‌ها و عدم مخالفت‌شان نشان از هماهنگی برای اجرای مصوبه دارد.

شاید گزاف نباشد بگوییم هم‌اینک هم بیش از 80 درصد کاربران اینترنت اطلاع درستی از نحوه محاسبه اینترنت ندارند و حالا هم که فرمول جدیدی ارایه شده است که کسی چیز زیادی از آن نمی‌داند و ظاهرا تنها برای وزارت ارتباطات و شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت روشن است و مردم اطلاع درستی از جزییات مصوبه ندارند. به نظر می‌رسد کاربران به زودی با انبوهی از بسته‌های اینترنتی مواجه شوند که موجبات سردرگمی آنها را فراهم خواهد کرد.

در این میان اگر خلاهای قانونی ناخواسته‌ای هم در مصوبه وجود داشته باشد ممکن است باز هم از بی‌اطلاعی کاربران سوءاستفاده شود که در نهایت به ضرر ایشان تمام شود.

همان طور که گفته شد شاید درصد کمی از کاربران به شکل دقیق در جریان نحوه محاسبه اینترنت باشند اما بسیاری از مردم اطلاع درستی از این قضیه نداشته و ندارند و حالا هم که زمزمه‌های 3 نرخی شدن اینترنت و پیچیدگی‌ها آن مطرح است. موضوع مهم دیگر بحث افزایش قیمت است که گرچه وزیر ارتباطات اعلام کرده است که افزایش قیمت زیاد نخواهد بود اما واقعیت‌ این است که این رقم‌های خرد در مجموع ارقام بزرگی را شکل می‌دهند.

حال سوال مهم این است که افزایش قیمت اینترنت ولو اندک آیا نیاز به مصوبه مجلس ندارد؟ آیا اساسا وزارت ارتباطات راسا مجاز به گران کردن اینترنت است و آیا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جریان چگونگی این تصمیم قرار دارد؟ هرچند معمولا ورود سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و یا شورای رقابت هم کار چندانی از پیش نبرده‌ است اما این که در جریان این مهم قرار دارند یا خیر مساله‌ای است که از آن بی‌خبریم.

در نهایت این که گفته می‌شود مدل تعرفه اینترنت نامحدود نهایی شده است، اما اگر روش محاسبه نرخ‌های جدید و قیمت آن به نحوی باشد که به زیان مردم و مصرف‌کنندگان تمام شود به نظر می‌رسد که رسانه‌ها و افکار عمومی و نهادهای مسوول باید وارد گود شوند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۵/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">