ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مناقشه امریکا و اتحادیه اروپا بر سر اینترنت

| سه شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۸۴، ۱۱:۳۳ ق.ظ | ۰ نظر

تابان خواجه نصیری - مقاله‌ی **مناقشه امریکا و اتحادیه اروپا بر سر اینترنت** مقاله‌ی جدیدی است که جمعه‌ی گذشته در اینترنشنال هرالد تریبییون منتشر و منعکس شده است. این مقاله در اینترنت، بازتاب گسترده‌ای داشته است و ذهن بسیاری از صاحب‌نظران و فعالان اینترنتی را به خود معطوف داشته است. پافشاری‌های امریکا بر سر موضوع حاکمیت اینترنت و پیشنهاد اخیر اتحادیه‌ی اروپا و از سوی دیگر مخالفت‌های کشورهای در حال توسعه، کار را به جایی رسانده است که از هم پاشیدگی اینترنت و سوق یافتن به شکل‌گیری اینترنت‌های متعدد به دلیل اختلافات و سوء تفاهم‌های بین‌المللی در فضای سایبر آنقدرها هم دور از ذهن به نظر نمی‌آید.

هیئت‌های مذاکره‌کننده معتقدند که مخالفت‌های سیاسی با شیوه‌ی امریکا که توسط مخالفین، به جنگ با عراق تشبیه شده است، منجر به بروز این‌گونه بحث‌های تکنیکی و فنی شده است. اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای در حال توسعه می‌خواهد به امریکا این علامت را بدهند که این کشور نمی‌تواند همه‌ی کارها را به تنهایی انجام دهد.

به لحاظ اهمیت موضوع - ترجمه‌ای این مقاله برگرفته از وبلاگ «روایتی از تاریخ شفاهی و فولکلور اینترنتی»* است.
مناقشه امریکا و اتحادیه اروپا بر سر اینترنت
پنجشنبه‌ی گذشته در ژنو، پس از اینکه مذاکره‌کنندگان اتحادیه‌ی اروپا، محرومیت امریکایی‌ها از کنترل موثر اینترنت را پیشنهاد کردند، امریکا و اروپا در یکی از شدیدترین اختلافات‌شان درچند ماه اخیر بار دیگر رو در روی یکدیگر قرار گرفتند.

این تصمیم اروپایی‌ها در حمایت از سایر کشورهای جهان در ارائه‌ی درخواستی جهت ایجاد یک تشکیلات بین‌المللی جدید برای راهبری اینترنت، تعادل امریکایی‌ها را بوضوح بر هم زد و آنها را در مذاکراتی که برای رسیدن به راه جدیدی در قانونمند ساختن ترافیک دیجیتالی در قرن بیست و یکم طراحی شده بود عملا منزوی ساخت.

دیوید گراس هماهنگ‌کننده وزارت خارجه و مسئول سیاست‌های ارتباطات بین‌المللی امریکا می‌گوید: این تغییر موضعی اساسی و تکان‌دهند از سوی اتحادیه اروپا بود. پیشنهاد اروپا ظاهرا نمایانگر تغییر جهتی تاریخی در رویکرد تنظیمی‌ اینترنت است، تغییر جهت یا جابجایی از رویکردی که پیش از این مبتنی بود بر نقش هدایت‌کننده و راهبری بخش خصوصی به سوی یک کنترل از بالا به پایین دولتی برای اینترنت.

پس از دو سال مذاکره دیدار دو هفته ‌پیش هیئت‌های مذاکره‌کننده در ژنو امیدبخش آن بود که این هیئت‌ها بتوانند تا جمعه برای تنظیم یک سند پیش‌نویس به اجماع دست‌ یابند. مذاکرات پیرامون مسائل بین‌المللی دیجیتال که «اجلاس جهانی برای جامعه‌ی اطلاعاتی» نام داشت و توسط سازمان ملل برگزار شد قرار است در ماه نوامبر، در جلسه‌ای در تونس به نتیجه‌ای نهایی دست یابد. در حقیقت، با توجه به اینکه امریکا جنگی مستبدانه بر علیه کشورهایی که خواهان ایجاد تشکیلاتی جهانی برای نظارت بر اینترنت هستند آغاز کرده است، مذاکرات به بن بست رسیده‌ است.

چهارشنبه‌ی گذشته زمانیکه اتحادیه‌ی اروپا پیشنهاد دور از انتظار خود را مبنی بر اینکه مایل به ایجاد تشکیلاتی بین‌المللی برای وضع قوانین ناظر بر اینترنت است ارائه داد، ایالات متحده تنها متحد خود را از دست داد. در حال حاضر، وزارت بازرگانی ایالات متحده با اعمال تغییراتی در فایل های حوزه ریشه Root Zone Files که توسط «شرکت نام‌گذاری و شماره‌گذاری اینترنت (ICANN) - شرکتی غیر انتفاعی که دفتر آن در مارینا دل ری کالفرنیاست موافقت کرده است.
هیئت‌های مذاکره‌کننده معتقدند که مخالفت‌های سیاسی با شیوه‌ی امریکا که توسط مخالفین، به جنگ با عراق تشبیه شده است، منجر به بروز این‌گونه بحث‌های تکنیکی و فنی شده است. اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای در حال توسعه می‌خواهد به امریکا این علامت را بدهند که این کشور نمی‌تواند همه‌ی کارها را به تنهایی انجام دهد. مخالفت با تداوم حاکمیت واشنگتن بر اینترنت در بیانیه‌ای که هفته پیش از سوی هیئت برزیلی حاضر در مذاکرات صادر گردید کاملا مشهود است: "در خصوص حاکمیت اینترنت این سه واژه‌ به ذهن خطور می‌کند: حقانیتی وجود ندارد! در دنیای دیجیتالی ما، تنها یک کشور برای همه‌ی ما تصمیم می‌گیرد.

