ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نتایج رتبه بندی استانی اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت پرسرعت نشان دهنده کاهش قابل توجه رضایت مردم از خدمات اینترنت در فصل زمستان در مقایسه با پاییز سال 95 است.
فناوران -  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نتایج رتبه بندی استانی اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت پرسرعت در زمستان 95 را که براساس نظرسنجی صورت گرفته از مردم به دست آمده است، اعلام کرد. براساس این نظرسنجی در 26 استان از 31 استان کشور (84 درصد) هیچ شرکتی نتوانسته است نظر کاربران را به طور کامل جلب کرده و در سطح یک میزان رضایت قرار گیرند. علاوه بر این در 6 استان تهران، البرز، سمنان، مازندران، ایلام و لرستان نیز هیچ شرکتی نتوانسته است گواهی سطح 2 را کسب کند تا معلوم شود کاربران این هفت استان از سطح ارایه خدمات به هیچ وجه راضی نیستند.
این در حالی است که در رتبه بندی پاییز، در 16 استان کشور هیچ شرکتی قادر به کسب سطح یک نشده بود و بنابراین میزان استان هایی که شرکت ها نتوانسته اند کاربرانشان را کاملا راضی کنند، بیش از 63 درصد افزایش یافته و به 26 استان رسیده است.
علاوه بر این در دوره پاییز نیز اپراتورها در جلب نظر کاربران 6 استان تهران، البرز، سمنان، مازندران، ایلام و لرستان ناموفق بودند که این نارضایتی همچنان ادامه دارد.


 توضیحات رگولاتوری
حسین فلاح جوشقانی، معاون سازمان تنظیم مقررات درباره نتایج رتبه بندی استانی اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت پرسرعت (ADSL) براساس نظرسنجی مردمی در زمستان سال 95 گفت: ارزیابی و رتبه بندی اپراتورهای ارایه دهنده ADSL براساس نظرسنجی از ۳۵ هزار کاربر سرویس اینترنت پرسرعت و با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم و شفاف در بین اپراتورها و ارتقای سطح کیفی و کمی این سرویس ها انجام شده است.
فلاح جوشقانی افزود: فرایند نظرسنجی تلفنی از مشترکان اپراتورها و سطح بندی آنها به تفکیک استان و انتشار نتایج آن همزمان با روش های الکترونیکی و پیامکی در سال جاری نیز به صورت مستمر ادامه دارد. 
وی درباره نحوه رتبه بندی اپراتورها گفت: اپراتورها با توجه به میزان امتیاز رضایت مندی کسب شده از مشترکان در پنج سطح دسته بندی می شوند که براساس آن امتیازهای ۹۰ تا ۱۰۰ سطح یک، ۸۰ تا ۹۰ سطح دو، ۷۰ تا ۸۰ سطح سه، ۶۰ تا ۷۰ سطح چهارم و با کسب ۶۰ امتیاز سطح پنج را کسب می کنند. 


 رقابت دو اپراتور در جلب رضایت
براساس این نظرسنجی در 5 استان کشور، چهار اپراتور توانستند امتیاز سطح یک کیفیت را به دست بیاورند. بر این اساس شرکت آریا رسانه تدبیر (شاتل) در 4 استان آذربایجان غربی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر، شرکت انتقال داده های آسیاتک در 3 استان آذربایجان غربی، یزد و بوشهر، شرکت لایزر در استان همدان و شرکت پارسیان لین ارتباط (پارس آنلاین) در استان بوشهر توانستند میزان رضایت سطح یک کاربران را جلب کنند.
در مجموع شرکت هایی که سطح رضایت یک و دو (امتیاز بالای 80) را کسب کرده اند، باز هم دو شرکت شاتل و آسیاتک با اختلاف در مقایسه با سایر شرکت ها پیشتاز هستند. بر این اساس شاتل در 20 استان از مجموع 31 استان کشور موفق شده بیش از 80 امتیاز بگیرد و نکته جالب اینکه در 28 استان کشور در یکی از 4 سطح کیفی یک تا چهار قرار دارد.
شرکت آسیاتک نیز در مجموع در 14 استان بیش از 80 امتیاز کسب کرده و پس از این شرکت پارس آنلاین با حضور در رده بندی اول یا دوم 11 استان قرار دارد. در میان شرکت هایی که توانسته اند رتبه سطح یک در حداقل یک استان را کسب کنند، لایزر عملکرد ضعیفی در سایر استان ها داشته و تنها در سه استان موفق به کسب امتیاز بالای 80 شده است.
علاوه بر این شرکت ها، داده گستر عصر نوین در 9 استان، حلماگستر خاورمیانه و پیشگامان توسعه ارتباطات 3، داتک 2، مخابرات و داده پردازی فن آوا در یک استان بیش از 80 امتیاز کسب کردند.

 

 از تهران چه خبر؟
در تهران اما هیچ شرکتی موفق به کسب امتیاز سطح یک و سطح دو نشده است. اما 6 شرکت امتیاز بین 70 تا 80 کسب کرده اند که شامل شاتل، پارس آنلاین، پیشگامان توسعه ارتباطات، داده گستر عصر نوین، انتقال داده های آسیاتک و نداگستر صبا می شود. شرکت های حلماگستر خاورمیانه و لایزر هم سطح چهار و شرکت های داتک، داده پردازی فن آوا و مخابرات ایران نیز رتبه سطح پنج را از آن خود کرده اند.

 

مخابرات رو به پیشرفت
در حالی که تنها کاربران یزدی به سرویس شرکت مخابرات بیش از 80 امتیاز داده اند، اما حضور این شرکت در یکی از 5 سطح اول رضایت کاربران در 23 استان کشور نشان می دهد این شرکت موفق شده در فصل زمستان، پیشرفت قابل قبولی در ارایه سرویس داشته باشد.
شرکت مخابرات ایران بیشترین سهم از بازار اینترنت پرسرعت کشور را در اختیار دارد اما اینترنت این شرکت همواره به کندی و البته سرویس ضعیف معروف بود. به همین دلیل هم معمولا شرکت مخابرات ایران در این نوع نظرسنجی ها جایگاه مطلوبی کسب نمی کرد.
با تغییراتی که در ساختار این شرکت به وجود آمد، شرکت های استانی در مخابرات ایران ادغام شدند تا سیاست ها در این شرکت به صورت یکپارچه تصمیم گیری و اعمال شود.
از سوی دیگر معاونت مشتریان در شرکت مخابرات ایران راه اندازی شد تا ارایه خدمات به مشتریان با استانداردتر و با کیفیت بالاتری صورت بگیرد.
در صورتی که مخابرات روند رو به رشد خود را ادامه دهد، این شرکت رقیب جدی تری برای دیگر شرکت های فعال در حوزه اینترنت پرسرعت خواهد بود و آنها سهم بیشتری از بازار را به غول بزرگ مخابراتی کشور واگذار می کنند. باید تا انتشار نتایج فصل بهار صبر کرد و دید تغییرات در شرکت مخابرات ایران محسوس تر می شوند یا نه.

  • ۹۶/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">