ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هفت فناوری نوآورانه در سال 1395

| جمعه, ۴ فروردين ۱۳۹۶، ۰۴:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

مژگان کریم‌نیایی - بیشتر ملت‌ها و ادیان برای عدد هفت احترام خاصی قایل هستند و البته همین محبوب بودن عدد هفت هم باعث شده که ما هفت روزه هفته، هفت طبقه آسمان و البته هفت‌سین داشته باشیم.

این بار اما در تحریریه عصر ارتباط تصمیم گرفتیم به یمن هفت‌سین ایرانی هفت فناوری نوآورانه را که در سال گذشته در جهان ارایه شده مرور کنیم.

کسانی که با این صفحه در طول سال همراه بودند، به‌خوبی می‌دانند که تعداد نوآوری‌های ارایه‌شده در سال گذشته به‌قدری زیاد بوده که حتی اگر کل صفحات هفته‌نامه را هم به این موضوع اختصاص دهیم جوابگو نیست، اما در این میان سعی کرده‌ایم هفت فناوری نوآورانه‌ای را که به زعم ما بیشترین اثر را در سال گذشته شمسی بر جای گذشته‌اند مرور کنیم. نکته جالب درباره این فناوری‌ها این است که هر یک از گوشه‌ای از جهان سربرآورده‌اند و هرکدام گویای خلاقیت‌های افراد و ملت‌های مختلف از رواندا و هلند گرفته تا آسیا و آمریکا هستند.

 

ماشین‌های اشتراکی تحولی عمده در حمل‌ونقل

سال گذشته محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا تمرکز تحقیق خود را بر شیوه جدیدی برای اجاره ماشین به نام ‌car2go‌‌ گذاشتند که نتایج خیره‌کننده‌ای در پی داشت. در این روش راننده یک بار 35 دلار می‌پردازد و سپس می‌تواند به‌راحتی یکی از وسایل نقلیه‌ای که در کنار خیابان‌های شهر پارک شده بردارد و به هر کجای شهر که می‌خواهد برود.

به این ترتیب نیازی نیست که فرد متقاضی، وسیله نقلیه را از قبل رزرو کرده باشد یا مجبور باشد پس از اتمام کارش اتومبیل را به همان‌جایی که آن را اجاره کرده برگرداند.

از آنجایی که سیستم car2go توسط شهرداری‌ها پذیرفته شده، ماشین‌های مربوط به این سیستم اجازه دارند در کنار تمام خیابان‌های شهر پارک شوند.

در این سیستم فقط لازم است رانندگان به ازای هر دقیقه استفاده از ماشین مبلغ ناچیز 41 سنت را بپردازند. سیستم car2go نزدیک به دو میلیون عضو دارد و 14 هزار وسیله خود را در 30 شهر آمریکا قرار داده که آماده ارایه خدمت به اعضای این مجموعه هستند.

محققان برآورد کرده‌اند که به ازای هر عضو car2go چیزی نزدیک به 11 وسیله نقلیه اشتراکی در آن شهر وجود دارد.

گفته می‌شود در نتیجه سهولت دسترسی به car2go بسیاری از شهروندان به فروش ماشین‌های شخصی خود اقدام کرده‌اند و برخی هم که قصد خرید ماشین جدید داشته‌اند، از این تصمیم خود منصرف شده‌اند.

گفتنی است یک مایل رانندگی با ماشین‌های car2go چیزی حدود هفت درصد گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند که این میزان درباره ماشین‌هایی که معمولا در شهرها استفاده می‌شود حدود 10 درصد است.

 

احضار خودرو با پیامک

اگر تا پیش از این تصویر خودروی بدون راننده‌ای که با دستور صاحبش مانند اسب زورو از پارکینگ خارج شده و مقابل او می‌ایستد تا سوارش کند فقط مربوط به خیال‌پردازی‌های فیلم‌های جیمز باند یا کارتون‌های تخیلی بود، کمپانی «تسلا» با اجرای طرح ماشین‌های خودکار خود این امر را در عالم واقعیت به‌اجرا در ‌آورد.

