ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نوش جان اپلیکیشن‌های توخالی و *کلاهبرداری#

| سه شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر

حرف از اپلیکیشن‌های بخت‌آزمایی، قرعه‌کشی، شرط‌بندی و فهرست بلندبالایی از خدمات ارزش‌‌افزوده موسوم به ستاره...مربع‌ها که به میان می‌آید، ذهن بسیاری از ما به سمت تبلیغات بی‌پایان صداوسیما، اپراتورها و مسوولان مربوطه می‌رود که چرا کاری برای توقف کلاهبرداران نمی‌کنند.

واقعیت آن است که ما عادت کرده‌ایم در مقاطع خاصی مانند مسابقات فوتبال یا برنامه‌های پربیننده و عمدتا طنز و منتقد صداوسیما، شاهد ظهور اپ‌هایی باشیم که چیزی جز لینک چند برنامه دیگر درون آنها نیست و بعد از پایان آن برنامه‌ها هم انگار می‌میرند تا برنامه بعد و مناسبت بعد.

بیشتر ستاره...مربع‌ها هم از همین مدل اپلیکیشن‌ها بهره می‌برند و در مقاطع خاص با وعده جایزه‌های میلیونی، شروع به خالی کردن جیب مردم می‌کنند.

از قضا بعد از این دوره‌های خاص زمانی، صدای اعتراض برخی کاربران به هوا بلند می‌شود که سرشان کلاه رفته و «ناخواسته» پول از جیبشان می‌رود.

اما واقعیت آن است که در بیشتر مواقع، پول ناخواسته‌ای از جیب مردم نمی‌رود، بلکه این خود کاربران هستند که به دو دلیل عمده «جهل و طمع»، به شکل «کاملا خودخواسته» دست کلاهبرداران را در جیبشان فرو می‌برند.

نبرد و ریشه‌کنی اپلیکیشن‌های توخالی و ستاره...مربع‌ها کار بی‌فایده‌ای است. این کار مانند رویای دنیای بدون دزد است! دزدها همیشه و همه‌جا بوده‌اند، هستند و خواهند بود.

در مورد اپ‌های مذکور و ستاره...مربع‌های کلاهبردار هم وضع به همین منوال است. مثال روشن و ملموس آن به این شکل است که ما به شکل شبانه‌روزی در خانه خود را باز گذاشته و اجازه دهیم هر غریبه‌ای هر زمانی که مایل بود به داخل خانه ما رفت و آمد کند. طبیعی است کسی که درِ خانه خود را باز می‌گذارد، حقی برای گله از زمین و زمان برای دزدی از خانه‌اش ندارد.

تلفن همراه و کامپیوتر هم حکم خانه و کاشانه مردم را دارد و اگر هر کس هر اپلیکیشن و خدمات ارزش‌افزوده‌ای (*...#) را روی گوشی خود نصب کرد، حقی برای گلایه از کلاهبرداری، کم شدن شارژ یا خراب شدن گوشی خود ندارد.

شاید برخی بگویند پس نهادهای مسوول کجای کارند؟ همان‌طور که ذکر شد، اگر شما شبانه‌روز درِ خانه خود را باز گذاشتید و انبوهی از غریبه‌ها نیز شبانه‌روز به خانه شما رفت و آمد داشتند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کلانتری محل، یک مامور اختصاصی در خانه‌تان به خدمت بگمارد تا مبادا بابت بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری شما چیزی از اموالتان کم شود.

پس به قول معروف که «خودکرده را تدبیر نیست» در مورد نصب هر گونه اپ از هر مسیر و فعال کردن هر خدمت ارزش‌افزوده در هر تبلیغی، این کاربران هستند که مقصرند.

اگرچه برخی رسانه‌ها و سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، شبانه‌روز به افشای پشت پرده‌ها پرداخته و مدعی وابستگی برخی از اپ‌ها و خدمات ارزش‌افزوده و به افراد و مراجع خاص هستند، اما اینکه این اطلاعات تا چقدر درست باشد، چه نهاد یا نهادهایی مسوول رسیدگی هستند و از همه مهم‌تر چه نهادی اصولا عزم و توان برخورد با این مقولات را دارد، موضوعاتی است که شاید تا دهه‌ها پیگیری نیز نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد.

پس باز هم روی سخن با کاربران است که فکر برخورد و اقدام را از سر دور کرده و اگر نگران اتلاف و سرقت پول خود هستید، بابت هر تبلیغی و از هر کسی و از هر مسیری سراغ اپ‌های توخالی و ستاره...مربع‌های پوشالی نروید. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۱۱/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">