ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موج دوم دسترسی به فیلترشکن‌ها

| يكشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - رییس پلیس فتای ناجا به‌تازگی اعلام کرده که حدود 10 تا 12 میلیون نفر از وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند.

گفته می‌شود تلگرام در ایران حدود 40 میلیون کاربر دارد و با فرض صحت این آمار و با فرض اینکه نیمی از کاربران تلگرام‌های ایرانی همچنان خواستار ادامه دسترسی به تلگرام باشند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که حدود 12 میلیون نفر فیلترشکن نصب کرده و مایل به ادامه استفاده از فیلترشکن خواهند بود که این امر تهدیدهای خاص خود را به دنبال دارد.

سال گذشته رییس مرکز ملی فضای مجازی گفته بود که استفاده از فیلترشکن طی دوسال گذشته به‌شدت کاهش یافته اما با فیلترشدن برخی از پیام‌رسان‌ها استفاده از فیلترشکن میان مردم رواج پیدا کرده است. اکنون به نظر می‌رسد با ادامه فیلترینگ استفاده از فیلترشکن میان مردم مرسوم شده و حتی کودکان و میانسالان نیز به دنبال آخرین نسخه‌های فیلترشکن‌ها هستند. به این ترتیب هر روز بر تعداد مشترکان وی‌پی‌ان‌‌ها افزوده می‌شود و درآمدی سرشار هم برای ارایه‌دهندگان این خدمات فراهم می‌کند و باز هم به پرسش بی‌پاسخ «آیا بازار فیلترشکن در ایران مافیا دارد؟» می‌رسیم که همچنان در هاله‌ای از ابهام است. گرچه قانون جرایم رایانه‌ای تکلیف خرید و فروش وی‌پی‌ان را روشن کرده اما با جست‌وجو در گوگل با انبوهی از سایت‌ها مواجه می‌شویم که به‌راحتی فروش وی‌پی‌ان را انجام می‌دهند و کاسبان فیلترینگ هم در بستری امن کار خود را انجام می‌دهند.

اما آنچه باید به آن توجه کرد این است که از سویی با فرض صحت آمار اعلام‌شده و از سوی دیگر با فرض جدا شدن قطعی پوسته‌های فارسی تلگرام از تلگرام و با ادامه روند کنونی، احتمال جهش استفاده از فیلترشکن برای ادامه دسترسی به تلگرام بسیار بالاست و این موضوع می‌تواند موج دوم دسترسی به فیلترشکن‌ها را رقم بزند؛ مساله‌ای که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد و به نظر می‌رسد باید هم‌اکنون برای آن برنامه‌ریزی کرد.(منبع:عصرارتباط)

 

  • ۹۷/۰۷/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">