خودروهای خودکار جدید تسلا که در سال قبل اعلام شد تا پایان سال 2017 وارد بازار می‌شوند از دیگر فناوری‌هایی بود که در سال گذشته برای اولین بار در سطح آزمایشگاهی ساخته و ارایه شد. این خودروها می‌توانند با ارسال پیامک توسط صاحب خودرو از هر جایی نزد صاحبشان بیایند و آنها را سوار کنند.

شرکت تسلا انتظار دارد تا پایان سال 2017 میلادی یکی از خودروهای خودکار سری جدید خود را بدون راننده از نیویورک‌سیتی تا لس‌آنجلس بفرستد، الون ماسک، از مسوولان شرکت تسلا سال گذشته در یک کنفرانس خبری این موضوع را در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

کمپانی تسلا اعلام کرده، خودروهای بعدی این شرکت تعداد بیشتری دوربین و سنسور خواهند داشت، به‌گونه‌ای که کامپیوتر ماشین قادر باشد یک تصویر کامل 360 درجه از اطراف خودرو را دریافت کند. همچنین دریافت اطلاعات توسط سنسورها هم در این خودرو کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

با وجود تکنولوژی جدید ماشین‌های خودکار کمپانی تسلا، قادر خواهید بود که خودروی خود را که مثلا در قسمت شرقی شهر پارک شده است فقط با فشار یک دکمه روی موبایلتان به محل استقرار خود در غرب شهر احضار کنید تا ماشین به‌صورت خودکار نزد شما بیاید و سوارتان کند. کارشناسان شرکت تسلا عقیده دارند که مغز کامپیوتر آنها باید بهتر از مغز انسان برای اجتناب کردن از تصادف و اتخاذ بهترین تصمیم ممکن کار کند. مسوول توسعه‌دهنده این سیستم در کمپانی تسلا معتقد است که با وجود این شکل تصادفات اما باز هم دقت خودروهای خودکار در اجتناب از تصادفات رانندگی به‌مراتب بیشتر از انسان است و این خودروها در صورت همه‌گیر شدن می‌توانند از بروز تصادفات رانندگی جلوگیری کرده و آمار مرگ‌ومیر جاده‌ای را به‌طرز قابل توجه و قابل لمسی کاهش دهند.

تا پیش از این اختراع، ماشین‌هایی که طراحی می‌شدند فقط اجازه ورود به برخی از آزادراه‌های آمریکا را داشتند، اما خودروهای خودکار نسل آینده که تا 2017 ساخته می‌شوند قرار است اجازه داشته باشند به هر جایی در آمریکا تردد کرده و حتی وارد محیط‌های شلوغ شهری شوند و با تشخیص رنگ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، قوانین را به‌درستی رعایت کنند.

 

وای‌فای درختی برای کاهش آلودگی هوا

آمستردام، پایتخت کشور هلند از جمله شهرهایی است که با هوای تازه و درختان بلند و جوی‌های پرآبش شناخته می‌شود.

جالب است بدانید، این شهر که سابقا به‌دلیل وضعیت سالم آب‌وهوایی خود زبانزد تمام اروپا و جهان بوده به‌تازگی با مشکل آلودگی هوا مواجه شده است. گفته‌ می‌شود دلیل این آلودگی هوا صدور اجازه ورود بیش از حد مجاز خودروهای شخصی به این پایتخت اروپایی است.

جوریس لم، یک طراح خوش‌ذوق هلندی است که لانه‌های مخصوص پرندگانی را طراحی کرده که وقتی آلودگی هوا کاهش پیدا کرده و هوا حالت سالم پیدا کند، وای‌فای رایگان از خودشان ساطع می‌کنند.

