ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هرزنامه‌ها با منشاءداخلی پیگیری می‌شوند

| دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۸۹، ۰۳:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

شبکه‌های اجتماعی در حال تبدیل به ابزارهایی برای گسترش ایمیلهای ناخواسته هستند تا با فریب کاربران به اطلاعات شخصی و حتی پول کاربران دست یابند این در حالی است که به دلیل عدم آگاهی و بی‌توجهی کاربران ایرانی، روزانه افراد بسیاری ناخواسته قربانی ایمیل مخرب می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آخرین آمارهای اعلام شده از موسسات جهانی بیش از 90 درصد پیامهایی که وارد پست الکترونیک کاربران می شود را هرزنامه ها تشکیل می دهند که در کشور ما با توجه به جدید بودن بحث جرایم رایانه ای، این هرزنامه ها نادیده گرفته می شود و کاربران توجه زیادی به آن ندارند.
پدیده ای بحرانی در دنیای اینترنت

امروزه هرزنامه (اسپم) به پدیده ای بحرانی در دنیای اینترنت و کاربران شبکه تبدیل شده است که حل آن تنها با تلاش تمام کاربران و دستگاههای اجرایی میسر خواهد بود.

هم اکنون پدیده هرزنامه نویسی یا ارسال پیامهای ناخواسته به تعداد زیادی از آدرسهای پست الکترونیک کاربران بیش از همیشه گسترش یافته است و همزمان با این گسترش کاربران دلسردتر و مجرمان انفورماتیکی بیشتر جذب آن می شوند.

ایمیل ناخواسته تنها یک اختلال شبکه و یا مزاحمت اینترنتی نیست بلکه این پدیده با هدف فریب کسانی که در اینترنت جستجو می کنند روشهای مختلف را برای دسترسی به اطلاعات شخصی، اطلاعات مربوط به هویت و حتی پول کاربران امتحان می کند به خصوص که اغلب این پیامها با خطر بالای ویروسها نیز همراه هستند.

آمارها نشان می دهد که هرزنامه ها با استفاده بیشتر از زبانهای خارجی و ابزارهای فرهنگی به استنتاج از کاربران اینترنت ادامه می دهد و با هدف در اختیار گرفتن کنترل کاربران شبکه های اینترنتی سازماندهی می شوند .

ایمیلهای ناخواسته که نخستین بار در سوم می 1978 متولد شد بسیاری از کاربران اینترنت را به ستوه آورده تا جایی که کاربران دنیای رایانه ترجیح می دهند آن را از صفحه این فضا محو کنند.

این ایمیلهای ناخواسته دامن بسیاری از کاربران رایانه در ایران را نیز گرفته این در حالی است که به گفته عضو اصلی مجتمع رسیدگی به جرائم رایانه ای و دعاوی اینترنتی دادگستری کل استان تهران، اکثر اسپم های ارسالی به کاربران در کشور منشا خارجی دارند.

هرزنامه های با منشا داخلی قابل پیگیری است

باقر افخمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بسیاری از میل سرورها این قابلیت را برای کاربران خود ایجاد کرده اند که از دریافت اسپم یا هرزنامه ها جلوگیری کنند افزود: چنانچه اسپم دریافت شده از سوی کاربر منشاء حقیقی و حقوقی داشته باشد به راحتی قابل پیگیری خواهد بود.

وی با تاکید براینکه هرزنامه هایی که منشا داخلی دارند به راحتی قابل پیگیری هستند گفت: چنانچه ارسال هرزنامه ها با دامنه "دات آی آر" صورت گیرد در کوتاه ترین زمان ممکن قابل رسیدگی است. به نحوی که حکمی برای مرکز فیزیک نظری که متولی بحث دامنه ها در کشور است صادر می شود تا دامنه موردنظر را مسدود کند. اما اگر پرونده منشاء خارجی داشته باشد باید به سازمان آیکان ارجاع داده شود که در این باره حکم صادر کند.

