هشدارمرکز پژوهش ها به تاثیرات منفی بازیهای رایانهای
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نسبت به تاثیرات منفی بازیهای رایانهای بر روح و جسم کودکان هشدار داد.
به گزارش "ایلنا"، دفتر مطالعات اجتماعی و ارتباطات و فناوریهای نوین این مرکز در پاسخ به درخواست سلیمان جعفرزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، پس از بررسی وضعیت بازیهای رایانهای در ایران اعلام کرد: بازیهای رایانهای به همان میزان که محبوبترین بازی کودکان در این دوره لقب گرفتهاند، میتوانند تهدید کنندهای جدی برای سلامت روح و روان و جسم آنان باشند.
مرکز پژوهشها با اشاره به این که روانشناسان در بحث شکلگیری شخصیت رفتاری و گفتاری افراد همواره به نقش ابزارهایی چون تلویزیون ، کتاب و مطبوعات تاکید میکنند، افزود: اکنون با شکلگیری دنیای پیچیده بازیهای رایانهای، هشدارها درباره آسیبپذیری شخصیت بچهها و تاثیرگذاری آن بر جامعه شدت یافته است و به عقیده روانشناسان آن گونه که نسبت به نقش این بازیها در پرورش خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه کودکان و نوجوانان تاکید میشود، باید در مورد عواقب ناشی از افراط در انجام بازیها و نامناسببودن بازیها با سن آنها نیز هشدار داده شود.
مرکز پژوهشها افزود: تحلیلگران بازیهای رایانه ای معتقدند، برای طراحی بازیهای رایانهای که مخاطبان خاصی را در بر میگیرد، توجه و رعایت نکات خاص بسیار حائز اهمیت است و هر نرمافزار آموزشی باید دارای فلسفه تربیتی مطمئنی بوده و اهداف و محتوای آن به روشنی بیان شده باشد.
همچنین گروه طراح بازی، باید مرکب از معلمان و نیز دانشآموزان باشند تا در مراحل تولید، نظرات و عکسالعملهای خود را به گروه سازنده منتقل کنند. در این نوع نرمافزارها همچنین باید استعدادها و تواناییهای مختلف مخاطب مدنظر قرار گیرد. اعطای فرصت تفکر و ارزیابی به مخاطب از دیگر مشخصههایی است که بازیهای آموزشی باید داشته باشند و در مجموع این بازیها همچون بسیاری از مصادیق فناوری باید در مسیر صحیح و جایگاه واقعی خود قرار گیرند تا بتوانند سودمند واقع شوند در غیر این صورت میتوانند ضررهای زیادی داشته باشند.
مرکز پژوهشها در ادامه افزود: متاسفانه به دلیل ناآشنایی والدین با عارضههای ناشی از این بازیها و همچنین نبود نظارت قدرتمند و تاثیرگذار در کشور، دایره آسیبپذیری کودکان ایرانی از بازیهای رایانهای بیش از دیگر کودکان در دنیاست و لذا برای کمرنگ کردن جنبههای منفی و پر رنگکردن جنبههای مثبت این بازیها میتوان به جنبههای زیر توجه کرد:
1 - اگر قرار است از بازیهای کامپیوتری استفاده شود بهتر است بازیهای تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها، معماهایی را حل کنند، بیش از بازیهای دیگر مدنظر قرار گیرد.
2 - بازیدستهجمعی کودکان، با ابزارهای تصویری کمتر مسئله ساز است، این اسباب بازیها ، زمانی مخرب خواهند بود که کودک به تنهایی برای ساعات طولانی، غرق بازی شود.
3 - والدین باید وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص دهند و هر قدر وقتگذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینهچنین بازیهایی کمتر فراهم میشود کما اینکه به اعتقاد پزشکان ایتالیایی و بعضی از دیگر کشورهای اروپایی، مقصران اصلی در این زمینه، والدین هستند که فرزندان خود را برای ساعتهای طولانی در مقابل تلویزیون ، کامپیوتر ، ویدئو، گیم یا فیلمهای ویدئویی رها میکنند.
- ۸۷/۱۰/۳۰