ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نخستین دیتا سنترهای کشور افتتاح شدند

| دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۸۴، ۰۶:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

اولین مرکز داده های آموزش و پرورش صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شهر ، رحمت ا.. مهرابی مدیر دفتر تکنولوژی آموزشی آموزش و پرورش در مراسم افتتاح این مرکز با بیان این مطلب که طرح جامع شبکه رشد از سال 79 و با هدف دسترسی مدارس کشور به عنوان لایه اصلی آموزشی کشور به اینترنت و اینترانت آغاز به کار کرد گفت: برای اجرای کامل این شبکه 7 مرکز داده های ( Data center) پیش بینی شد که 2 مرکز در تهران و 5 مرکز باقی مانده در شهرهای شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد و همدان پیش بینی شده است.

وی افزود: اولین مرکز داده ای تهران امروز افتتاح می شود و با تجهیزات پیش بینی شده مراکز داده ای شهرها مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان تا دو هفته دیگر راه اندازی می شود.

مهرابی خاطر نشان کرد: وظیفه آموزش و پرورش ارائه سرویس اینترنت به مدارس نیست بلکه آموزش و پرورش باید جهت پشتیبانی از داده های خود سرویس اینترانت را برای مدارس کشور فراهم آورد.

وی گفت: در پیش بینی های فنی طرح قرار است 4 هزار مدرسه از محل اعتبارات وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات و 1226 مدرسه از محل اعتبارات طرح تکفا به شبکه جهانی اینترنت و اینترانت رشد متصل شوند.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون میزبانی داده های (Host ) بعضی از واحدهای وزارت آموزش و پرورش از خارج کشور تامین می شود گفت: بعد از راه اندازی این مرکز داده ای میزبانی کلیه داده های وزارت آموزش و پرورش توسط این مرکز ارائه می شود.

که این امر موجب تقویت مدیریت امنیت داده ها و اتصال بهتر و راحت تر افراد و کاربران برای دستیابی به داده ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این مطلب که از سال آینده مدارس متوسط از لحاظ محتوا بی نیاز هستند گفت: تا کنون 750 هزار نرم افزار مختلف توسط وزارت آموزش و پرورش خریداری شده است که بین 7 هزار واحد آموزشی که مجهز به کامپیوتر هستند توزیع شده است که این امر موجب شده مدارس از سال آینده از لحاظ محتوا تقریبا بی نیاز باشند.

براساس این گزارش مهدی نوید اکرم مدیر کل سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی ضمن بیان این مطلب که در یک سال بیش از 30 درصد معلمین دوره متوسطه که تقریبا به 7 هزار نفر می رسند آموزش های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات را دیده اند افزود: بعد از آغاز فعالیت های آموزش و پرورش در زمینه فناوری اطلاعات تاکنون نسبت به تعداد دانش آموزان به تعداد کامپیوتر از 1 به 260 به تعداد 1 به 60 افزایش یافته است.

در ادامه برنامه افتتاح اولین مرکز داده های آموزش و پرورش ، حاجی وزیر آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود با اشاره به زحمات مهندس علاقه مندان معاون مرحوم آن وزارت خانه در زمینه توسعه ICT در آموزش و پرورش گفت: اولین مرکز داده های آموزش و پرورش به پاسداشت زحمات مهندس علاقه مندان به نام او نام گذاری شده است.

