ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مقامات امنیتی جهان در برابر«گوگل»

| پنجشنبه, ۱ دی ۱۳۸۴، ۰۲:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

با گسترش مشتریان نرم‌افزار «Google Earth» که به کمک آن می‌توان به تصاویر ماهواره‌ای نقاط مختلف جهان دست یافت، شماری از مقامات امنیتی جهان واکنش داده و آن را موجب به خطر افتادن امنیت کشورهای خود دانسته‌اند.
در عین حال، مقامات آمریکایی با سکوتی معنادار اظهار داشته‌اند که منابع «گوگل»، آرشیوی است و توسط این شرکت تهیه نمی‌شود.
به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب»، روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: وقتی «گوگل»، نرم‌افزار کامپیوتری رایگان «Google Earth» را به دنیا معرفی کرد که تلفیقی از تصاویر ماهواره‌ای و هوایی بود و دارای قابلیت‌های نقشه‌کشی بود، شرکت «گوگل» بر سودمندی و کارآمدی این برنامه به عنوان ابزاری برای مقاصد آموزشی و هوانوردی، تأکید کرد و ارزش صرف تبلیغاتی آن را با تصاویر هوایی که از برج ایفل، اهرام مصر و ساعت لندن تهیه کرده بود و دارای وضوح بسیار بالایی بود، تبلیغ کرد.
اما از تابستان سال گذشته، شک و تردیدها نسبت به آن شروع شد و برنامه «Google Earth» به صورت غیرمنتظره مورد توجه قرار گرفت. مقامات کشورهای مختلف، درباره نمایش جزییات کامل و مشروح ساختمان‌های دولتی، مراکز نظامی و دیگر تأسیسات مهم را که در داخل مرزهای کشورشان وجود دارد، اظهار نگرانی کرده‌اند.
هند که قوانینش عکسبرداری هوایی و ماهواره‌ای را به شدت محدود کرده است، به طور ویژه‌ای اعتراض خود را اعلام کرده است. «راما مورتی» دبیر سازمان علم و تکنولوژی هند در مورد این برنامه گفته است: این برنامه می‌تواند به شدت امنیت یک کشور را به خطر اندازد. تحرکات مشابه این از سوی دیگر کشورها هم گزارش شده است.
مقامات کره جنوبی اعلام کرده‌اند، بیم آن دارند که برنامه «Google Earth»، جزییات آشکاری از تأسیسات نظامی را در بر گیرد. مقامات امنیتی تایلندی گفته‌اند که قصد دارند از «گوگل» بخواهند تصاویر مربوط به ساختمان‌ها و اماکن دولتی آسیب‌پذیر را توقیف کند. ژنرال «لنوید ساژین»، تحلیلگر سرویس امنیتی فدرال که وابسته به آژانس امنیتی روسیه (جایگزین «کا.گ.ب») است، گفته که تروریست‌ها نیازی به جمع‌آوری اطلاعات اولیه از اهدافشان ندارند، چون حالا یک شرکت آمریکایی برای آنان کار می‌کند.
برنامه «Google Earth» برجسته‌ترین نمونه آزادی‌های رو به رشد در یک شبکه دیجیتالی جهانی است که اطلاعات آن، زمانی با دقت حفاظت می‌شد و حالا در حد گسترده‌ای در کامپیوترهای شخصی قابل دستیابی است. بسیاری از کارشناسان امنیتی موافق این نظرند که چنین وضوح‌نمایی و آشکارسازی و عدم اطمینان‌خاطری که از بابت آن به وجود آمده است، محصول اجتناب‌ناپذیر قدرت اینترنت و دسترسی به آن است.
کارشناسان آمریکایی دولتی و غیردولتی، ارزیابی دیگران را از این برنامه «گوگل» که آن را تهدید امنیتی خوانده‌اند، رد کرده و گفته‌اند که «گوگل» تصاویر مشابه را مستقیما از منابع و شرکت‌های دیگری دریافت می‌کند.
«جان پایک» مدیر سایت امنیت جهانی که دارای یک منبع اینترنتی از تصاویر ماهواره‌ای است می‌گوید: این برنامه، تصویر تازه‌ای ارائه نمی‌دهد و تنها تصاویری را ارائه می‌دهد که از اشخاص و منابع دیگر دریافت کرده است، پس اگر هر ضرری از بابت این برنامه و تصاویر آن جود داشته باشد، اثر خودش را گذاشته است.
برنامه «Google Earth» به عنوان محصول 79 میلیون دلاری سال توسط یک شرکت کوچک موسوم به «keyhol» تولید و سال پیش توسط «گوگل» خریداری شد و به عنوان یک برنامه رایگان قابل دانلود در کامپیوترهای شخصی، معرفی گردید.
مشاور ارشد سیاستگذاری‌های «گوگل» گفته که این شرکت طی چند ماه اخیر، بحث و گفت‌وگوهای زیادی با کشورهایی چون کره جنوبی، تایلند و هند داشته است.
سال گذشته آقای پایک که سایت وی، تصاویری از مراکز آزمایش هسته‌ای و پایگاه‌های نظامی با وضوح بسیار بیشتر از آنچه «Google Earth» دارد، ارائه داده است، از سوی آژانس‌های اطلاعاتی زمین فضا که یک بازوی وزارت دفاع به شمار می‌رود، احضار شد تا برخی از نقشه‌های مربوط به شهرهای عراق را که نیروهای ائتلاف حاکم بر عراق برای ترسیم خطوط تلفن مورد استفاده قرار داده بودند از این سایت بردارد.

  • ۸۴/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">