ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مناطق ممنوعه نصب BTS در تهران اعلام شد

| چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۸۶، ۰۲:۲۵ ب.ظ | ۱ نظر

نارضایتی مشترکان تلفن همراه از اختلالات شبکه، طی هفته‌های اخیر افزایش یافته و این روزها وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه و حتی ارسال پیام کوتاه در برخی از نقاط شهر تهران نامطلوب شده، به طوری‌که برقراری ارتباط از طریق خطوط تلفن ثابت با خطوط همراه و یا همراه به همراه با سختی‌هایی مواجه می‌شود که گویا بارش باران هم مزید بر علت شده است. این در حالی است که مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار اخیرا با ارائه‌ی آماری در زمینه‌ی میزان قطع مکالمات و میزان موفقیت مکالمات تلفن همراه اعلام کرد که میزان قطع مکالمات تلفن همراه از 6/2درصد به 2/1 درصد و میزان موفقیت مکالمات از ‌91 درصد به ‌94 درصد رسیده است.

به گزارش (ایسنا)، جمع‌آوری این آمار قطعا با انجام تست‌های میدانی انجام شده و بر اساس آن میزان موفقیت و یا قطع مکالمات ‌سنجیده می‌شود، اما وجود اختلال در شبکه این ابهام را برای برخی مشترکان ایجاد کرده که آیا وجود این‌گونه اختلالات در شبکه را نادیده گرفته و آماری از بهبود شبکه ارایه می‌شود؟ این سوالی بود که از مسوولان مربوط در شرکت ارتباطات سیار پرسیده شد.

فلاح ‌اصغری - معاون نظارت و مدیریت شبکه‌ی شرکت ارتباطات سیار - در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: وقتی که آماری در زمینه‌ی میزان قطع مکالمات یا موفقیت تماس‌ها ارایه می‌شود، نشان دهنده‌ی وضعیت کیفی شبکه است؛ به‌عنوان مثال ممکن است در شبکه‌ 100 سایت فعالیت کند، اما 10 سایت از این تعداد در شرایط خوبی نباشند که این موضوع خود اختلالاتی را موجب می‌شود.

وی درباره‌ی این که چرا تماس مشترکان در مناطقی از تهران که مشکلی از بابت نصب آنتن در آن‌ها نبوده و پوشش شبکه در آن مکان‌ها مشکل خاصی نداشته، اخیرا دچار اختلال شده است، گفت: در جاهایی که مشکل اختلالات تلفنی وجود ندارد و سایت‌های BTS نصب است، در برخی مواقع به‌دلیل برگردان‌هایی که انجام می‌شود ممکن است اختلالاتی در تماس‌ها ایجاد ‌شود و یا در زمان‌هایی با کم یا زیاد شدن ظرفیت برخی مراکز که معمولا انجام می‌شود، با اختلالاتی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: در زمان ایجاد مراکز جدید و انتقال ترافیک به این مراکز نیز اختلالاتی ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال بر روی سایت‌هایی که ظرفیت آن 900 است، ظرفیت 1800 اضافه می‌شود که با این کار، در زمان راه‌اندازی آن مجبوریم سایت‌های900 را خاموش کرده و 1800 را راه‌اندازی کنیم.

او ادامه داد: بعد از راه‌اندازی ظرفیت 1800 نیز برای تنظیمات آن به زمان و فرصت نیاز داریم که طبیعتا خود این موضوع اختلالاتی را در تماس‌ها و یا قطع تماس‌ها موجب می‌شود.

وی یادآور شد: در برگردان‌ها،‌ توسعه و اجرای سایت‌ها تا ترافیک برروی ظرفیت‌ها و یا مراکز جدید اعمال می‌شود، ایرادات موجود خود را نشان نمی‌دهد اما زمانی که ترافیک واقعی برروی سیستم اعمال شود در آن زمان با اعتراضات یا اطلاعاتی که از طرف مردم و مشترکان در رابطه با تماس‌ها به ما می‌رسد، از ایرادات آگاهی یافته و به رفع آن می‌پردازیم و این موضوع در زمانی که اکثر مواقع مشکل تماس ندارند، هم اتفاق می‌افتد و استثنایی وجود ندارد.

او تصریح کرد: در نقطه‌ی خاصی که عملیات توسعه انجام می‌شود، در آن محدوده‌ی خاص ممکن است افت کیفیت داشته باشیم، ولی در مجموع وضعیت کیفی شبکه رو به بهبود بوده و قابل قبول است.

اصغری با بیان این که در شرایطی نیز به دلیل جابه‌جایی سایت‌ها اختلالاتی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در زمانی‌هایی که نقاط جدیدی را برای نصب سایت‌ها انتخاب می‌کنیم، ممکن است شهرداری همکاری و حمایت‌های لازم را با ما انجام ندهد که خود این موضوع و نصب نشدن سایت‌ها در برخی نقاط مشکل ساز شده و موجب بروز اختلالاتی می‌شود. در برخی نقاط نیز وجود این اختلالات به دلیل توسعه است.