همچنین پروژه‌ی پایلوت اولین دیتاسنتر ملی بخش خصوصی امروز با حضور معاون وزیر ارتباطات در شرکت پارس‌آنلاین افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همزمان با افتتاح اولین دیتاسنتر در وزارت آموزش و پرورش، پروژه‌ی پایلوت اولین دیتاسنتر یا مرکز داده‌ی اینترنتی با حضور معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات توسط شرکت پارس‌آنلاین افتتاح شد.
در این مراسم دکتر «صدری» معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات با بیان این که مقوله‌ی ICT در کشور به نظم و انسجامی که باید رسیده، و برای جلوگیری از موازی‌ کاری، در مورد شوراها و نهادهای موازی تعیین تکلیف به عمل آمده است، اظهار داشت: ایجاد دیتاسنترها به عنوان زیرساختی‌ترین بحث‌های IT در کشور مطرح است، راه‌اندازی کاربردهای الکترونیک مانند دولت، تجارت و بهداشت الکترونیک، همچنین ارائه‌ی سرویس‌های مربوط نیز ملزم به وجود مرکز هاست و ایجاد دیتاسنتر جهت مدیریت بهینه‌ی آن‌ها است.
وی با اشاره به این که هاست کردن سایت‌ها در خارج از کشور هزینه‌های مضاعفی در بر دارد، گفت: همه‌ی ارگان‌ها و نهادها برای استفاده از کاربردهای مذکور به فکر ایجاد دیتاسنتر افتادند اما این کار باعث شد تا از اصل موضوع دور شوند.
وی تصریح کرد: ایجاد دیتاسنتر مقوله‌ای است که در مورد آن باید گفت، دولت از عهده‌ی آن برنمی‌آید، به عنوان
نمونه‌ی شارع دو اولین آغاز برای ایجاد چنین پروژه‌ای بوده اما به تازگی پس از گذشت پنج سال با وجود انعقاد قراردادها آماده‌ی بهره‌برداری است.
وی یادآور شد: دلایل اصلی ایجاد دیتاسنتر در کشور ایران و سایر کشورها آن است که ارگان‌ها و نهادها همیشه بدون آن که سرمایه‌گذاری کرده باشند، بتوانند از بهترین امکانات بخش بیرونی استفاده کنند. امیدواریم با افتتاح پایلوت این پروژه در شرکت پارس‌آنلاین، تا آبان ماه بتوان شاهد راه‌اندازی دیتاسنتر اصلی باشیم.
همچنین مهندس «محمد نقوی» مدیرکل دفتر توسعه‌ی فناوری اطلاعات وزارت ICT نیز اظهار داشت: طرح ایجاد دیتاسنتر از اوایل سال 83 با گرفتن مشاور در وزارت ارتباطات مطرح و پس از شش ماه مطالعه، طرحی 500 صفحه‌ای با در نظر گرفتن تمام نکات فیزیکی و امنیتی طرح تهیه و مناقصه‌ی آن برگزار شد.

وی افزود: با توجه به این که دو مرکز داده‌ی اینترنتی به بیش از پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داشت، لذا از میان هشت شرکت دارای توانایی، سه شرکت مجوز دریافت کردند.

وی گفت: از اهداف ایجاد دیتاسنترها این است که بتوانیم بیش از 35 هزار سایت هاست شده در کانادا را به ایران منتقل کنیم تا علاوه بر هاستینگ داخلی کشور بتوان هاستینگ سایت‌های کشورهای منطقه را هم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: سعی داریم تا با کمک‌های وزارتخانه و با پرداخت وام‌ها، بهای هر مگابایت هاستینگ در این مراکز را به کمتر از بهای بین‌المللی آن برسانیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های ICT در برنامه‌ی چهارم توسعه قرار است تا پایان سال 88 حدود 25 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود که از این میزان 10 هزار میلیارد تومان به مباحث IT و 15 هزار میلیارد تومان در بخش ICT سرمایه‌گذاری شود.همچنین موظفیم تا چهار کاربرد بهداشت، دولت، تجارت و آموزش الکترونیک را در مدت چهار سال به شاخص‌های تعیین شده نزدیک کنیم.

همچنین در ادامه ”سعید فاتح” از مدیران شرکت پارس‌آنلاین اظهار داشت: شرکت ما شش سال پیش با هدف ارائه‌ی خدمات اینترنت دایل‌آپ تاسیس شد و با توسعه‌ی شرکت، در بخش خدمات Voice و ارائه‌ی خدمات ADSL هم وارد گردید.

وی با اشاره به کسب مجوزهای ICP و PAP از دولت برای ادامه‌ی فعالیت شرکت با بیان این که مجوز ایجاد دیتاسنتر هم از دیگر مجوزهای مذکور بود، یادآور شد: قبل از طرح بحث اعطای مجوز، پارس‌آنلاین برای ارائه‌ی خدمات دیتاسنتری ایجاد کرد.

وی ادامه داد: کار ساخت و ایجاد دیتاسنتر اصلی شرکت در پارک فناوری پردیسان آغاز شده و عملیات ساختمانی آن تا آبان ماه امسال به اتمام خواهد رسید تا تاسیسات و تجهیزات مربوط تا آخر سال جاری نصب شود.

وی افزود: مساحت این ساختمان حدود شش هزار و 500 متر مربع می‌باشد که اگر وقفه در کار ایجاد نشود، قبل از اتمام سال بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: دیتاسنتر موجود، به عنوان پایلوت خدمات را ارائه خواهد کرد تا فاز اصلی آن در مدت کوتاه آغاز به کار کند.این دیتاسنتر علاوه بر امکاناتی که در اختیار ارگان‌های دولتی و غیردولتی قرار می‌دهد، دیتابیس‌های آن را نیز نگهداری خواهد کرد، همچنین تصمیم داریم اطلاعات زیادی را نیز از خارج کشور وارد کنیم تا با ذخیر در این مرکز از کشور خارج نشود.

همچنین ”لطفی” از مدیران فنی شرکت نیز توضیحاتی پیرامون مشخصات دیتاسنتر ارائه کرد و پس از اتمام جلسه از مرکز دیتاسنتر شرکت بازدید به عمل آمد.

  • ۸۴/۰۵/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">