ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موفقیت تصادفی نیست

| شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۵ ق.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - چندی پیش دوستی در نقد مطلبی می‌گفت، این که شما ایران را با فلان و بهمان کشور مقایسه می‌کنید، به نظرم کار درستی نیست، چون شرایط هر کشور متفاوت است.

به او گفتم، هیچ قیاسی در کار نیست، چون هیچ شباهتی در کار نیست، بلکه هدف صرفا برجسته‌کردن مسیر دنیاست، اتفاقا مخاطب مطلب هم فرد خاصی نیست. 
از درخت کاج نمی‌توان انتظار دادن موز را داشت و هدف بیشتر هم‌افزایی است تا مبادا زیر اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، دچار ناآگاهی و غفلت شویم! 
مطلب حاضر نیز با لحاظ کردن همین مقدمه به نگارش درآمده است:
1- چند روز قبل شرکتِ نه چندان خوشنام فیس‌بوک، که با زیان‌های بی‌سابقه مالی و ریزش کاربران درگیر است، در دادگاهی در شمال کالیفرنیا اقدام به شکایت از دو کلاهبردار نیجریه‌ای کرد که مدتی است در بستر فیس‌بوک و اینستاگرام در حال کلاهبرداری از کاربرانش هستند. این یعنی اقدام یک پلتفورم در جلوگیری از تبدیل شدن به بهشت کلاهبرداران، حمایت از کاربرانش و همچنین حمایت از اعتبار برند و خدمات شرکت.
2- از قضا شرکت فیس‌بوک همان شرکتی است که در جریان انتخاباتی که به برد ترامپ منجر شد، متهم به فروش گسترده اطلاعات کاربران و دخالت در انتخابات شد. از اینجا به بعد پای نهادها و رگولاتورهای دولتی و امنیتی به میان آمد و رسوایی‌های زیادی برای این شرکت رقم خورد.
3- همین امروز فیس‌بوک در دادگاه‌های متعددی از درون آمریکا گرفته تا دیگر کشورها به دلایل متعدد از انتشار اخبار جعلی بر بستر پلتفورم‌هایش گرفته تا ترویج خشونت، سانسور و غیره در حال پاسخگویی و پرداخت جریمه است. 
4- موضوع صرفا به همین جا ختم نمی‌شود. امروز قانون‌گذاران آمریکا و دنیا به سرعت در حال وضع قوانینی برای جلوگیری از انحصارگری و دفاع از حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند.
5- اما در همان آمریکا که بیشترین فشار را بر مدیریت و مهار غول‌های فناوری گذاشته‌اند، کافیست تا به یکی از این شرکت‌ها یک حمله سایبری شود تا با تمام قدرت به دفاع از آنها بپردازند. شدت واکنش نهادهای قانون‌گذار و متولی امنیت فضای مجازی در این کشور به حدی است که کشور میزبان حملات را تهدید به مقابله به مثل و حتی حمله نظامی کنند.
آنچه در پی آمد، یعنی هر چیزی جای خود را دارد. کمک به رشد و توسعه شرکت‌ها یک بحث است، جلوگیری از انحصارگری و بلعیدن رقبا و حقوق کاربران یک بحث و حمله سایبری به این شرکت‌ها نیز بحث دیگر است.
آری! منظور تاکید بر این جمله بود که «موفقیت و پیشرفت هرگز تصادفی نیست.»

  • ۰۰/۱۱/۲۳

نظرات  (۱)

خدمتتان عرض کنم.خیلی کشورها در خیلی حوزه ها از ایران عقب مانده تر و سطح پایین تر هستند مثل بسیاری ار کشورهای افریقایی و یا اقیانوسیه.اتفاقا برای پی بردن به ضعف ها باید همه ملت ها با هم مقایسه بشوند.اگر بخواهیم سرمان را مثل کبک در برف کنیم چطور می خواهیم پیشرفت کنیم و اصلا چطور انتظار پیشرفت داریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">