افخمی با بیان اینکه شکایت از هرزنامه ها با منشا خارجی به ندرت پیش می آید ادامه داد: تاکنون چندین مورد پرونده از شاکیان خصوصی در مورد هرزنامه ها با منشاء داخلی در دادسرای ویژه جرایم رایانه ای مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رسیدگی به هرزنامه هایی که منشاء خارجی دارند به واسطه مسائل قانونی و نه فنی، سخت است که آن هم به ندرت اتفاق می افتد.

5 درصد پرونده های جرایم رایانه ای مربوط به ایمیل است

عضو اصلی مجتمع رسیدگی به جرائم رایانه ای و دعاوی اینترنتی با بیان اینکه شکایت از ایمیل های دریافتی حدود 5 درصد پرونده های قضایی جرائم رایانه ای را به خود اختصاص می دهد به مهر گفت: جرائمی که در این بخش صورت می گیرد قابل توجه است اما به دلیل عدم آگاهی کاربران از احقاق حقوق خود تنها حدود 5 درصد پرونده های قضایی حوزه سایبر مربوط به ایمیل است.

وی ادامه داد: درخواست ردگیری ایمیل ها و هرزنامه ها به شرط داشتن شاکی خصوصی به سرعت قابل پیگیری است و از آنجایی که شرکتهای اینترنتی طبق قانون تا 6 ماه باید تمامی بانکهای اطلاعاتی خود را ضبط و حفظ کنند موظف خواهند بود تمامی اطلاعات IP موردنظر کاربر را در اختیار دادسرا قرار دهند.

کاربران فایروال خود باشند!

افخمی با تاکید بر اینکه افراد به دلیل ناآگاهی و بی توجهی، باعث بروز برخی مشکلات در فضای مجازی می شوند اضافه کرد: خانواده ها باید نسبت به استفاده فرزندان خود مخصوصا دختران جوان از اینترنت و وب کم توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه اینترنت و سایبر کاربران باید خودشان فایروال خودشان باشند چرا که هرچه سیستم های امنیتی کاربرد داشته باشند اما این کاربران هستند که با رفتارهای خود سبب بروز برخی مشکلات در فضای مجازی می شوند.

آمریکا و چین بزرگترین تولیدکننده هرزنامه

تحقیقات جهانی نشان می دهد که حدود 4/4 درصد از تمام نامه های الکترونیکی که وارد ایمیل کاربران می شوند از سوی افراد آشنا ارسال شده اند و 6/95 درصد مابقی هرزنامه (اسپم) هستند.

گفته می شود یک سوم ارائه دهندگان بزرگ پست الکترونیک سالانه بیش از یک میلیون یورو برای مبارزه با هرزنامه نویسان هزینه می کنند و هزینه ای که یک چهارم ارائه دهندگان کوچک در این مبارزه خرج می کنند معادل 10 هزار یورو در سال است. به طور متوسط هر ارائه دهنده همزمان از 7/4 متد برای فیلتر کردن هرزنامه ها استفاده می کند.

این اطلاعات نشان می دهد که آمریکا بزرگترین تولید کننده هرزنامه در سطح جهانی است به طوری که 8/19 درصد از تمام هرزنامه ها در این کشور تولید می شوند و پس از آمریکا، کشور چین با 9/9 درصد و روسیه با 4/6 درصد قرار دارند.

انگلیس، اسپانیا، آرژانتین، آلمان، برزیل، فرانسه و ایتالیا در رتبه های بعدی تولیدکنندگان بزرگ هرزنامه در دنیا قرار دارند و در طبقه بندی قاره ها نیز آسیا و اروپا با در اختیار داشتن 65 درصد از تمام هرزنامه های دنیا در این عرصه پیشگام هستند.

----------------------------------

گزارش: معصومه بخشی پور

  • ۸۹/۰۴/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">