نخستین و پرفروشترین بازیهای رایانهای جهان +عکس
بازیهای رایانهای یا ویدیویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکروکنترلر انجام میشود. بسیاری از بازیهای رایانهای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه نظیر تلفن همراه و...، بازی ویدیویی نیز محسوب میشوند. تعداد مخاطبان بازیهای رایانهای در سال های گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازیها به یکی از پر هوادارترین سرگرمیهای موجود نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان در سرتاسر جهان تبدیل شدهاند.
اولین بازی رایانه ای جهان:
اولین بازی الکترونیکی شناخته شده دستگاه Cathode-Ray Tube نام دارد که در سال 1948 توسط "توماس گلداسمیت" تهیه گردیده است. این دستگاه از vacuum tubes استفاده میکرد و برای شناخت و هدف گیری هدف ها به کار میرفت که در نوع خود پیشرفت بزرگی به حساب میرفت. برنامههایی همچون Christopher Strachey و OXO نیز جزء اولین برنامههای سیمولاتور کامپیوتری بودند. با این حال، اولین بازی واقعی کامپیوتری در سال 1958 و در تکنولوژی Oscilloscope تهیه شده است. "ویلیام هیگنباوسم"، این بازی را تهیه نمود و نام آن (Tennis For Two) بود. این بازی به صورت 2 نفره و بسیار ساده بود. نفر اول باید یک زاویه را انتخاب کرده و با کلید آن را به سمت دیگر بیندازد و نفر دوم نیز همینکار را نجام دهد.
Tennis For Two؛ اولین بازی رایانه ای
در مورد اولین کنسول بازی در جهان هم باید گفت که؛ مگناوکس ادیسه (Magnavox Odyssey) نام نخستین کنسول بازی ویدئویی در جهان است. نمایش این محصول در ۲۴ مه ۱۹۷۲ و عرضه آن به بازار در آگوست همان سال یعنی سه سال پیش از عرضه نخستین کنسول آتاری، یعنی پونگ انجام پذیرفت. مگناوکس ادیسه توسط رالف یائر طراحی شد. او کار طراحی را در سال ۱۹۶۶ آغاز و در سال ۱۹۶۸ به پایان رساند که با نام جعبه قهوهای شناخته میشود. درحال حاضر این کنسول در "مؤسسه اسمیتسونین موزه ملی تاریخ آمریکا" در واشنگتون دی سی شنگهداری میشود.
مگناوکس ادیسه؛ نخستین کنسول بازی ویدئویی در جهان
پرفروش ترین بازی رایانه ای:
در این میان اگرچه "سوپرماریو" (قارچ خور)- بازی ای که توسط شرکت ژاپنی "نینتندو" (نینتِندو یک شرکت چندملیتی تولیدکننده بازیهای رایانهای است که در سال ۱۸۸۹ در کیوتو ژاپن تأسیس شد. در آن زمان نینتندو کارت های بازی تولید می کرد.این شرکت در نهایت فعالیت خود را روی بازی های کامپیوتری منحصر کرد. نیتنندو از معروفترین و قدیمیترین شرکت های بازیهای کامپیوتری به شمار می اید و گفته میشود سومین شرکت ارزشمند ژاپن می باشد. ارزش این شرکت 85 میلیارد دلار آمریکا می باشد.) برای کنسولهای ان.ای.اس (میکرو و سگا) به بازار عرضه شد- طبق کتاب رکوردهای جهانی (گینس) پس از گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز مقام پرفروشترین بازی کامپیوتری جهان را در اختیار دارد، و همچنین اگرچه ده سال پیش بازیهای کامپیوتری بازتاب دهنده بخش کوچکی از واقعیت های جهان بودند اما این روزها تعریف کسانی که به بازیهای کامپیوتری روی میآورند نیز تغییر کرده است. افراد بسیاری در طول مسیر رفت یا مراجعت از کار به بازی با تلفن همراه خود میپردازند.
قارچ خور، پرفروش ترین بازی دنیا
در همین زمینه در آمریکا، بزرگ ترین بازار بازیهای کامپیوتری، میانگین سن بازیگران حدود 37 سال است و دوپنجم این افراد را زنان آمریکایی تشکیل میدهند. نوجوان نیز بیشتر به دنبال بازیهای دسته جمعی کامپیوتری هستند تا انجام بازیهای انفرادی. در طول 10سال اخیر صنعت تولید بازیهای کامپیوتری از یک تجارت خرد و کوچک به صنعتی بزرگ و عظیم تبدیل شده است. میزان فروش این بازیها در سال 2010، نزدیک به 56 میلیارد دلار بود که در مقایسه با صنعت تولید و توزیع آلبومهای موسیقی، دوبرابر بود.
رشد این صنعت در سال های اخیر نیز رقمی قابل توجه رابه خود اختصاص داده است: 9درصد در سال. بازیهای کامپیوتری به دو دلیل در سطح جهان گسترده شدهاند: جمعیت و تکنولوژی. اولین نسل گیمرها، بچههای دهه 70 و 80میلادی، در حال حاضر از مرز 30 سال عبور کردهاند. بسیاری از آنها هنوز به بازیهای کامپیوتری علاقه دارند و بیش از گذشته از استطاعت مالی برای خرید این بازیها برخوردارند.
از سوی دیگر پیشرفتهای روزافزون برنامهها و نرم افزارهای کامپیوتری این مزیت را برای طراحان بازیهای کامپیوتری داشته تا تجربههای جدیدی را پیش پای بازیگران قرار دهند.
به نظر میرسد که در آینده نزدیک، این صنعت بهعنوان یک رسانه جدید در کنار سینما و تلویزیون به رقابت با آنها بپردازد. براساس آمار ارائه شده از سوی کمپانی (Price Waterhouse PWC)، کنسولهای بازی و بازیهای کامپیوتری در سال گذشته نزدیک به 56 میلیارد دلار فروش داشتهاند و در مقایسه با سال 2006، رشدی در حدود 60درصد داشتهاند. همچنین این کمپانی پیشبینی کرده است که در سالهای آینده، بازیهای کامپیوتری مبدل به بزرگترین رسانه در جهان خواهد شد و فروش آنها در بازار جهانی تا سال 2015 به 82 میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر بعد از آمریکا، کشور چین بیشترین بازار بازیهای کامپیوتری را دارد و این میزان با سرعت فزایندهای در حال افزایش است.
منبع : Tazeh.net
- ۹۰/۱۰/۰۹