ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ادامه فیلتر تلگرام و اینستاگرام، کلافگی مردم و ضرر مضاعف بسیاری از کسب و کارها را در پی داشته است.
فیلتر تلگرام و اینستاگرام روز گذشته و تا لحظه تنظیم این خبر ادامه یافت و هم زمان شایعات زیادی مبنی بر اینکه فیلتر تلگرام همچنان ادامه خواهد داشت، شنیده شد.
روز گذشته خبرگزاری ایلنا از قول یک منبع آگاه نوشت: فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام به دلیل نبود نمونه مشابه داخلی، موقتی است و انتظار می رود تا محدودیت های ایجاد شده برای اینستاگرام تا چند هفته آینده از بین برود و اینستاگرام در وضعیت نرمال قرار بگیرد. البته فیلترینگ هوشمند برای این شبکه اجتماعی به صورت جدی دنبال و درنظر گرفته می شود.
وی درباره تلگرام گفت: مسوولان تلگرام با مقامات ایرانی همکاری نکرده اند و مشکل در عبور از خطر قرمز ایران توسط یک پیام رسان بیگانه با تعداد زیاد کاربر ایرانی است. انتظار بر این است که پیام رسان تلگرام با وجود نمونه های داخلی مناسب و امن حتی نمونه های خارجی، به صورت دایمی فیلتر و از دسترس خارج شود. 
این خبرگزاری در پایان این خبر در اقدامی عجیب، به تبلیغ یکی از پیام رسان های داخلی پرداخت و نوشت: توصیه می کنیم مردم از شبکه های اجتماعی سروش استفاده کنند.


 وزیر فاوا واکنش نشان داد
اما در پی انتشار اخبار مربوط به فیلتر تلگرام، محمد جواد آذری وزیر ارتباطات بالاخره واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: «‏شایعه هایی که در خصوص قطع دائمی شبکه های اجتماعی مطرح می شود، صحت ندارد و به نظر می رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی های اجتماعی و بدبینی عمومی است.»
همچنین آذری در توییت دیگری اعلام کرد مرجع تصمیم گیری درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی شورای عالی امنیت ملی بوده و همین شورا هم مشخص خواهد کرد چه زمانی این شبکه ها مجددا به فعالیت خود ادامه دهند.


 شورای عالی فضای مجازی و فیلترینگ
در خبری دیگر جمشید جعفرپور رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سایت خبر فوری درباره مباحث مطرح شده پیرامون فیلترینگ تلگرام از سوی شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی تا به امروز در جلسات و نشست هایی که داشته است راهکارها و رویکردهای مختلفی را درباره برنامه های موجود در فضای مجازی مطرح کرده است اما تا به امروز صحبتی از فیلتر برنامه هایی چون تلگرام یا اینستاگرام مطرح نشده است.
وی گفت: بدون شک اگر قرار باشد محدودیتی برای برنامه تلگرام اتخاذ شود، باید مصوبه آن در شورای عالی فضای مجازی مصوب شود که این تصمیم تا به این لحظه اتخاذ نشده است.
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: بنده به شخصه بر این باور هستم که رویکردهایی چون فیلترینگ در مقطع فعلی که دنیا عرصه تکنولوژی و فضای مجازی است، راهکار موثری نیست و ما باید در جهت تحقق مطالبات مان در حوزه فضای مجازی و برنامه پیام رسانی چون تلگرام با مدیران این مجموعه وارد رایزنی شویم.
جعفرپور ادامه داد: تا به این لحظه مدیران برنامه تلگرام همکاری خوب و موثری را با ما داشتند اما انتقاداتی از مسوولان نسبت به فعالیت برخی کانال های تلگرامی وجود دارد که امیدواریم این مشکلات با رایزنی مسوولان حل شود تا بسترهای لازم برای ادامه فعالیت تلگرام در کشورمان وجود داشته باشد.
وی گفت: امروز فضای مجازی و برنامه تلگرام در کشورمان علاوه بر داشتن ابعادی چون سرگرمی در جهت اشتغال و تبدیل مکانی برای تبلیغات کالاهای تولید کنندگان نقش موثری را ایفا کرده است از این رو بهتر است با اتخاذ یک تدبیر مناسب فرصت های ایجاد شده در فضای مجازی را از بین نبریم.


 واکنش کاربران به پست وزیر
اما به نظر می رسد پیام توییتری وزیر نتوانست خیال کاربران و کسب و کارها را بابت ادامه فعالیت شان از طریق دو شبکه تلگرام و اینستاگرام راحت کند؛ چرا که در درجه اول همین چند روز پیش بود که رییس جمهور اعلام کرده بود دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. همچنین مشخص نیست فیلتر این دو شبکه اجتماعی چند روز یا چند ماه به طول بینجامد. برخی از توییت ها خطاب به وزیر شامل این موارد بوده است:
- کسب و کار های مختلف دارن از همین اپ ها کسب درآمد می کنن و زندگیشونو میگذرونن نون مردمو آجر نکنید حتی یک روز هم زمان زیادیه فیلتر رو بردارین این سیاست به ضرر مردم و حکومته.
- 8 ساله فیلتر کردن توییتر و فیسبوک و یوتیوب هم موقتیه! 
- در اصل به شکل غیر مستقیم اعلام کردید که مرجع مربوطه علاقه ای به رفع فیلتر برنامه ریزی شده ندارند.
- موقت و دائم نداره، نقض حقوق شهروندیه، حتی برای یه لحظه هم که باشه، فیلتر شبکه های اجتماعی یعنی بستن درب های انتقاد و شروع خفقان.
- آیا مطلع هستید اختلال هایی که در اینترنت ایجاد کردید، چه ضربه ای به ما فعالان کسب و کارهای آنلاین زده؟ یه عده آدم دور هم نشستیم به جای ارزش آفرینی داریم سعی می کنیم فیلترینگ رو رد کنیم به سرورهامون وصل بشیم!
- در بیست و چهار ساعت گذشته اینترنت موبایل همراه اول و ایرانسل در کرج قطع بود خسارت کسب و کار ما رو کی میده؟
- بعید هست کلا دولت در نظر داشته باشه که دسترسی به شبکه های اجتماعی رو محدود کنه! عملا ما در فضای مجازی انتهایی قائل نیستیم و هر زمان درصدد مواجهه چکشی با فناوری سدشکن برآمدیم، سیل نمونه های مشابهش کشور رو با خودش همراه کرده...
- پدر ۶۳ ساله من امروز از دوستاش فیلترشکن گرفته اومد توی تلگرام.
(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">