ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به سوابق تحصیلی وزرای ارتباطات

| دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹ ق.ظ | ۰ نظر

وزارت ارتباطات تاکنون با ۱۱وزیر و ۳ سرپرست اداره شده است با معرفی وزیر جدید کابینه دولت دوازدهم، نگاهی اجمالی داریم به کارنامه علمی وزرایی که تاکنون این وزارتخانه را اداره کرده اند.

حضور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی با نام هایی چون مخابرات، تلگراف، تلفن و پست به کشور، سابقه ای بیش از ۱۷۰ سال دارد و از زمانی که نخستین وزارتخانه با نام «تلگراف خانه» تاسیس شد، حدود ۱۴۰ سال می گذرد. ۴۲ سال بعد از تاسیس «وزارت تلگرافخانه»، وزارت پست تشکیل شد و نزدیک به ۱۰۰ سال پیش یعنی درسال ۱۳۰۸ وزارتخانه «پست وتلگراف و تلفن» جای خود را در بین وزارتخانه های اصلی کشور باز کرد.

درنهایت پس از حدود ۷۵ سال و در سال ۱۳۸۲ با به اتمام رسیدن عمر تلگراف و ورود فناوریهای جدید ارتباطی، این وزارتخانه جای خود را به «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» داد.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که ۱۱ وزیر و ۳ سرپرست سکان اصلی هدایت این وزارتخانه را پس از انقلاب اسلامی برعهده گرفته اند.

همزمان با معرفی وزیر جدید ارتباطات در کابینه دوازدهم، نگاهی داریم به وضعیت تحصیل و تخصص وزرایی که در این وزارتخانه نامشان به ثبت رسیده است.

تحصیل نخستین وزیر ارتباطات در آلمان غربی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی محمدحسین اسلامی نخستین فردی بود که تصدی وزارت پست، تلگراف و تلفن را در دولت موقت مهدی بازرگان برعهده داشت. وی که از بهمن ۵۷ تا آبان ۵۸ مسئولیت این وزارتخانه را در اختیار گرفت دارای مدرک دکتری از دانشگاه پلی تکنیک بود.

در کارنامه تحصیلی وی آمده است که از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۱ دوره مدرسه پست در آموزشگاه اختصاصی وزارت پست و تلگراف و تلفن را گذراند و سپس از دبیرستان دارالفنون تهران در رشته ریاضی در مقطع دیپلم ، فارغ‌التحصیل شد. وی در اواخر سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیلات در رشته الکترونیک و مخابرات به کشور آلمان غربی عزیمت کرد و در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و طبق تعهدات قبلی در وزارت پست و تلگراف و تلفن مشغول خدمت شد.

اسلامی تا مقطع دکترا در دانشکده‌های مخابرات و پلی تکنیک (امیرکبیر) تحصیل کرده و تألیفات و مقالاتی نیز در زمینه مسائل فنی و مخابراتی دارد.

قندی دانشجوی ممتاز دانشگاه کالیفرنیا

شهید محمود قندی وزیر پست و تلگراف و تلفن در کابینه‌های شهید محمدعلی رجایی و شهید محمدجواد باهنر بود که از آبان ماه سال ۵۸ تا مردادماه سال ۶۰ سکان وزارت پست، تلگراف و تلفن وقت را برعهده داشت.

دکتر قندی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان محمدی و دبیرستان علوی تهران گذراند و سپس دوره مهندسی مکانیک را در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه تهران به پایان رساند.

وی برای ادامه تحصیلات عازم آمریکا شد و در سال ۱۳۵۰ درجه دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا با نمره (۹۴/۳) در رشته مهندسی برق و الکترونیک دریافت و پس از مراجعت به ایران مشغول تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشکده مخابرات (دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) شد.

نبوی؛ فوق لیسانس از دانشکده فنی تهران

سید مرتضی نبوی عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام از شهریورماه سال ۶۰ تا مهرماه سال ۶۴ در کابینه های دولت دوم و سوم وزیر پست، تلگراف و تلفن بود.

وی پس از دریافت دیپلم در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکده فنی تهران شد و پس از پنج سال موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس از آن دانشگاه شد. مهندس نبوی در ابتدای جنگ معاون اداری مالی شرکت مخابرات بود و سپس در کابینه شهید محمدجواد باهنر وزیر این وزارتخانه شد و در کابینه بعدی در سمت خود باقی ماند.

وی همچنین مدرک فوق لیسانس در رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دارد که این مدرک مربوط به سال ۱۳۸۳ است.

ریاست ۱۲ ساله مهندس غرضی با فوق لیسانس برق

سید محمد غرضی وزیر وزارتخانه پست تلگراف و تلفن در دولتهای چهارم، پنجم و ششم (از سال ۶۴ تا ۷۶ ) است.

وی بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۰ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و مدرک فوق لیسانس در رشته برق و الکترونیک از این دانشگاه دارد.

غرضی در سالهای ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای گذراندن دوره‌های تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق، عازم فرانسه شد.

عارف با مدرک دکترای برق خواجه نصیر

دکتر محمدرضا عارف که در دولت هفتم و در سال ۷۶ تا ۷۹ وزیر پست، تلگراف و تلفن بود، فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه تهران است که تحصیل خود را برای مدرک دکتری در دانشگاه استنفورد ادامه داده است.

