ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نمونه فضایی ماهواره مصباح افتتاح شد

| شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۸۴، ۱۰:۱۹ ق.ظ | ۰ نظر

نمونه فضایی ماهواره مصباح صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و وزیر علوم تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهر، انتظاری مدیر پروژه ماهواره مصباح در مراسم افتتاح این ماهواره با بیان این مطلب افزود: این ماهواره با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ساخته شده است.

وی گفت: وزارت دفاع در ساخت مکانیک ،تجهیزات و همچنین شرکت CGS ایتالیایی به عنوان مشاور خارجی در انتقال تکنولوژی ساخت ماهواره ازدیگر همکاران در به نتیجه رسیدن این پروژه بوده‌اند.

بر اساس این گزارش انتظاری در خصوص مشخصات فنی این ماهواره گفت: ارتفاع مدار ماهواره یک هزار کیلومتر بوده و تعداد دور ماهواره در شبانه‌روز 14 دور است، وزن آن 100 کیلوگرم و طول مدت رویت ماهواره در شبانه‌روز 45 دقیقه است و همچنین این ماهواره کاربرد مخابراتی ذخیره و ارسال دیتا دارد.

وی افزود: در این ماهواره 58 متخصص فعالیت داشتند که تا کنون 800 گزارش گوناگون درباره این طرح وجود دارد.

توفیقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب که تولید دانش فنی ساخت ماهواره از دستاوردهای عظیم این پروژه است گفت: کمبود نیوری انسانی متخصص و ضعف در بنیان‌های پژوهشی از جمله موانع در توسعه علمی یک کشور است.

وی افزود: پس از انقلاب با یک جهش بسیار بزرگ تا حد زیادی این مشکلات رفع شد به گونه‌ای که تعداد دانشگاهیان ما از 150 هزار نفر در سال 57 به 850 هزار نفر در سال 76 و 2300 هزار نفر در سال 83 رسید که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه چهارم این تعداد به 3700 هزار نفر برسد و در همین زمان تعداد پژوهشگران کشور نیز به 2 هزار نفر خواهد رسید.

در ادامه این برنامه احمد معتمدی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکل تأمین نشدن بودجه این پروژه را یکی از دلایل تأخیر آن ذکر کرد و گفت: این پروژه تا کنون 100 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است که در مهرماه همراه با یک موشک روسی به فضا پرتاب و در مدار زمین قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ایران جزو 12 کشوری است که دارای دانش فنی ساخت ماهواره است گفت: پیش از این ساختاری برای تولید ماهواره در کشور نداشتیم که بعد از تاسیس سازمان فضایی کشور این سازمان متولی این امر شده است.

معتمدی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مربوط به ماهواره مصباح 2 که بیشترین سهم را کشور چین دارد و ایران 15 تا 20 درصد از این ماهواره سهم دارد ،با همکاری کشور تایلند که کمتر از ایران سهم دارد نزدیک به دو سال است که آغاز شده و از نظر وزن و ابعاد 4 برابر ماهواره مصباح است.

وی در خصوص دیگر پروژه‌های ماهواره‌ای کشور گفت: پروژه ماهواره زهره تا دو سال دیگر پرتاب می‌شود و کلیات ماهواره‌ همه‌منظوره‌ای در ابعادی کاربردی تر ،از ماهواره مصباح تصویب شده است.

  • ۸۴/۰۵/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">