ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

با افزایش نگرانی ها از تشدید رقابت چین با صنعت فناوری آمریکا، دولت ایالات متحده برنامه ای آزمایشی را برای کنترل سرمایه گذاری های خارجی به اجرا گذاشته است. اما اجرای این برنامه، اهالی سیلیکون ولی را نگران کرده که می ترسند چنین سیاست هایی رشد بازار را کند کند.

فناوران- برنامه آزمایشی برای کنترل سرمایه گذاری های خارجی با نام FIRRMA که از ماه اوت در وزارت خزانه داری آمریکا به اجرا گذاشته شده، به دولت اجازه بررسی تراکنش های افراد خارجی را می دهد که به کنترل یک کسب وکار آمریکایی منجر می شود.
FIRRMA به معنی مدرن سازی قانون بررسی ریسک سرمایه گذاری خارجی، پس از آن در کنگره آمریکا تدوین و تصویب شد که نهادهای امنیتی خواستار برخورد با استراتژی های تهاجمی در سرمایه گذاری های خارجی شدند.
این برنامه کنترل و نظارت دولتی را روی هر نوع سرمایه گذای خارجی در فناوری های نوظهور افزایش می دهد و قدرت لغو قراردادها را در صورتی که برخلاف منافع امنیتی امریکا باشد، به دولت می دهد. این برنامه اگرچه روی تمامی قراردادهای سرمایه گذاری خارجی قابل اعمال است، اما مشخصا برای مقابله با استراتژی های تهاجمی سرمایه گذاران چینی تدوین شده است.
اگرچه هنوز مشخص نیست که این برنامه تا چه حد عملیاتی شود، از هم اکنون جوی از نگرانی از فعالان صنعت فناوری این کشور ایجاد کرده است. این فعالان از این نگرانند که با افت سرمایه گذاری خارجی، رشد بازار هم کند شود و از سوی دیگر، ترامپ از آنان در جهت خواسته های خود در جریان جنگ تجاری با چین سوءاستفاده کند.
جیمز اندرو، نایب رییس مرکز بررسی های بین الملل می گوید: چینی ها استراتژی خود را از دو سه سال پیش تغییر داده اند و بی مهابا به خرید شرکت ها می پردازند و این چیزی است که ما می خواهیم مانع آن شویم.
بر اساس گزارش گاردین، چینی ها در یک دهه گذشته بیش از 35 میلیارد دلار در بخش صنعت فناوری آمریکا  سرمایه گذاری کرده اند. در سال 2015 میلادی دولت چین برنامه «ساخت چین 2025» را تدوین کرد که برنامه ای ده ساله برای توسعه صنعت فناوری این کشور با تمرکز بر انرژی های نو، خودرو، فناوری اطلاعات، تلکام، روباتیک و هوش مصنوعی بود. دولت ترامپ نیز از این ناحیه احساس خطر کرده و می گوید که چین با اجرای این برنامه های در حال تبدیل شدن به تهدید اقتصادی و امنیت ملی ایالات متحده است.
این برنامه دامنه اثرگذاری کمیته سرمایه گذاری ایالات متحده (CFIUS) را افزایش می دهد؛ نهادی که در سال 1975 میلادی شکل گرفت اما تا کنون به طور جدی در سرمایه گذاری های خارجی دخالت نمی کرد. جالب اینکه در تمام این سال ها، کمتر از نیمی از سرمایه گذاری های خارجی نیازمند تحقیقات این کمیته تشخیص داده می شد و در 49 سال گذشته فقط 5 تراکنش مربوط به این سرمایه گذاری ها بلوکه شده که دو مورد آن در طول دوره ریاست جمهوری ترامپ بوده است.
آلن سایکس، استاد حقوق دانشگاه استنفورد و محقق سیاست های اقتصادی می گوید: دولت ترامپ نشان داده که قصد دارد از اهرم امنیت ملی در حوزه تجارت به منظور بهره برداری های اقتصادی استفاده کند.
اما در حالی که این برنامه با قصد کاهش سرعت نوآوری در فناوری چین تدوین شده، بسیاری آن را برای سیلیکون ولی هم مضر می دانند.
جف فرح، مدیرکل انجمن ملی سرمایه گذاری خطرپذیر آمریکا در این باره می گوید: اثر فوری این برنامه روی شرکت ها هنوز ناشناخته است، اما در بلند مدت از جهات مختلفی بر کار آنها اثر خواهد گذاشت. وی می گوید: هنوز سوالات زیادی درباره این مقررات وجود دارد، مشخص نیست که چقدر اجرای آن هزینه بر است و تا چه حد سرمایه گذاران را از حضور در سیلیکون ولی فراری خواهد داد.
بررسی ها نشان میدهد که شرکت هایی که خواستار انجام سرمایه گذاری خارجی هستند، باید رقمی که ممکن است تا 300 هزار دلار هم می رسد، بابت ثبت قرارداد بپردازند. همچنین یک فرایند سه مرحله ای ارزش گذاری هم می تواند سرعت معامله را در بازار پرشتاب فناوری، به شدت کند بکند.
فرح می افزاید: در دو دهه گذشته، شاهد رشد سرمایه گذاری خارجی در صنعت فناوری آمریکا بوده ایم و اگرچه دقیقا مشخص نیست که چه مقدار پول از خارج به سیلیکون ولی سرازیر شده، به هر حال این هجوم سرمایه ها توسعه فناوری را تسریع کرده است.
او با تایید اینکه حفاظت از مالکیت معنوی آمریکا، به ویژه در حوزه فناوری های نوظهور، ضروری است، توانایی این مقررات تازه در دسترسی به هدف یاد شده بدون خسارت زدن به شرکت های آمریکایی را زیر سوال می برد.

  • ۹۷/۰۸/۲۱

ترامپ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">