اتحادیه‌ی اروپا در پیشنهاد جدیدش تصریح می‌کند که این تشکیلات جدید می‌تواند در خصوص اینکه چه کسی کنترل چه آدرس اینترنتی - یعنی مکانیسم اصلی برای یافتن اطلاعات بر روی شبکه‌ی جهانی - را بر عهده ‌بگیرد و در یاری رساندن به ایجاد سیستمی برای حل اختلافات چه نقشی ایفا کند، رهنمون‌هایی ارائه دهد.

این پیشنهاد جدید نقش دولت‌ها را در این مدل همکاری جدید به گونه‌ای تبیین می‌کند که دولت‌ها اساسا فارغ از هرگونه درگیری‌های‌ روزانه‌ی، فعالیت‌هایشان تنها بر موضوعات اساسی و سیاست‌های عمومی متمرکز باشند و علاوه بر آن متذکر می‌شود که مدل جدید نباید جایگزین موسسات یا مکانیسم‌های موجود گردد.

پیشنهاد اتحادیه اروپا که واجد ابهاماتی نیز بود شدیدا از سوی واشنگتن مورد مخالفت واقع شد اما راه را برای این امکان باز گذاشته بود که بر اساس آن سازمان ملل بتواند به تنهایی برخی نقش‌‌های هدایت کننده را در اختیار داشته باشد.

ایالات متحده این درخواست‌ها را مثل آنچه که هفته‌ی گذشته از سوی ایران طرح شده بود مبنی بر اینکه تشکیلاتی از سازمان ملل بر روی اینترنت نظارت داشته باشد شدیدا مورد انتقاد قرار داده است. گراس می‌گوید: هیچ تشکیلات بین‌المللی نباید اینترنت را کنترل کند! چه سازمان ملل باشد یا هر جای دیگر. مسئولان دولتی امریکا چنین استدلال می‌کنند که سیستمی که توسط اتحادیه‌ی اروپا پیشنهاد شده است موجب بروز نوعی بروکراسی در اینترنت می‌شود!

دیوید هندون David Hendon سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده اتحادیه‌ی اروپا معتقد است که ایالات متحده در ایفای نقش‌ خود دارد زیاده روی می‌کند!

وی اضافه می‌کند: "اما فکر می‌کنم که این یک واکنش، تاکتیکی برای مذاکرات است"

هندون می‌گوید: "انتظار داشتیم‌ که این پیشنهاد، نشست را از این بن‌بست خارج کند." این عاقلانه نیست که تمام قدرت تصمیم‌گیری بر سر اینکه در کشورهای دیگر چه بر سر اینترنت می‌اید فقط در دست امریکا باشد.

گروه‌های مختلف از جمله اتحادیه ارتباطات بین‌المللی ITU که یک آژانس وابسته به سازمان ملل متحد در ژنو است، معتقدند که دولت امریکا کنترلی بیش از حد بر روی اینترنت دارد.

تحت مفاد یادداشت تفاهمی در سال 1998، قرار بود که ICANN تا سال 2006 از وزارت بازارگانی جدا و مستقل شود.

اما دولت بوش در ماه جولای می‌گوید که ایالات متحده نقش تاریخی خود را در به رسمیت شناختن اصلاحاتی بر فایل های حوزه ریشه حفظ می‌‌‌کند و با چنین اقدامی، می‌خواهد حافظ امنیت و ثبات در پشتیبانی‌های فنی اینترنت باشد.

برخی صاحب‌نظران معتقدند که بدون دستیابی به اجماع، کشورها ممکن است تا آنجا پیش روند که به عنوان راهی برای دور زدن ICANN سیستم نامگذاری دامنه یا DNS مختص به خود را راه‌اندازی کنند.

ایالات متحده چنین استدلال می‌کند که سیستم آدرس‌دهی کنونی چیزی است که باعث شده است تا اینترنت تا این اندازه قدرتمند شود و حرکت به سمت و سوی ایجاد اینترنت‌های متعدد به نفع هیچکس نیست.

مایکل گالاگرMichael Gallagher کارشناسی در وزارت بازرگانی امریکا که ریاست دفتر سیاست‌های ارتباطی را نیز بر عهده دارد معتقد است که این شیوه عملی نیست. پل تومی Paul Twomey مدیر ارشد ICANN می‌گوید در وجود ترس از تاثیر دولت امریکا بر روی اینترنت اغراق شده است.

هیئت های مذاکره کننده معتقدند که این کنفرانس از آغاز فعالیت خود در سال 2003 پیشرفت‌های بهتری در زمینه‌ی مبارزه با هرزنامه‌ها و دزدی هویت داشته است. اما در عین حال هیئت ها چنین ابراز می‌کنند که انتظار نداشتند بتوانند تا جمعه طبق آنچه قبلا برنامه ریزی کرده بودند سندی را تنظیم کنند و فکر هم نمی‌کردند که تا پیش از اجلاس تونس در 16 تا 18 نوامبر به مذاکرات بیشتری نیاز داشته باشند.
منبع : اینترنشنال هرالد تریبییون

http://www.iht.com/articles/2005/09/29/business/net.php

منبع ترجمه : http://internetfolklore.blogfa.com/post-12.aspx

  • ۸۴/۰۷/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">