ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هم‌اندیشی باشگاه نخبگان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با بررسی طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی برگزار شد.

به گزارش (ایسنا)، حمید شهریاری - دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی - در این هم‌اندیشی با بیان این که برای حکمرانی خوب باید خادم خوبی بود، ویژگی‌های حکمران خوب را شفاف سخن گفتن عنوان و اظهار کرد: یکی از معضلات کنونی ما تبعیض در دادن اطلاعات است.

او افزود: دومین ویژگی یک حکمران خوب شمول مردمی به معنای انعکاس عدالت محوری و مساوات در مواجه با مردم است تا با فرصت‌های برابری که در اختیار مردم می‌گذارد آنان را به سمت جامعه‌ی دانایی محور رهنمون سازد.

در ادامه غفاری - معاون فن‌آوری اطلاعات مرکز آمار - با تاکید بر معرفی کلیات طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار، راه‌اندازی سایت آن و جذب نیرو گفت: پروسه فعالیت گروه برای اجرای طرحی همچون جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار برای اجرا نیازمند ساز و کاری مثل پایگاه اطلاعاتی است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح ابتدا به وزارت رفاه و بعد به مرکز آمار سپرده شد و خواست دولت این بود که طرحی که به دوره‌ی چهار سال زمان اجرا نیاز داشت طی چهار ماه به‌عنوان بخشی از طرح تحول اقتصادی برای هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود.

او با اشاره به این که در آمارگیری از فن‌آوری استفاده می‌کردیم و باید فرم‌هایی تنظیم می‌شد که برای بایگانی در این سیستم مشکلی پیش نیاید و مسایل امنیتی نیز رعایت شود گفت: فلسفه‌ی وجودی ICT این است که با برنامه‌ریزی و انضباط و بهره‌مندی از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات می‌توان طرح‌های بزرگ ملی را در زمان کوتاه و هزینه‌ی کم اجرا کرد.

به گفته‌ی او خروجی طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار یک پایگاه اطلاعاتی است که در آینده می‌تواند اقتصاد خانواده روی آن شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در این مسیر قدم اول را با کم‌ترین اقلام و ادعای کیفی شروع کردیم که در ادامه با پالایش همه چیز افزایش پیدا خواهد کرد.

او در مورد پالایش اطلاعات در اثر تعامل پایگاه‌های مختلف با اعتقاد بر این که هیچ اشکالی ندارد پایگاهی که فکر می‌کند بدون ایراد است خود را آزمایش و پالایش کند افزود: در این طرح تعدادی بانک اطلاعاتی از بین رفت و توانستیم نتیجه‌ی این طرح را در 20 الی 30 دستگاه کشور ببینیم.

او گفت: برای این تعامل به بستر ارتباطی نیاز بود. شبکه‌ای تحت عنوان شبکه‌ی دولت ایجاد شده است، این VPN تنها برای تبادلات مکاتبه‌ای و نظارت بر ماموریت‌های خارجی استفاده می‌شد؛ درحال حاضر تفاهم‌نامه سه جانبه‌ ایجاد کرده‌ایم که از VPN استفاده‌های دیگری نیز بشود.

وی با یادآوری این که در این طرح برای اولین بار مردم به آمارگیر مراجعه کردند تصریح کرد: در اجرای طرح یک برگ کاغذ از لحاظ اجرایی و عملیاتی صادر نشد و مجریان از طریق تالارهای وب‌گاه طرح با یکدیگر در ارتباط بودند.

او افزود: صد هزار پست الکترونیک برای مجریان گذاشته شد و آنان با پیامک از جدیدترین اخبار در کمترین زمان مطرح می‌شدند.

این کارشناس IT خاطر نشان کرد: چرا باید به‌عنوان کارشناس IT خجالت بکشیم که در موارد مختلف فن‌آوری اطلاعات در مجامع بین‌الملل ستون مربوطه خالی است. ما از نظر IT دستگاه‌های خود را تغذیه نمی‌کنیم و با هم تعامل نداریم.

او گفت: امیدواریم تا قبل از پایان سال بتوانیم همه دستگاه‌ها را به پایگاه ایجاد شده برای طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار وصل کنیم که هم دیگران را تغذیه کند و هم از سوی دیگر دستگاه‌ها تغذیه شود.

فرشته داودیان - معاون مدیر کل دفتر اطلاع‌رسانی و پایگاه اطلاعات آماری - نیز گفت: این طرح با تنوع آماری بالایی به وسعت تمام ایران روبه‌رو و به اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح با استفاده از وسایل ارتباط جمعی نیازمند بود. به طور مثال بیش از 3 هزار پیامک به مجریان طرح ارسال شد تا به سرعت در جریان آخرین بخش‌نامه‌ها باشند.

وی افزود: سایت طرح بعد از ایجاد به‌روزرسانی و با افزایش سرورها روان‌سازی شد تا مردم پیش از مراجعه به پایگاه‌ها در جریان نحوه‌ی اجرای طرح قرار بگیرند.

امیرحسین مهندس - مدیر کل شبکه و خدمات سخت‌افزاری - هم در سخنانی از اهمیت مسایل امنیتی و حفاظتی که باید در سایت لحاظ می‌شد، سخن گفت و به تجهیزات سخت‌افزاری طرح اشاره کرد.

در ادامه جمال مقدم - مدیر کل دفتر سیستم و خدمت نرم‌افزاری مرکز آمار - به نحوه‌ی انتخاب روشی برای آمارگیری با توجه به تجربه موفق بهره‌مندی از این روش در سرشماری سال 1385 اشاره و اظهار کرد: در این انتخاب مواردی چون هزینه، موارد اجرایی و مسایل فنی بررسی شد تا سرانجام به‌عنوان مناسب‌ترین روش برگزیده شد و در طراحی و اجرای این طرح بخش IT مرکز آمار فعالیت داشت.

همچنین حسین تهرانی - معاون مدیر کل دفتر سیستم و خدمات نرم‌افزاری مرکز آمار - گفت: بعد از جمع‌آوری اطلاعات و پردازش با سازمان ثبت احوال کشور به عنوان اولین مرکز راستی آزمایی انجام شد تا هویت افراد تایید شود.

او با اشاره به این که جلسات مجریان طرح با سازمان‌های مختلف جهت آشنایی و همکاری آنان در نحوه‌ی دادن اطلاعات برگزار می‌شود گفت: بعد از تایید راستی آزمایی گروه‌های آماری می‌توانند اهداف طرح را انجام دهند. کار با بسیاری از دستگاه‌های منتخب طرح برای رفت و برگشت اطلاعات تکمیل شده است.

وی یادآورشد: برای تایید اطلاعات تحصیلی افراد وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری، برای اطلاعات سلامتی یا تحت پوشش بودن شرکت‌کنندگان در طرح نیز از کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در تعامل هستیم.

  • ۸۷/۰۸/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">