ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مهار موادفروشان فضای مجازی تا پایان سال

| چهارشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۰۴ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اعلام کاهش آمار مصرف کنندگان «شیشه‌» از 25 به 8 درصد از مصرف سالانه بیش از 50 تن مواد مخدر در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته شبکه دوم سیما با موضوع آمارهای جدید از اعتیاد کشور با حضور دکتر افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر، سعید صفاتیان، رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباس دیلمی زاده، یک فعال مبارزه با مواد مخدر و مجید کریمی، معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به‌روی آنتن رفت که در این برنامه ضمن انتقاد به برخی سیاستهای مبارزه‌ با مواد مخدر، موضوعاتی همچون تغییر الگوی مصرف مواد، زمان دسترسی به آن در کشور و سن مصرف و غیره مورد بررسی قرار گرفت که مشروح آن در ادامه می‌آید.

 

گسترش خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی

به گزارش ایسنا، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با حضور در این برنامه با بیان اینکه بر اساس آمار، دو میلیون و 808 هزار معتاد در کشور وجود دارد، گفت: در سال 57 آمار معتادان با توجه به جمعیت 36 میلیونی ایران، حدود یک میلیون و 800 هزار نفر بود.
افشار افزود: این نشان می دهد با توجه به افزایش جمعیت، روند مصرف مواد مخدر در کشور صعودی نیست.
وی گفت: اکنون در روسیه 20 میلیون و در افغانستان سه و نیم میلیون مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد.
افشار با بیان اینکه باید از سازمان های مردم نهاد در سال های گذشته بیشتر استفاده می شد افزود: در دو دهه مبارزه با مصرف مواد مخدر فقط به مقابله با عرضه پرداخته شد و به ساز و کار مردمی و اجتماعی شدن این موضوع توجه نشد.
وی گفت: پوشش پیشگیرانه‌ای که دولت در این زمینه انجام داد فقط 15 درصد از معتادان را تحت پوشش قرار داد اما از دو سال پیش که سازمان های مردم نهاد مبارزه با مصرف مواد مخدر از حدود 1200 سازمان به 2365 سازمان رسیده است، در یک سال گذشته 38 درصد پوشش پیشگیرانه استفاده از مواد مخدر افزایش یافته است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: حدود 10 درصد جمعیت معتاد کشور را زنان تشکیل می دهند و الگوی مصرف مواد مخدر در مقایسه با سال 90 تغییر کرده است.
افشار گفت: در سال 90 پس از تریاک، شیشه رتبه دوم مصرف را داشت اما در سال 94 ماری‌جوانا و مشتقات آن در رتبه دوم قرار گرفته اند و شیشه به مقام چهارم نزول کرده است.
وی میانگین سن مصرف مواد مخدر در کشور را 24 سالگی اعلام و اضافه کرد: خرید و فروش مواد مخدر به وسیله فضای مجازی در حال گسترش است.
افشار گفت: یک معتاد در کشور لازم نیست زمان زیادی را برای دسترسی به مواد مخدر صرف کند.
وی با بیان اینکه دسترسی به مواد مخدر و قیمت آن برای مصرف کننده اهمیت دارد، افزود: دسترسی به این مواد در ایران بسیار آسان است نسبت به کشور های اروپایی و غربی و به طورکلی هرچه از مرز فاصله میگیریم دسترسی به مواد سخت تر می‌شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دو سال اخیر تحت پوشش قرار دادن مراکز حساس مانند دانشگاه ها، مدارس، پارکها و ... را در اولویت پیشگیری از مصرف مواد مخدر قرار داده ایم.
افشار درباره صحت آمار تعداد معتادان افزود: این آمار بر اساس کار علمی دقیق و به وسیله کارشناسان به دست آمده و تا حدودی قابل قبول است.
وی گفت: بر اساس نظر کارشناسان، ضریب خطای این آمار مثبت یا منفی پنج درصد است.
افشار ضمن بیان اینکه اکنون مصرف مشتقات ماری‌جوآنا مانند گل، گراس و علف زیاد و مصرف شیشه کاهش یافته است اظهار کرد: اگر مصرف کننده تریاک حدود 20 سال طول می کشید به انتهای خط برسد برای مصرف کننده شیشه این زمان حداکثر شش سال است.

 

 

شناسایی و دستگیری 4 شبکه توزیع مواد مخدر در فضای مجازی 

به گزارش ایسنا، مجید کریمی، معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در این برنامه گفت: زمان دقیقی برای دسترسی به مواد مخدر در کشور نمی توان یافت. موادفروشان مصرف کنندگان را یا می شناسند یا به آنها معرفی شده‌اند و این طور نیست که هر کسی برود و بتواند مواد مخدر تهیه کنند.

کریمی با بیان اینکه به دلیل مبارزه با ورود و توزیع مواد مخدر، باندهای مافیایی الگوی مصرف را تغییر داده‌اند افزود: قیمت شیشه در یک سال هشت برابر شد و این موجب می شود معتاد مواد مصرفی خود را تغییر دهد.

معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: از سال گذشته با پلیس فتا برای برخورد با مواد فروشان در شبکه‌های اجتماعی وارد شدیم و از ابتدای امسال چهار شبکه که به وسیله فضای مجازی مواد مخدر پخش می‌کردند دستگیر شدند.

کریمی ابراز امیدواری کرد همه فضای مجازی تا پایان سال برای مقابله با مواد فروشان تحت کنترل درآید.

وی همچنین مواد مخدر را تروریست پنهان خواند.

 

کنترل تمام موادفروشان شبکه‌های مجازی تا پایان امسال

کریمی معاون عملیات پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، گفت: در حوزه مبارزه با موادمخدر با باندهای مافیایی بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم و تغییر الگوی مصرف نیز از برنامه‌های پشت پرده آنهاست.   

وی ادامه داد: در حال حاضر تغییر الگوی مصرف به سمت ماری جوانا و مشتقات آن مساله‌ای است که نمی‌توان آن را مثبت یا منفی ارزیابی کرد و متاسفانه در حال حاضرهم شیوه کشت و هم شیوه مصرف آن به راحتی در فضای مجازی آموزش داده می‌شود و جوانان و نوجوانان در صورت دسترسی به اینترنت به راحتی می‌توانند این مطالب را ببینند تا جایی که حتی بتوانند در داخل منزل خود نیز آن را تولید کنند.

معاون عملیات پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا افزود: تاکنون اقدامات خوبی توسط پلیس فتا در برخورد با موادفروشان در شبکه‌های مجازی انجام شده و تا پایان سال تمام آنها تحت کنترل در خواهند آمد.

  • ۹۶/۰۴/۱۴

پلیس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">