ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاوه درفشانی - مدتی است که در فضای مجازی و خصوصا در شبکه­ های اجتماعی برخی فعالان حوزه وب و ICT با قرار دادن لوگوی دانشگاه­‌های معتبر کشور اعلام می­کنند که در حال برگزاری، سخنرانی، همایش، کلاس یا سمیناری هستند که ظاهرا با مشارکت و پشتوانه علمی این دانشگاه­ها انجام می‌شود.

در حالیکه این موضوع یک ترفند قدیمی برای جلب مشارکت و نظر مخاطبان است و تا به این ترتیب فعالیت‌های تبلیغاتی و حتی دروغین برخی افراد و کسب‌وکارهای مرتبط با وب، یک حرکت علمی، معتبر و مورد تایید مراکز دانشگاهی کشور قلمداد شود.

اگر به خاطر داشته باشید حدود 10 سال پیش اجاره سالن وزارت کشور توسط یکی از سرشاخه­‌های اعضای شرکت هرمی گلد کوییست تبدیل به بهانه‌­ای شده بود که گلد کوییستی‌­ها اعلام کنند چون در سالن وزارت کشور همایش برگزار کرده­اند لذا فعالیت­‌های آنها کاملا قانونی است و در غیر این‌صورت هرگز موفق به دریافت سالن این نهاد دولتی نمی‌شدند! بماند که از طریق همین توجیه افراد زیادی طعمه شدند و سرمایه‌های خود را از دست دادند.

این در حالی است که اگرچه بسیاری از دانشگاه­های معتبر کشور و حتی برخی نهادهای دولتی ممکن است که سالن­های خود را برای ساعاتی مشخص به افراد یا شرکت­هایی اجاره دهند اما این موضوع به هیچ وجه به منزله تایید علمی آن همایش یا کنفرانس توسط دانشگاه مزبور نیست.

اما این روزها موجی از همایش‌هایی کاملا تبلیغاتی و دروغین به راه افتاده که با استفاده از ترفندی قدیمی و با وصل کردن خودشان به دانشگاه­های معتبر کشور، برای خود اعتباری دست و پا کرده و با استفاده از نام و لوگوی دانشگاه­های معتبر در تبلیغات خود به نوعی روی این نام­های بزرگ موج سواری کنند.  

جالب آنکه محتوای بسیاری از این همایش‌های دروغین، عناوینی همچون رازهای موفقیت فلان کسب‌وکار اینترنتی، فلان فرد نخبه و کارآفرین و مسایلی از این دست است که با هدف کسب وجهه و استفاده تبلیغاتی از عواید این اقدامات است.

البته این اقدام صرفا در دانشگاه‌های داخلی نیز رخ نمی‌دهد و گاه برخی دانشگاه‌های خارج از کشور محل برگزاری همایش‌هایی از این دست می‌شود تا از این رهگذر اینطور وانمود شود که این دانشگاه مذکور بوده که از این افراد برای سخنرانی دعوت به عمل آورده تا از نتایج تجربیات کاری و علمی آنها بهره‌مند شود!

برای آنکه مخاطبان همایش‌ها و نشست‌ها بیشتر بتوانند با بی‌ربطی محل برگزاری به محتوای یک همایش آشنا شوند، بد نیست بدانید که هر فرد یا شرکتی می‌تواند حتی در مقر سازمان ملل نیز در خواست سالنی برای برگزاری یک کنفرانس را داشته باشد.

در چنین حالتی با پرداخت مبلغی هر کسی می‌تواند سالنی کرایه کرده و اتفاقا در سایت سازمان ملل نیز برای اطلاع‌رسانی بهتر زمان برگزاری این نشست درج می‌شود. اما این که تصور شود سازمان ملل از ایشان دعوت کرده تا این سخنرانی برگزار شود، کاملا اشتباه است!

