ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نظارتی بر سایت‌های اینترنتی نیست

| يكشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۸۹، ۰۳:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

یک کارشناس ارتباطات گفت: نظارت جامعی بر اطلاعات ارائه شده توسط سایت‌های اینترنتی وجود ندارد.

احسان پوری در گفت‌و‌گو با «توانا» گفت: برای مقابله با سایت‌های مختلف به لحاظ فرهنگی و از طریق تولید محتوای غنی باید تلاش کنیم.

وی افزود: تولید محتوای غنی در اینترنت مخاطب را از مراجعه به این سایت‌ها بی‌نیاز می‌کند همان‌گونه که اگر صدا و سیما بتواند با تولید برنامه‌های مناسب زمان مخاطب را به درستی پر کند دیگر افراد به ماهواره روی نخواهند آورد.

این کارشناس ارتباطات با بیان اینکه فیلترینگ راه اول مقابله با سایت‌ها نیست، عنوان‌ کرد: هم‌اکنون دو بحث محتوا و سرعت اطلاع‌رسانی حرف اول را در فضای مجازی می‌زنند و باید تلاش شود تا علاوه بر محتوای غنی، ‌سرعت اطلاع رسانی را بالا ببریم تا از سایت‌های خبری دنیا عقب نمانیم.
* اینترنت نمود آشکار تهاجم فرهنگی

پوری هم اکنون نماد آشکار تهاجم فرهنگی را از طریق اینترنت دانست و بیان‌کرد: هم‌اکنون سایت‌های بسیاری در حوزه‌های مذهبی به‌خصوص بهائیت فعال هستند که برای مقابله با اسلام تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فیلترینگ سایت‌ها در کوتاه مدت مؤثر خواهد بود،‌ ادامه‌داد: باید به‌ جای فیلتر کردن سایت‌ها در زمینه ایجاد سایت‌هایی با محتوای غنی فرهنگ سازی داشته باشیم تا بتوانیم پایگاه‌های نامناسب را تحت تأثیر قرار داده و با آنها مقابله کنیم.

این کارشناس ارتباطات، فرهنگ سازی برای تولید محتوای غنی را موجب افزایش سواد رسانه‌ای مردم دانست و اظهار ‌داشت: این کار احتیاج به زمان داشته و در یک زمان کوتاه نمی‌توان آن را با موفقیت انجام داد و نیاز به یک برنامه‌ریزی بلند‌مدت دارد.
* برای معرفی سایت‌های قدرتمند فرهنگی کشور کاری انجام نمی‌شود

پوری با اشاره به بحث جهانی شدن و دهکده جهانی اضافه ‌کرد: در دهکده جهانی کنونی، فرهنگی می‌تواند ماندگار باشد که پایه‌های محکمی داشته باشد و با توجه به اینکه فرهنگ ایرانی و اسلامی ما پایه‌های محکمی دارد می‌توانیم برای حفظ آن موفق باشیم.

وی ایران را جزء کشورهایی دانست که به لحاظ انتشار اطلاعات با محتوای فارسی در اینترنت در ردیف کشورهای برتر جهان قرار دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم به درجه‌ای برسیم که بتوانیم مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم.

این کارشناس ارتباطات با اشاره به برخی از سایت‌های قدرتمند ایرانی به لحاظ فرهنگی، ‌بیان‌کرد: سایت تبیان نمونه‌ای از آنهاست اما هیچ کاری برای معرفی و نهادینه کردن این‌سایت‌ها در بین مخاطبان انجام نشده است.
*جنگ سایبر، جنگ جهانی سوم

پوری اکثریت کاربران اینترنت را جوانان دانست و افزود: اگر نتوانیم برای این کاربران محتوای مناسب تولید و آن را مدیریت کنیم در جنگ نرمی که از سوی دشمن بر علیه کشور صورت گرفته است، شکست می‌خوریم.

وی ادامه‌داد: هم اکنون جنگ سایبر به جنگ جهانی سوم تبدیل شده است و اگر برای مقابله با آن تنها از فیلترینگ استفاده کنیم و اقدام فرهنگی مناسبی انجام ندهیم، دشمن جوانان کشور را از درون استحاله خواهد کرد و آنها را از اصالت فرهنگی خود دور می‌کند.

پوری با اشاره به طرح شناسنامه‌دار کردن سایت‌های اینترنتی گفت: این طرح در چند سال گذشته مطرح شد تا به تمام سایت‌ها مجوز فعالیت داده شود و شناسنامه‌دار شوند اما با استقبال مخاطبان و دولت مواجه نشد.

این کارشناس ارتباطات با بیان اینکه بحث خبری در اینترنت با روزنامه‌های چاپی متفاوت است، بیان ‌کرد: مطبوعات با داشتن مجوز اقدام به فعالیت می‌کنند اما در اینترنت هر شخصی می‌تواند با کمترین هزینه سایتی را ایجاد کرده و اقدام به اطلاع رسانی کند.

پوری افزود: در اینترنت نظارت جامعی بر اطلاعات ارائه شده توسط سایت‌های مختلف وجود ندارد و نیاز به یک نظارت جامع همراه با مدیریت در این حوزه را داریم تا بتوانیم اطلاعات ورودی را مدیریت کنیم.

  • ۸۹/۰۵/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">