ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موج دومی‌های خطرناک

| شنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در سال‌های اخیر بنا به دلایلی که بارها به آن پرداخته شده، شاهد شکل‌گیری سایت‌ها و کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی هستیم که با ادعا و شعار اطلاع‌رسانی، شفافیت و پرکردن خلاء محدودیت‌های رسانه‌های رسمی کشور، تبدیل به رسانه شده‌اند.

در این میان فیلترینگ این به ظاهر رسانه‌ها نیز راه به جایی نبرده و جذب میلیون‌ها مخاطب از یکسو و سرایت اخبار منتشره از سمت این جریانات به رسانه‌های رسمی و وادار کردن دستگاه‌ها و مقامات کشور به واکنش از دیگر سو، بیانگر ناکارآمدی سیاست‌های اتخاذ شده در قبال آنها است.

به این ترتیب تقریبا روزی نیست که این سایت‌ها و کانال‌ها یک قربانی جدید نگیرند و با انتشار اخبار جعلی و شایعات، به معنی واقعی کلمه به تشویش افکار عمومی پرداخته و گاها حتی در انجام یک سری اقدامات عملی و به خیابان کشیدن بخشی از مخاطبانشان نیز موفق بوده‌اند.

فارغ از این که چه راهکارهایی برای مهار هیولای تولید اخبار جعلی وجود دارد و چرا این جریان روز به روز بزرگتر شده و دایره اثرگذاریش بیشتر می‌شود، حالا شاهد شکل‌گیری حلقه دومی در کنار تولیدکنندگان اخبار جعلی هستیم که موج‌های به مراتب جدی‌تر و خطرناک‌تر ایجاد می‌کنند.

در حلقه دوم، رسانه‌های رسمی، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها قرار دارند. بررسی چرخه عملکرد یک شایعه و خبر جعلی به این صورت است که ابتدا یکی از سایت‌ها و کانال‌های غیررسمی و ناشر اخبار جعلی، موضوعی را مطرح می‌کند و از آن لحظه بسته به اهمیت موضوع گاه ظرف چند ساعت و گاه ظرف چند روز، شاهد بازتاب‌های زنجیره‌ای و اسپم‌گونه آن موضوع هستیم.

مادامیکه واکنش درخور و به‌هنگام از سوی نهاد ذیربط یا فرد قربانی انجام نمی‌شود، به شکل خوشبینانه حدود 50 درصد مخاطبان غیرحرفه‌ای با این تصور که خبر مذکور صحیح نیست، از باور و پذیرش آن خودداری می‌کنند، اما زمانیکه یکی از رسانه‌های رسمی کشور (اعم از خبرگزاری یا روزنامه)، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها به شکل غیرحرفه‌ای وارد تایید موضوع می‌شوند، موج دوم خطرناک شکل‌گرفته و تقریبا 50 درصدی که مردد مانده‌اند نیز به یقین می‌رسند که پس خبر مذکور صحت دارد. نکته قابل توجه اینجاست که بعد از این موج دوم، اطلاع‌رسانی‌ها و واکنش‌های مربوطه از سوی قربانیان دیگر دیر شده و عموما به نتیجه نمی‌رسد.

نمونه‌های این چرخه آنقدر زیاد است که نیاز به یادآوری ندارد و آثار و تبعات آن دیگر از ذهن افکار عمومی زدوده نمی‌شود.

مخلص کلام اینکه از رسانه‌های حرفه‌ای و رسمی به واسطه انبوهی از مشکلات و محدودیت‌ها گذشت، اما حالا مسوولان باید فکری به حال موج دومی‌ها بکنند که به علت ناآشنایی با اصول حرفه‌ای اطلاع‌رسانی، عمدا یا سهوا، میدان‌دار عرصه خبر و اطلاع‌رسانی شده‌اند. (منبع:فناوران)

  • ۹۷/۰۶/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">