ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی باید تشدید شود

| شنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۷:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر


«وحید نوروزی»،کارشناس حمل و نقل و ترافیک، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید:تاکسی‌های آنلاین یک امتیاز و ارزش افزوده برای شهر محسوب می‌شوند اما مطابق قانون باید تحت نظارت شهرداری‌ها به فعالیت خود ادامه دهند چرا که طبق قانون، نهاد متولی قانونی در حوزه حمل و نقل درون‌شهری، شهرداری‌هاست.

«وحید نوروزی»، کارشناس حمل و نقل و ترافیک، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی در کاهش مشکلات مردم و بهبود کیفیت زندگی شهری بسیار موثر هستند، می‌گوید: «تاکسی‌های آنلاین یک امتیاز و ارزش افزوده برای شهر محسوب می‌شوند و در کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا سهم خوبی دارند. همچنین، در کاهش زمان انتظار شهروندان برای دسترسی به حمل و نقل عمومی نقش بسیار مهمی دارند.» نوروزی با اشاره به اینکه همچنان بخش حمل و نقل عمومی انبوه‌بر ما با ضعف و مشکلات اساسی مواجه است، می‌افزاید: «در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی شهروندان تنها 45 درصد و حمل و نقل شخصی 55 درصد است. ارتقا و بهبود حمل و نقل عمومی انبوه‌بر شامل مترو و اتوبوس باید در اولویت قرار گیرد ولی وقتی که ما در آن ضعف داریم و هنوز نتوانسته‌ایم این بخش را به مرحله نهایی و اصلی برسانیم وجود شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی بسیار ضروری است و می‌تواند در ارتقای زندگی شهروندان بسیار موثر باشد.»

 

متولی حمل و نقل درون شهری فقط شهرداری‌ها هستند
از جمله ایرادات و معایبی که به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در ایران وارد است نبود نظارت و قانونگذاری در این بخش است. کارشناس حمل و نقل و ترافیک در این باره می‌گوید: «آنچه که در همه جای دنیا رعایت می‌شود این است که هر فرد و شرکتی بخواهد در قالب بخش خصوصی به مردم سرویسی ارائه دهد باید یک‌سری خطوط قرمز و اصول دولتی را رعایت کند و آن خطوط قرمز و اصول همگی در راستای رفاه و آسایش شهروندان وضع شده است. در مورد حمل و نقل درون شهری نیز طبق قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، وظیفه حمل و نقل عمومی درون شهری شامل اتوبوسرانی، مترو و تاکسی‌ با شهرداری‌هاست و شهرداری‌ها نهاد متولی قانونی حمل و نقل درون شهری هستند. در نتیجه تاکسی‌های اینترنتی و آنلاین قطعا و حتما باید تحت نظارت شهرداری‌ها در داخل شهر کار کنند. این حرف یک کارشناس و شخص نیست، حرف قانون است که متولی حمل و نقل درون شهری فقط شهرداری‌ها هستند. حتی متولی حمل و نقل بار درون شهری هم شهرداری‌ها هستند و کسی که بخواهد در این حوزه فعالیت کند باید از شهرداری‌ مجوز بگیرد و ملزم است سرویسی که می‌خواهد ارائه دهد را تحت نظارت سیستم شهرداری‌ ارائه دهد.»

 

نظارت صددرصد لازم است
نوروزی با اشاره به مزایای فعالیت تاکسی‌های آنلاین  و توجه به حقوق آنان به عنوان بخش خصوصی می‌گوید: «در میان تعارض منافع بخش دولتی و خصوصی در حوزه حمل و نقل درون شهری آنچه ارجح تر است آسایش و آرامش و امنیت شهروندان به عنوان مسافرینی است که می‌خواهند از این سیستم حمل و نقل استفاده کنند و صددرصد اولویت اصلی باید با منافع شهروندان باشد. در این زمینه به نظر می‌رسد که تاکسی‌های اینترنتی چندان از اینکه تحت نظارت شهرداری‌ها قرار گیرند استقبال نمی‌کنند و مایل هستند که برابر مقررات خود کار کنند، اما نظارت بر آنها صددرصد لازم است و نهاد ناظر در این بخش، شهرداری‌هاست. حتی به نظر می‌رسد که نقایص و کاستی‌های این تاکسی‌ها وقتی تحت نظارت و اصول قرار گیرند، رفع شود و بتوانند بهتر به مردم خدمات بدهند.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">