و در نهایت این که فرد یا شرکت مذکور چنانچه برای صندلی‌های خالی به سخنرانی بپردازد و اقدام به گرفتن چند عکس با کادرهای بسته کرده و آن را در رزومه کاری خود یا شرکتش قرار دهد، بحث دیگری است که کلاهبرداران جدید می‌دانند چطور می‌توانند از آن استفاده و بهره لازم را ببرند.

اما برای بررسی دقیق‌تر موضوع با روبط عمومی دانشگاه شریف و دانشگاه تهران به عنوان دو مرکز علمی معتبر کشور تماس گرفتیم  تا متوجه شویم استفاده از لوگو، نام و سالن­های این دانشگاه­ها چه شرایطی دارد و ضمنا چگونه می­توان پی برد که شرکت­هایی که در تبلیغات خود از نام و لوگوی این دانشگاه­ها استفاده می­کنند آیا واقعا از حمایت مادی یا معنوی این دانشگاه­ها برخوردار هستند و یا صرفا بی­پایه و اساس این ادعا را مطرح می­کنند.

روابط عمومی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص گفت: در تعاملی که واحدهای صنعتی دانشگاه در راستای اهداف دانش بنیان و پارک­های علمی و فناوری انجام داده­اند قراردادهایی بسته شده و به برخی شرکت­ها اجازه استفاده از نام و لوگوی این دانشگاه داده شده است. اما نباید فراموش کرد که در این میان ممکن است سواستفاده­هایی نیز صورت گیرد و افراد حقیقی یا حقوقی با استفاده از نام یا لوگوی دانشگاه تهران بدون دریافت اجازه از این دانشگاه برای خود تبلیغاتی انجام دهند.

روابط عمومی دانشگاه تهران در خصوص این که مردم چگونه می­توانند متوجه شوند یک شرکت یا شخص که از لوگو یا نام دانشگاه تهران در تبلیغات خود استفاده کرده است واقعا مورد حمایت یا تایید دانشگاه تهران هست یا خیر نیز گفت: باید با شرکت تبلیغ‌دهنده تماس گرفته شود و از آنها بپرسند که با کدام واحد دانشگاه تهران قراداد دارند و سپس با روابط عمومی دانشگاه تهران تماس گرفته و از صحت و سقم ادعای مطرح شده اطمینان حاصل کنند.

مسوول روابط عمومی دانشگاه شریف نیز در مصاحبه با خبرنگار ما در خصوص چگونگی اعطای مجوز برای استفاده از لوگو یا نام این دانشگاه گفت: شرکتی که بخواهد از دانشگاه شریف سالن اجاره کند می­بایست از طریق دفتر ارتباط با صنعت، معاونت آموزشی و یا از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه شریف درخواست خود را مطرح کند. در صورتیکه یکی از این دفاتر با موضوع موافقت کند همچنین لازم است که یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف نیز از آن برنامه یا شرکت حمایت کند و تازه آن موقع است که اجازه استفاده از سالن این دانشگاه داده می­شود.

به گفته این مقام مسوول برای استفاده از لوگو یا نام دانشگاه شریف نیز باید تقاضای کتبی برای دریافت اجازه از دانشگاه درخواست شود و شرکت­ها تنها در صورت دریافت موافقت دانشگاه شریف اجازه استفاده از نام یا لوگوی این دانشگاه در تبلیغات خود دارند.

به این ترتیب باید گفت در صورتیکه در فضای مجازی و یا حتی در خیابان­ها تبلیغاتی می­بینید که در آنها شرکتی ادعا کرده از طرف دانشگاه­های معتبر کشور فعالیت می­کند و یا دوره­ای برگزار کرده و مدرکی به نمایندگی از طرف این دانشگاه­ها ارایه می­دهد، حتما قبل از ثبت­نام در دوره­ها یا همایش‌های آنها با روابط عمومی دانشگاه مذکور تماس گرفته و از صحت موضوع اطمینان حاصل کنید. (منبع: عصر ارتباط)

  • ۹۵/۱۰/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">