ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقدی به انتقاد از هوشمندسازی در شهرداری تهران

| دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷ ب.ظ | ۱ نظر

احمد محمد غریبان - احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که هوشمندسازی در شهرداری تهران متولی ندارد. 


از قضا اظهارات این عضو شورای شهر به واسطه مسولیتی که در این حوزه دارد با استقبال برخی رسانه‌های سیاسی مواجه شد و برخی با تیتر «هوشمندسازی در شهرداری تهران بی‌صاحب است!» به پوشش این اظهارات پرداختند.
اما قبل از ورود به منظور دقیق رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران بد نیست سری به آنچه در شورای شهر در خصوص مقوله هوشمندسازی شهر تهران گذشت بزنیم.
روز شنبه ششم شهریور ماه سال جاری بود که گزارش عملکرد محمد فرجود مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در صحن شورای شهر تهران ارایه شد که با انتقادات گسترده، تند و شفاف اکثریت اعضای شورای شهر مواجه شد.
به نحوی که اعضای شورای شهر عملکرد ضعیف سازمان فاوا را دلیل نارضایتی مردم و افت رتبه تهران در میان کلان‌شهرهای دنیا دانستند.
این در حالیست که محمد فرجود مدیر سابق سازمان فناوری اطلاعات شهرداری، به مدت چهار سال و از خارج مجموعه شهرداری تصدی امور حوزه فاوا و خدمات هوشمندسازی شهر تهران را در دست داشت.
دوم بهمن‌ماه سال جاری شهردار تهران اقدام به برکناری و انتصاب رضا واحدی‌فر به عنوان سرپرست جدید در راس سازمان ICT شهرداری تهران کرد که پاسخی بود به انتقاد و خواست اعضای شورای شهر و رفع کاستی‌ها و نواقص این حوزه.
نکته قابل توجه آنکه رضا واحدی‌فر از همکاران باسابقه شهرداری تهران است و سال‌ها در حوزه فناوری اطلاعات در مناطق شهرداری به فعالیت پرداخته و پیش‌ از این مسوولیت معاونت شبکه و امنیت سازمان فاوای شهرداری تهران را بر عهده داشته است.
این یعنی آنکه شهردار تهران حداقل در این حوزه دست به آزمون و خطا نزده و مدیری از بدنه شهرداری و آشنا به مسایل فنی و زیرساختی را به سرپرستی این بخش حساس قرار دارد.
حالا و در شرایطی که کمتر از 2 ماه از انتصاب یک سرپرست در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران می‌گذرد، به یکباره با انتقاد احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران مواجه می‌شویم که معتقد است هوشمندسازی در شهرداری تهران متولی ندارد.
فارغ از این انتقاد زودهنگام، جان کلام این عضو شورای شهر این است که هوشمندسازی در شهرداری تهران به نادرستی به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات واگذار شده‌ است و باید یک تشکیلات جدید و مجزا مسوول هوشمندسازی شهر تهران شود.
در این خصوص اما چند سوال باید از این عضو شورای شهر کرد:
پرسش نخست اینکه در کدام شهرداری‌ها و سازمان‌های دنیا وظیفه هوشمندسازی از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات جداست؟ مگر نه اینکه هوشمندسازی یکی از زیرشاخه‌های ICT محسوب می‌شود؟
پرسش دوم اینکه جنابعالی در جلسه شهرداران آسیایی، اقدام به سخنرانی و ارایه یک پاورپوینت از هوشمندسازی خدمات شهری و کلیاتی در خصوص مزایای آن، کردید. مگر نه اینکه در این سخنرانی اظهار کردید که بر اساس آخرین نظریه‌های تکاملی، خدمات هوشمند مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است؟ جنابعالی در این سخنرانی از نمونه‌هایی همچون سامانه شفافیت، سامانه 1888، سامانه 137 و سامانه تهران من به عنوان مصادیقی از اقدامات و گام‌ها در هوشمندسازی شهر تهران نام بردید. سوال اینجاست که مگر نه این که سامانه‌های مذکور زیر نظر سازمان فاوای شهرداری تهران ایجاد شده است؟! پس چرا اکنون در نظری متفاوت، هوشمندسازی در شهرداری را بدون صاحب و متولی دانسته و برای تامین مقصود و نظر خود خواستار ایجاد یک سازمان و ساختار موازی و جدید برای هوشمندسازی شده‌اید؟!
پرسش سوم اینکه چطور می‌توان در ساختار عریض و طویل شهرداری، تشکیلات جدیدی ویژه هوشمندسازی در کنار سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ایجاد کرد، آن هم بدون هیچگونه تداخل مسوولیت؟!
پرسش چهارم آنکه با این رویه و منطق آیا باید مثلا برای مبحث شفاف‌سازی هم عضو دیگر شورای شهر به انتقاد از بی‌صاحبی این موضوع در شهرداری پرداخته و خواستار ایجاد یک تشکیلات جدید برای شفاف‌سازی شود؟
در مورد سایر مباحث و مسایل و مشکلات شهرداری چه؟ آیا برای هر کاستی باید یک ساختار و سازمان جدید ایجاد کرد؟
برای جلوگیری از اطاله کلام، به نظر می‌رسد این عضو محترم شورای شهر باید با صبوری بیشتر، طرح‌ها و پیشنهادات اجرایی برای رفع معضلات در بخش هوشمندسازی شهرداری تهران ارایه دهند نه اینکه برای هر نقصی دنبال ایجاد یک تشکیلات جدید رفت، آن هم در شرایطی که شهرداری تهران به شدت نیازمند چابک‌سازی و کوچک شدن است. (منبع:آی‌سی‌تی نیوز)

  • ۰۰/۱۲/۲۳

نظرات  (۱)

می خواستیم اب بخوریم که بغل اب سرد کن نگهبان گذاشتن!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">