ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقش پرچم‌های گوشه زمین فوتبال

| يكشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - میلیاردها نفر در دنیا با قواعد بازی فوتبال آشنا هستند. اما شاید بسیاری ندانند نقش پرچم‌های کوچکی که در چهار گوشه زمین فوتبال قرار گرفته‌اند، چیست؟ شاید برخی فکر کنند این پرچم‌‌ها حدود قانونی زمین فوتبال را تعیین می‌کنند. شاید هم برخی تصور می‌کنند پرچم‌ها کارکرد تزیینی دارند.


پاسخ صحیح اما این است؛ این پرچم‌های کوچک در چهار گوشه زمین فوتبال، اتفاقا نقش مهمی دارند. پرچم‌ها از آن جهت در هر چهار کنج زمین فوتبال قرار گرفته‌اند تا مسیر خروج توپ را تعیین کنند که توپ به کرنر رفته یا به قول معروف آوت. به عبارت دیگر اگر پرچم‌ها در گوشه زمین فوتبال نبودند، تشخیص اینکه توپ به کرنر رفته یا آوت بسیار سخت بود و شاهد افزایش اشتباهات و اظهارنظرهای سلیقه‌ای داوران بودیم.
اتفاقا این پرچم‌های کاملا بی‌طرف، هیچ‌گاه صدای اعتراض هیچ بازیکنی را در تاریخ فوتبال در نیاورده‌اند. اما تصور کنید به جای آن پرچم‌ها، چهار نفر را در چهار کنج زمین فوتبال قرار می‌دادند. در آن صورت وقتی توپی به آنها برخورد می‌کرد، احتمال مداخله سلیقه‌ای در جریان بازی بسیار بالا می‌رفت.
خطوط اطراف و درون زمین فوتبال، چارچوب تیر دروازه، تور دروازه‌ها و امثالهم، همه و همه نه تنها برای تسهیل کار داوری که برای جلوگیری از اعمال سلیقه داورها طراحی شده است.
حتی چند سالی می‌شود که فیفا از سیستم Video Assistant Referees (VAR) یا همان کمک‌داور ویدیویی هم استفاده می‌کند، تا هم ضریب خطای داور پایین بیاید و هم مانعی برای کاستن از ناداوری و به باد رفتن سرمایه تیم‌های فوتبال شود.
داوران فوتبال حتی در استفاده از کارت‌های زرد و قرمز نیز با انبوهی از بایدها و نبایدهای دقیق و شفاف مواجه هستند تا از اعمال سلیقه و قضاوت ناصحیح و احساسی جلوگیری کنند و در غیر این صورت داوران خاطی نیز به راحتی کنار گذاشته می‌شوند.
به عبارت دیگر جهت‌گیری کلان در بازی فوتبال به سمتی است که بر عملکرد داوران نظارت‌های سختی اعمال شود و داوران «مختار مطلق» در زمین بازی نیستند.
از قضا تغییر قوانین فوتبال هم یکشبه و توسط شخص رییس فیفا انجام نمی‌شود و پروسه‌ای طولانی و با مشارکت تمامی کشورهای عضو به نمایندگی از تیم‌ها (ذی‌نفعان اصلی) صورت می‌گیرد.
آری! داور در فوتبال به نوعی معادل رگولاتور یا همان نهاد تنظیم‌کننده و ناظر بر قواعد حوزه‌ای همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات عمل می‌کند.
در حوزه رگولاتوری هم هر چه مداخلات و تصمیم‌های یکشبه و به‌کارگیری نیروی انسانی به جای پرچم‌ها افزایش یابد، به همان میزان شاهد افزایش تنش‌ها، فرار سرمایه‌ها، شائبه فساد، و اتهاماتی نظیر ابزار تسویه حساب و سیاسی‌کاری خواهیم بود.
رگولاتوری حوزه فاوا اما تا همین چند سال قبل حتی یک نماینده از بازیکنان و ذی‌نفعان اصلی را به درون خود راه نداده بود و به تازگی یک نماینده از بازیگران حوزه به آن راه یافته که او هم صاحب رای نیست و اگر هم بود رای او اهمیت و تاثیری بر خروجی نهایی نداشت!
به همین علت است که شاهد افزایش مشکلات و اعتراضات به عملکرد رگولاتوری به ویژه در سال‌های اخیر هستیم، از ارایه‌کننده خدمات ارتباطی گرفته تا مصرف‌کنندگانش.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">