وی کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد که در فاصله یک سال مانده به اتمام دولت هفتم، معاون رئیس جمهور شد و وزارت ارتباطات در یکسال پایانی دولت هفتم در فاصله سالهای ۷۹ تا ۸۰ با سرپرست اداره شد.

یکی از سرپرستان وزارت پست، تلگراف و تلفن، نصرالله جهانگرد (معاون فعلی وزیر ارتباطات) بود که وی دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی است و در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر فارغ‌التحصیل شده است.

پس از استعفای محمدرضا عارف از سمت وزیر پست، تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی)، نصرالله جهانگرد به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه منصوب شد که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. پس از آن نیز دکتر سید عبدالله میرطاهری تا دی ماه ۷۹ به عنوان سرپرست وزارت پست و تلگراف و تلفن گمارده شد. وی نیز دارای دکترای برق از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.

دو وزیر فارغ التحصیل از دانشگاه پیر و ماری کوری

دکتر سید احمد معتمدی رئیس فعلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مشاور وزیر ارتباطات در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری این وزارتخانه در دولت یازدهم، در دولت هشتم (سال ۸۰ تا ۸۴ ) وزیر ارتباطات بود.

در زمان وی وزارت پست، تلگراف و تلفن با رای مجلس، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام و ساختار داد تا تکنولوژیهای ارتباطی بیشتری برای ارائه خدمات بهتر به مردم، در این وزارتخانه به کار گرفته شود.

احمد معتمدی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شد. او به عنوان دانشجوی ممتاز با بورس تحصیلی عازم فرانسه شد و مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته الکترونیک دیجیتال و سیستم انفورماتیک از دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه اخذ کرد.

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم نیز فارغ التحصیل دانشگاه پیرو ماری کوری فرانسه است.

وی که از سال ۸۴ تا ۸۸ تصدی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده داشت، لیسانس خود را در رشته مهندسی برق و الکترونیک با کسب رتبه ممتاز از دانشگاه شیراز کسب کرد. سپس برای ادامه تحصیلات راهی اروپا شد و فوق لیسانس خود را در سال ۱۳۵۹ و مدرک دکترای تحصیلی خود را در سال ۱۳۶۱ از دانشگاه پیر و ماری کوری پاریس مدرسه عالی برق SUPELEC  فرانسه در رشته مخابرات و با گرایش بسامد بالا دریافت کرد.

مدرک وزیر ارتباطات دولت دهم از فرانسه  

دکتر رضا تقی‌پور نیز از سال ۸۸ تا ۹۱ سکان وزارت ارتباطات را در اختیار داشت. این وزیر دولت دهم دارای مدرک دکترای علوم پیشرفته مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه مشترک با سازمان مدیریت است. تقی پور همچنین کارشناسی ارشد در رشته پژوهشی علوم مدیریت و مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره‌وری از دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرک کارشناسی در رشته کامپیوتر را نیز دارد.

در فاصله یک سال مانده تا پایان دولت دهم، رضا تقی پور از سمت وزیر ارتباطات کناره گیری کرد و علی نیکزاد ( وزیر راه و شهرسازی وقت) سرپرستی وزارت ارتباطات را برعهده گرفت. در آن زمان زمزمه هایی برای ادغام این دو وزارتخانه نیز مطرح بود که این طرح به تصویب نرسید.

وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

محمدحسن نامی و دکترای جغرافیای سیاسی

پس از برکناری رضا تقی‌پور از وزارت ارتباطات در آذرماه سال ۱۳۹۱ و پس از سرپرستی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی بر این وزارتخانه، در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ محمدحسن نامی معاون وزیر دفاع وقت به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد.

وی که تا پایان دولت دهم، تصدی این وزارتخانه را عهده دار بود، دارای دکترای جغرافیایی سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران و دکترای مدیریت استرات‍ژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است. در کارنامه نامی، اخذ مدرک دکتری از کشور کره شمالی نیز به چشم می خورد.

وزیر پیشین ارتباطات با مدرک دکترای بین الملل

محمود واعظی وزیر فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سال ۹۲ تاکنون تصدی این وزارتخانه را برعهده دارد، دارای مدرک تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و فوق‌لیسانس مهندسی الکترونیک است.

وی در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته و در سال ۱۳۵۵ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو در رشته مهندسی برق اخذ کرد و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مخابرات به دانشگاه ایالتی سن خوزه رفت.

واعظی بعد از اتمام کارشناسی ارشد، وارد مقطع دکترای رشته مهندسی مخابرات دانشگاه ایالتی لویزیانا شد که با پیروزی انقلاب در ایران از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دکتری صرف نظر کرد و به ایران بازگشت.

مدرک تحصیلی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم چیست

محمدجواد آذری جهرمی که تاکنون معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است از سوی رئیس جمهور و با اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس، توانست تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای دولت دوازدهم برعهده بگیرد.

محمد جواد آذری جهرمی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است که ۶ سال سابقه مدیریت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سمت مدیرکل، ۲ سال سابقه عضویت در هیات مدیره شرکت رایتل و همچنین بیش از دو سال سابقه عضویت در هیات مدیره شرکت زیرساخت را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

وی که متولد سال ۱۳۶۰ است جوانترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود که جوانترین عضو کابینه دولت دوازدهم و تنها وزیر متولد پس از انقلاب اسلامی است.

(منبع: مهر)

  • ۹۶/۰۵/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">