ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط کریم گفت: اغلب پرونده‌هایی که تحت عنوان جرائم رایانه‌ای توسط پلیس فتا به ما ارجاع می‌شود در خصوص شکایت مال باختگانی است که در بستر اپلیکشن دیوار از آن‌ها کلاهبرداری شده است.
به گزارش فارس رحیم علیش‌پور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط کریم درباره خطراتی که کاربران پلفترم خرید و فروش دیوار را تهدید می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه اغلب پرونده‌هایی که تحت عنوان جرائم رایانه‌ای توسط پلیس فتا به ما ارجاع می‌شود در خصوص شکایت مال باختگانی است که در بستر اپلیکشن دیوار فریب خورده‌اند و بخشی از سرمایه خود را از دست داده‌اند و برای مثال از ۱۵ پرونده‌ای که دیروز به آن‌ها رسیدگی کردیم بیش از نیمی از آن‌ها درخصوص جرائمی بودند که در بستر پلتفرم دیوار به وقوع پیوسته بودند.

وی درباره روش‌های معمول کلاهبرداری در این پلتفرم ادامه داد: در موارد بسیاری افرادی کالایی را در سایت دیوار با قیمت مناسبی درج می‌کنند و پس از مراجعه مشتری او را به درگاه پرداختی جعلی راهنمایی می‌کنند که تمام اطلاعات افراد را ذخیره می‌کند و در ادامه اقدام به برداشت از حساب آن افراد می‌کنند.

دادستان شهرستان رباط کریم افزود: در مواردی نیز کسانی که کالای خود را در پلتفرم قرار می‌دهند فروشنده واقعی نیستند و اطلاعات جعلی ارائه می‌دهند که پس از خرید مشتری و پرداخت وجه متواری می‌شوند و مشتری دیگر به هیچ وجهی امکان دسترسی به آن‌ها را نخواهد داشت و عجیب اینجا است که همان کالا با شماره‌ای دیگر چند ساعت بعد باز در سایت بارگذاری می‌شود!

علیش‌پور با بیان اینکه بسیاری از شماره‌های این افراد قابل پیگیری نیست، تشریح کرد: شرکت‌های همراه اول و ایرانسل شاید زیربار این مسئله نروند اما واقعیت این است که سیمکارت‌هایی در اختیار این افراد قرار دارد که هویت صاحبان آن‌ها غیرواقعی است و در بعضی موارد این سیمکارت‌ها به اشخاصی در خارج از کشور تعلق دارد و وقتی ما از شرکت‌های ارائه‌دهنده استعلام می‌گیریم، اطلاعات قابل ارائه‌ای ندارند و دست ما نیز در پیگیری آن‌ها به جایی بند نیست.

وی در پایان با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از این جرایم علاوه بر لزوم اصلاح سازوکارهای این سایت‌ها، نیاز به آگاهی کاربران است، عنوان کرد: مردم باید آگاهی خود را افزایش دهند و با آگاهی صرفاً از سایت‌های معتبر خرید کنند و از سر صداقت و سادگی خود بی‌دلیل به هرکسی اعتماد نکنند؛‌ زیرا در صورت عدم آگاهی ممکن است مال‌باخته بعدی حتی بنده باشم.

 

طمع خرید ارزان باعث کلاهبرداری از ۴۵۰ نفر در سایت دیوار شد
در همین رابطه رئیس پلیس فتا ویژه شرق استان تهران از شناسایی فردی که با درج آگهی دروغین نسبت به فروش کالاهای لوکس ارزان قیمت در سایت دیوار از ۴۵۰ نفر کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا سرهنگ رضا ملوکی در تشریح این پرونده قضایی اظهار داشت: در پی مراجعه تعداد کثیری از شهروندان در بازه زمانی کوتاه مدت و با موضوع شکایت مشترک به این پلیس مبنی بر کلاهبرداری از طریق سایت دیوار، این موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.
این مقام انتظامی افزود: پس از بررسی ها مشخص شد که شخصی با درج آگهی در خصوص فروش کالای لوکس با قیمت ارزان در سایت دیوار، به تحریک شهروندان برای خرید اقدام کرده و برای اجرای نیت خود کاربران را به واریز بیعانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تشویق کرده است.
این مقام مسئول در ادامه از شناسایی متهم خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع، کارآگاهان سایبری این پلیس با بررسی ادله به دست آمده و طبق مستندات جمع آوری شده از حساب تعداد کثیری از هموطنان پی بردند که متهم با افتتاح حساب های جعلی به نام دیگران در بانک و اخذ کارت بانکی، شماره این کارت ها را برای واریز وجه به مردم معرفی می کرد و به این صورت هیچ ردپایی از خود باقی نمی گذاشت.
سرهنگ «رضا ملوکی» با بیان این مطلب که شهروندان در خریدهای اینترنتی هوشیاری داشته باشند و بدون اطلاع از هویت فروشنده و واقعی بودن اجناس نسبت به خرید و واریز وجه اقدام نکنند، اظهار داشت: هموطنان در صورت بروز مشکل می توانند با مراجعه به پلیس فتا از مشاوره ها و راهنمایی های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی استفاده کنند یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir یا با شماره تماس ۳۶۲۲۴۴۹۰ درخواست خود را ثبت کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">