ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موانع حذف اینترنت حجمی

| سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

به فاصله یک روز پس از اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر ضرورت متقاعد‌شدن اپراتورهای اینترنتی به فروش نامحدود اینترنت به کاربران اشتراک ثابت به جای فروش اینترنت حجمی از ابتدای مرداد‌ماه امسال، روابط عمومی این وزارتخانه با تکذیب انجام این تغییر از مرداد‌ماه امسال آن را به پایان دولت یازدهم موکول کرد.

محمود واعظی این اقدام را گامی دانست که با اجرای آن کاربران می‌توانند با خرید اشتراک ثابت(آبونمان- ماهانه- سالانه و...) به هر میزان که بخواهند از حجم اینترنت مصرف کنند؛ اظهارنظری که موجب واکنش‌های متفاوتی در بین کارشناسان و برخی مسئولان مبنی بر زمان، نحوه و سود و زیان‌های اجرای آن در رفع مشکلات کاربران اینترنتی در زمینه کم‌فروشی حجم و سرعت اینترنت شد.

 

طرحی که هنوز نهایی نشده است

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد طرح فروش اینترنت نامحدود به جای اینترنت حجمی و الزامات قانونی آن اعلام کرد، این طرح هنوز نهایی نشده و رگولاتوری به جمع‌بندی در مورد نحوه اجرای آن نرسیده است اما تا هفته آینده این کار انجام می‌شود.

صادق عباسی شاهکوه افزود: الزام اپراتورهای اینترنتی به جایگزینی فروش اینترنت نامحدود با اینترنت حجمی نیازمند مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است اما با توجه به اینکه بسیاری از کارهای این طرح انجام شده است، حتی درصورتی که مقرر باشد تا این طرح از مرداد‌ماه امسال نیز اجرایی شود،

رگولاتوری مشکلی برای تصویب و اجرایی‌شدن این قانون تا مرداد‌ماه امسال نخواهد داشت. وی درمورد مزایا و تأثیر اجرای این طرح در رفع مشکلات کاربران اینترنتی افزود: این طرح مرتبط با شبکه ملی اطلاعات است و آثار و نتایج آن به‌مراتب بیشتر از رفع مشکلات حجم و سرعت اینترنت خواهد بود که نیازمند توضیحات مفصلی است.

 

تکذیب فروش اینترنت نامحدود از مرداد

سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تکذیب خبر توقف فروش اینترنت حجمی و فروش اینترنت نامحدود از مردادماه به فارس، گفت: با توجه به درخواست کاربران، توقف مدل فعلی فروش اینترنت از قبل مطرح شده بود که این طرح مردادماه در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح می‌شود.

محمدرضا فرنقی‌زاد با بیان اینکه این طرح از مدت‌ها پیش مطرح بوده و به گفته وزیر ارتباطات تا پایان دولت اجرا می‌شود، افزود: اعلام خبر آغاز اجرای این طرح از مردادماه از قول وزیر ارتباطات صحت ندارد و بنا بر اعلام وزیر، پیشنهاد توقف فروش حجم اینترنت ثابت در وزارت ارتباطات مطرح است که این پیشنهاد تا پایان دولت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تصویب و اجرا مطرح می‌شود.

 

پرونده کم فروشی اینترنت بسته می‌شود؟

محمود واعظی 26بهمن سال95 در گفت‌وگویی با همشهری، فراهم کردن زیرساخت‌های واگذاری اینترنت پرسرعت به مردم در هر کجای ایران را وظیفه دولت دانست و تأکید کرد که بخشی از مشکلات مشترکان خانگی در زمینه اینترنت با میزان و نحوه دسترسی مردم به اینترنت مرتبط است و مشترکانی که از طریق سیم مسی و امکانات شرکت مخابرات اینترنت دریافت می‌کنند، در زمینه استفاده از محتوایی که می‌خواهند با سرعت در بستر شبکه ملی اطلاعات به‌دست آورند، با مشکل مواجه می‌شوند.

فعلا این مشکل را به‌طور موقت حل کرده‌ایم به‌نحوی که اکنون در 132شهر کشور پوشش اینترنت نسل چهارم داریم. با وجود این، وی اعلام کرد شرکت‌هایی که نسبت به ارائه اینترنت در بستر شبکه کابل مسی قرارداد می‌بندند، باید تجهیزات آن را نیز فراهم کنند و انجام این کار توسط شرکت‌های مذکور برای جلوگیری از کم‌فروشی اینترنت به مشترکانی که از کابل مسی استفاده می‌کنند، الزامی است.

مشکلات کم‌فروشی سرعت و حجم اینترنت به‌خصوص برای مشترکان خانگی در حالی ادامه دارد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از الزام اپراتورهای اینترنتی به فروش اینترنت نامحدود خبر داد؛ رویکردی که با توجه به سود این اپراتورها در فروش حجمی، تنها با مصوبه رگولاتوری برای انجام این کار، قابلیت اجرایی خواهد داشت. از سوی دیگر شرکت‌های خدمات اینترنتی در ارائه اینترنت نامحدود نیز می‌توانند برای جلوگیری از زیان خود ترفندهایی را به‌کار گیرند و با توجه به زمان مشخص در این نوع قراردادها با کاهش سرعت عملاً امکان استفاده نامحدود از اینترنت را سلب کنند.

(منبع:همشهری)

  • ۹۶/۰۴/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">