ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ممنوعیت‌های عجیب در ثبت دامنه .IR

| يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۱۰ ب.ظ | ۲ نظر

محمدرضا بهنام رئوف - اگر قصد ثبت دامنه اینترنتی با واژه «بانک» دارید، این کار امکان‌پذیر نیست، چراکه ایرنیک به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ اجازه‌ای که طی درخواست بانک مرکزی از مرکز ثبت دامنه‌های کشوری (ایرنیک) ممنوع شده و کسی نمی‌تواند دامنه‌ای با این واژه ثبت کند.

بانک مرکزی هم دلیل این‌کار را ممانعت از سودجویی و کلاهبرداری احتمالی برخی افراد یا شرکت‌ها از مردم با سایت‌هایی با نام دامنه حاوی این واژه می‌داند.

البته بانک مرکزی به‌طور کلی این کار یعنی ثبت دامنه با این واژه را منع نکرده است و آن را منوط به شرایطی می‌داند؛ شرایطی که باید ابتدا درخواست آن به وزارت ارشاد داده شود و وزارت ارشاد نیز پس از بررسی و تایید آن! طی نامه‌ای به ایرنیک مجوز ثبت دامنه را صادر می‌کند. در این درخواست نیز باید زمینه فعالیت سایت به شکل شفاف درج ‌شده باشد.

اما اگر درخواست کتبی با درج زمینه فعالیت سایت نیز ارایه شود، آیا می‌توان مجوز ثبت دامنه با این واژه را کسب کرد؟ پیگیری که می‌کنیم، درمی‌یابیم که به این شکل نیست؛ نه به کسی مجوز داده می‌شود و نه وزارت ارشاد به‌هیچ عنوان درخواستی را تایید می‌کند.

حالا پرسش بعدی ایجاد می‌شود که با این تفاسیر و مقررات، پس آیا سایتی غیربانکی که در نام دامنه آن از کلمه بانک استفاده شده باشد وجود ندارد؟ در اینترنت که جست‌وجو می‌کنیم متوجه می‌شویم که اتفاقا هستند تعدادی دامنه اینترنتی غیربانکی که از کلمه Bank نیز در نام دامنه ایشان استفاده شده است.

اما این سایت‌ها چطور موفق به ثبت دامنه با این واژه‌ شده‌اند؟ بیشتر که پیش می‌رویم و چگونگی آن را پرس‌وجو می‌کنیم، پاسخی که داده می‌شود این است که آن دسته از دامنه‌ها قبلا ثبت شده‌اند!

مساله وقتی جالب‌تر می‌شود که ثبت دامنه با واژه «بانک» با پسوندهای دیگر دات‌کام یا دات‌نت وجود دارد و مانعی از این جهت نیست! طبیعتا اگر دلیل این است که از ثبت دامنه با این واژه آن هم به‌دلیل ممانعت از سودجویی افراد و کلاهبرداری از مردم جلوگیری شود، باید امکان ثبت آن با پسوندهای دیگر نیز نباشد.

ضمن اینکه مطمئنا همه سایت‌هایی که با نام دامنه‌ای حاوی این واژه فعالیت می‌کنند یا خواهند کرد، حتما سایت بانک خاصی نیستند. برای مثال، اگر نام دامنه‌ای «بانک خون» باشد چه؟! آیا امکان ثبت دامنه برای چنین سایتی وجود دارد؟

پس چطور است که آن تعداد دامنه ثبت شده قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ آیا درخواست قانونی داده‌اند و تایید شده‌اند که مجاز به ثبت دامنه با این واژه شده‌اند؟ شاید فردی مایل به ثبت دامنه‌ای با این واژه در حوزه خودرو بوده و خواهان فعالیت قانونی با پذیرش همه قوانین و مقررات جاری کشور باشد. آیا می‌تواند دامنه خود را ثبت کند؟ باز هم جواب خیر است. پس چطور می‌توان به ثبت دامنه با این واژه پرداخت؟ آیا آن تعداد دامنه‌ای که ثبت شده‌اند مجوز داشته‌اند؟ چطور می‌توان مجوز لازم برای فعالیتی قانونی را به دست آورد؟

طبیعتا با این شکل احتکار و ممیزی از سوی بانک مرکزی، امروز و فردا باید شاهد آن باشیم که نهاد یا سازمانی دیگر در درخواستی مشابه به ایرنیک مانع از ثبت کلیدواژه‌ای دیگر شود. مثلا اتحادیه تاکسیرانی درخواستی ارایه دهد و با طرح دلایلی از ثبت دامنه با واژه «تاکسی» ممانعت کند؟(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۱۲/۲۲

نظرات  (۲)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
امروز و فردا؟؟!!!
داره اعمال میشه. ی واحد حقوقی ***** دارن. میشینن مخفف در میارن.
ی دامنه میخواستم ثبت کنم گفتن چون این دامنه ۴حرفی مخفف حروف اول یکی از زیرمجموعه های یکی از وزارت خونه ها ست. شما نمیتونی ثبت کنی!
اینا ب هر کشوری نشون بدی بهت پناهندگی میدن...
مقالتون خیلی کامل و خوب
بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">