اما مجید مختارنیا - مدیر کل بهینه‌سازی شرکت ارتباطات سیار - درباره اینکه چرا با وجود اعلام آمار رو به رشد ازسوی این شرکت، همزمان افزایش اختلال در شبکه احساس می‌شود، به خبرنگار ایسنا گفت: آماری که در این زمینه ارائه می‌شود، به مکان‌هایی مربوط است که شبکه پوشش دارد؛ زیرا اگر 90 درصد شبکه مشکل نداشته و فقط 10 درصد دارای مشکل باشند، در همان منطقه اختلالات تماس را خواهیم داشت.

وی با بیان این که 16 نقطه در تهران دارای مشکلات تماس هستند که اسامی آن‌ها نیز اعلام شده است، گفت: به‌طور قطع، این نقاط در آمار محاسبه نمی‌شود و با توجه به شکایت‌ها و اعتراضاتی که از طرف مردم برای تماس در این نقاط با ما گرفته شده و بعد از انجام بررسی‌های لازم این آمار را به دست آوردیم، اما این آمار در محاسبه‌ی میزان قطع مکالمات و موفقیت تماس‌ها این نقاط محاسبه نمی‌شود.

مختارنیا با تاکید بر این که آمار ارائه شده مستقیما از OSS و شبکه دریافت می‌شود، گفت: عمده مشکل تماسهای مردم در این نقاط است؛ چون ما در این مناطق برای نصب سایت با ممانعت مردمی یا شهرداری مواجه هستیم و در برخی مناطق حتی چند سالی در این زمینه با محدودیت روبه‌رو هستیم.

اما مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار درباره‌ی همکاری شهرداری درباره توسعه‌ی شبکه گفته بود: شهرداری در طی شش ماه گذشته به ما قول همکاری داده، ولی علی‌رغم مباحثی که انجام شده، تاکنون موفق به نصب سایت نشدیم و در رابطه با نصب سایت‌های میکرو در مناطق با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم این مشکل حل شود.

وحید صدوقی به این موضوع اشاره کرده بود که از ‌ماه‌ها پیش برنامه‌ای فشرده برای بهینه‌سازی شبکه آغاز کردیم تا اگر موفق به توسعه‌ی شبکه نشدیم، بتوانیم با بهینه‌سازی شبکه اثرات آن را کمتر کنیم که امیدواریم با آغاز به کار این شرکت بحث توسعه‌ی شبکه، نظم و سازمان مناسب پیدا کند.

به گزار ش ایسنا، طبق اعلام شرکت ارتباطات سیار در 16 منطقه به‌دلیل مشکل تملک امکان نصب ایستگاه های BTS تاکنون فراهم نشده که این مناطق شامل موارد زیر است: منطقه دروس- محدوده میدان هدایت، منطقه مهران (خواجه عبدالله)، منطقه‌ی گیشا - کوچه‌های منتهی به خیابان نصر، منطقه‌ی سعادت‌آباد - شهرک کیهان، منطقه‌ی تهرانپارس - فلکه‌ی سوم تهرانپارس (تقاطع حجربن عدی ومهر)، منطقه‌ی تهرانپارس - فلکه اول تهرانپارس (خ 142 غربی)، شهرک قدس - خیابان درختی- خیابان سپهر، شهرک قدس - خیابان پارک - میدان پارک.

ولنجک - خ ساسان، کوی دانشگاه شهید بهشتی، بلوار معلم - پارک قائم ، منطقه سعادت‌آباد - خیابان علامه - کوی مکانیر، پاسداران - تقاطع کلاهدوز و سنجابی، نارمک - بین خیابان مدائن و مهر- پایین‌تر از جانبازان، صادقیه - بلوار فردوس (حوالی فلکه دوم) ، مینی‌سیتی - شهرک نفت و شهرک راه‌آهن - خیابان پوری - محدوده دانشگاه امام حسین (ع).

در هر حال به گفته‌ی کارشناسان افزایش هرچه بیشتر تعداد کاربران شبکه‌ی تلفن همراه باید متناسب با توسعه‌ی ظرفیت شبکه انجام می‌شد، اما با وجود اختلال در شبکه انتقاداتی به عملکرد شرکت ارتباطات سیار در این بخش وارد است؛ چراکه وجود اینگونه اختلال‌ها از قبل پیش‌بینی می‌شد.

  • ۸۶/۰۹/۲۸

نظرات  (۱)

خیلی جالبه جاهایی رو که مشکل داره جزو آمار کیفیت شبکه حساب نمیکنین!!! تازه با این وجود با ز هم تو جاهایی که میگین اختلال ندارینو تو آمار میارین و خودتون قبولش دارین کیفیت 100% نیست!!!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">