ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نیازی به تشکیل شورای عالی فضایی نیست

| سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

معاون سازمان فضایی ایران درباره عدم تشکیل شورای عالی فضایی به عنوان تنها نهاد سیاستگذار بخش فضایی کشور گفت: هم اکنون برنامه های مصوب فضایی انجام می شود و نیاز عملیاتی به تشکیل این شورا نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای عالی فضایی بالاترین نهاد سیاستگذاری و نظارت، هدایت و هماهنگی در حوزه فضایی محسوب می شود که سابقه ای ۱۳ ساله دارد و مطابق با مصوبه هیات وزیران، باید حداقل دو بار در سال تشکیل جلسه دهد.اما مستندات نشان می دهد که این شورا از زمان ایجاد تاکنون، آنطور که باید جدی و مهم ارزیابی نشد و با وجودی که طی این سالها، باید حداقل ۲۵ بار تشکیل جلسه می داد، فقط ۳ بار جلسه تشکیل داده و در دولت یازدهم نیز اصلا تشکیل نشده است.

محمدهمایون صدر معاون سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ابهامات عدم تشکیل شورای عالی فضایی ، با تاکید براینکه تشکیل شورای عالی فضایی جزء اختیارات سازمان فضایی ایران نیست، اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی فضایی در سازمان فضایی ایران قرار دارد و چنانچه مطابق با سیاستهای کشور، قرار باشد این شورا برگزار شود، ادوات برگزاری جلسات آن نیز فراهم است.

وی درخصوص لزوم تشکیل شورای عالی فضایی، با بیان اینکه نیاز عملیاتی به تشکیل این شورا نیست، توضیح داد: هم اکنون پروژه های مصوب در حال انجام است و زمانی که بخواهیم پروژه جدیدی تعریف کنیم و یا درباره تصویب بودجه اقدام شود، نیاز است که این شورا تشکیل شود.

معاون سازمان فضایی ایران با تاکید براینکه پروژه های فضایی تعریف شده و مطابق برنامه، کارها در حال انجام است، گفت: هر زمان که قرار باشد تحولی در سیاستهای فضایی کشور صورت گیرد، نیاز به تشکیل شورای عالی فضایی احساس خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه به دلیل عدم سیاستگذاری از سوی شورای عالی فضایی، بسیاری از پروژه های ماهواره ای در کشور به موازات هم پیش می رود، گفت: این موضوع به هیچ وجه صحیح نیست. چرا که پروژه های ماهواره ای که توسط دانشگاهها درحال ساخت است با هدف توانمندسازی انجام می شود تا در نهایت به یک ماهواره عملیاتی برسیم.

صدر با بیان اینکه این پروژه ها، حداکثر ۳۰ میلیارد هزینه دارد و پروژه های ۴۰۰ میلیون دلاری نیست که بخواهیم بگوییم موازی کاری اتفاق افتاده است، افزود: با پروژه های دانشگاهی قصد داریم تمام توانها را در قالب یک ماهواره عملیاتی که در مدار ژئو زمین قرار می گیرد، جمع آوری کنیم.

وی با تاکید براینکه تاکنون پولی که در بخش های مختلف کشور برای فناوری فضایی هزینه شده زیاد نبوده است، ادامه داد: هم اکنون در حال هزینه برای ایجاد زیرساختها هستیم و محصول به صورت پله پله و تدریجی جلو می رود. ما نمی توانیم بدون توانمندسازی، ماهواره ژئو را سفارش دهیم. حتی اگر هزینه هم کنیم، این مراحل باید طی شود تا بتوان پروژه کلان طراحی کرد.

معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به ایجاد زیرساخت های فضایی از جمله آزمایشگاه تجمیع و تست ماهواره در کشور، گفت: هم اکنون برنامه فضایی کشور، مصوب شورای عالی فضایی، یک برنامه ۱۰ ساله است که تمام برنامه های مدنظر را تا سال ۱۴۰۰ تدوین کرده است. براین اساس سازمان فضایی به عنوان متولی این بخش، این برنامه را پیگیری و به آن پاسخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیش نویس برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی نیز تدوین شده است که اگر شورای عالی فضایی تشخیص دهد، این برنامه را نیز بررسی و تصویب خواهد کرد.

به گزارش مهر، طبق اساسنامه شورای‌عالی فضایی، این شورا با هدف سیاست‌گذاری برای استفاده از فناوری های فضایی در بخش های امنیتی و استفاده صلح‌آمیز از فضای‌ماورای جو، سیاستگذاری ساخت‌، پرتاب و استفاده از ماهواره‌های ملی تحقیقاتی در چارچوب سیاستهای کلی نظام‌ با رعایت قوانین و مقررات کشور، ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط‌، ارائه پیشنهاد و تدوین برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت مربوط به امور فضایی به دستگاهها و سازمانهای ‌دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی و تصویب برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت در بخش فضایی کشور تشکیل شده است.

طبق مصوبه هیات دولت، اعضای شورای عالی فضایی را رئیس جمهور به عنوان رئیس و وزرای ۶ وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تشکیل می دهند و در این شورا روسای سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان صدا و سیما و سازمان فضایی نیز حضور دارند.

دبیری این شورا برعهده رئیس سازمان فضایی است و سه نفر از افراد متخصص در زمینه های مختلف علوم و فنون فضایی که به مدت ۴ سال به پیشنهاد وزیر ارتباطات و با حکم رئیس جمهور انتخاب می شوند، نیز در شورای عالی فضایی حضور دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">