ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نرم‌افزارهای متن باز نیازمند دید تجاری است

| پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۸۷، ۱۰:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

نخستین نکته‌ی مهم برای استفاده از نرم‌افزارهای متن باز برخورداری از یک دید تجاری بلندمدت است که بتوان با چشم‌انداز کلی به این تکنولوژی درباره‌ی سودآوری و سرمایه‌گذاری در این بخش اطمینان خاطر و اشتیاق ایجاد کرد.

توماج فریدونی - کارشناس فن‌آوری اطلاعات - در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: در حال حاضر مهم‌ترین عاملی که باعث شده بخش عظیمی از فعالیت‌ها انجام نشده و از بحث‌های تجاری دور شود، استفاده از الفاظ سنگین و متعهد کننده مانند رقابت با نمونه‌های خارجی، صادرات نرم‌افزاری و تولیدات تجهیزات 100 درصد ایرانی به‌ویژه در بحث نرم‌افزارهای متن باز است.

به اعتقاد او در استفاده از نرم‌افزارها هیچ تفاوتی نمی‌کند که نرم‌افزار تولید داخل باشند یا به صورت مونتاژ و با الگوگیری از روی کدهای برنامه‌های دیگر تولید شده باشند بلکه تنها مساله‌ی مهم نحوه‌ی استفاده از آن و سیاست‌هایی برای توسعه آن است.

او اضافه کرد: نگاه کلی به صنعت نرم‌افزار متن باز و سیاست‌گذاری‌های کوتاه مدت مشکلی را حل نخواهد کرد، باید جایگاه فعلی و داخلی نسبت به این پروژه به دقت تعیین و بررسی شود تا میدان‌هایی را با هدف‌گذاری‌های کوتاه مدت مشخص کرده و به جایگاه واقعی رسید.

این کارشناس افزود: بر این اساس مسوولان دولتی می‌توانند در سیاست‌گذاری چشم‌اندازها برابر با استانداری حاکم، واقعیت جامعه و سطح توانمندی‌ها و از همه مهم‌تر پیش‌بینی بر اساس نیاز بازار نقش به‌سزایی را ایفا کنند.

او گفت: واقعیت‌ها در جهان پیرامون به نحوه‌ی دیگر رقم می‌خورد و در واقع نوعی بازاریابی استراتژیک را باید انجام داد بدین معنی که در ابتدا بعد از آماده کردن نرم‌افزارها به توسعه آن اندیشید و در پایان انگیزه‌های مالی را دخالت داد.

فریدونی با بیان این که استفاده از دانشجویان در تهیه‌ی نرم‌افزارها به‌عنوان افتخاری برای کشور محسوب می‌شود تصریح کرد: اما نیاز به قشری قوی‌تر و با تجربه‌تر برای قوا بخشیدن به این صنعت احساس می‌شود که در مساله‌ی اصل مدیریت و برنامه‌ریزی ریشه دارد تا در سایه این گروه، بتوان از تمام توانایی‌های جوانان بهره گرفت.

وی اظهار کرد: باید قبل از هر چیز وجود آموزش در سطوح مختلف و پایه‌یی را مدنظر قرار داد و آن را به صورت پیگیر دنبال کرد تا اولین قدم که همان آموزش و ترویج این تکنولوژی است به صورتی واقعا عملی در جامعه پیاده‌سازی شود.

به عقیده‌ی این کارشناس نقش تعامل تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی در راستا بسیار پررنگ است و در غیر این صورت نمی‌توان به حرکت منظم و منسجم در این بخش امیدوار بود زیرا زمانی که حریم خصوصی و خط فعالیت هر گروه برای توسعه‌ی یک پدیده مشخص نباشد بدون در نظر داشتن واقعیت بازار حرکت‌ها و فعالیت‌های انفرادی رخ خواهد داد که هیج سودی به حال این صنعت نخواهد داشت.

فریدونی در پایان خاطر نشان کرد: هنوز واقعیت‌ها مبنی بر این که چرا امنیت نرم‌افزارهای متن باز به خطر خواهد افتاد با وجود این که این مساله در دنیای غرب و جوامع توسعه یافته پذیرفته شده است و آیا استفاده از این نرم‌افزارها مفید خواهد بود یا نه، حتی برروی فعالان حوزه‌ی IT مشخص نیست و تا زمانی که قدم اول یعنی آموزش و اطلاع رسانی واقعی برداشته نشود هیچ امیدی به توسعه آن نباید داشت.

  • ۸۷/۰۸/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">