او معتقد است که این طرح می‌تواند باعث شود مردم با روشی دوستانه و بدون استفاده از طرح‌های جریمه‌محور که ناراحتی به همراه می‌آورد تشویق شوند در حل معضل آلودگی هوا با دولت‌ها همکاری کنند.

او می‌گوید، قصد دارد با این روش و با کمک ساکنان آمستردام مشکل آلودگی هوای این شهر را حل کرده و موضوع آلودگی هوا را به یک اولویت عمومی تبدیل کند تا آن را بهتر درک کنند، بنابراین لم ترجیح داده یک راه‌حل انسان‌محور را برای اجرای طرحش انتخاب کند.

از آن‌رو به این فناوری وای‌فای درختی می‌گویند که به‌گونه‌ای ساخته شده که شبیه یک لانه پرنده باشد. این وای‌فای درختی از طریق طناب‌هایی به درختان بسته می‌شود و از طریق سنسورهایی که روی آن نصب شده است، میزان آلودگی هوا را تشخیص می‌دهد.

اگر میزان شاخص‌های آلودگی از حد تعیین‌شده فراتر نباشد و وضعیت هوا مطلوب ارزیابی شود، این وای‌فای درختی امواج خود را تا شعاع 100 متری به اطراف می‌پراکند تا مردم از وای‌فای رایگان بهره‌مند شوند.

درواقع هر بعدازظهر وقتی آمار آلودگی هوا توسط وای‌فای درختی ارسال می‌شود، این داده‌ها در مرکز بررسی و آنالیز می‌شوند و اگر نتایج بررسی‌ها حاکی از مساعد بودن وضعیت هوا بود، دستور ساطع شدن وای‌فای از مرکز داده به وای‌فای درختی ارسال می‌شود.

همچنین وقتی سرور مرکزی متوجه شود که وضعیت هوا در یک روز خاص نسبت به روز قبل خود بهتر است، کامپیوتر به‌صورت خودکار تشخیص می‌دهد که وای‌فای رایگان را در اختیار شهروندان آن منطقه قرار دهد.

 

دستگاهی برای شارژ هم‌زمان 80 گوشی

هنری نیاکاروندی، سازنده دستگاه شارژ هم‌زمان 80 گوشی که در رواندا بسیار پرطرفدار شده، اگرچه هم‌اکنون یک شهروند آمریکایی محسوب می‌شود، اما خود نیز در یک خانواده رواندایی به دنیا آمده و در آفریقا بزرگ شده است.

اهمیت اختراع نیاکاروندی زمانی مشخص می‌شود که بدانیم اگرچه حدود 70 درصد مردم در رواندا موبایل دارند، اما فقط 18 درصد مردم به سیستم مرکزی الکتریسیته این کشور متصل هستند و همین باعث شده همواره با معضلی به نام شارژ نداشتن موبایل و دسترسی نداشتن به الکتریسیته برای شارژ مواجه باشند.

اختراع نیاکاروندی جوایز زیادی از موسسه‌ها، شرکت‌ها و فستیوال‌های مختلف دریافت کرده و حتی کمپانی مایکروسافت هم به آن جایزه‌ای اعطا کرده است.

کمپانی رواندایی پخش‌کننده این فناوری، امتیاز کیوسک‌های خود را که نام آنها را «تجارت در یک جعبه» گذاشته، به واسطه‌هایی واگذار می‌کند. همین امر موجب شده این واسطه‌ها ضمن کسب درآمد مناسب برای خود سود خوبی هم نصیب شرکت کنند و در این میان رواندایی‌ها هم به‌جای سرگردان بودن به‌دنبال پریز برق، خیلی راحت گوشی‌های خود را شارژ کنند.

نیاکاروندی، شعاری هم برای این اختراع خود انتخاب کرده و می‌گوید: این یک تجارت است که در یک جعبه خلاصه شده است.

جالب است بدانید که زنان و کسانی که قادر به کار کردن نیستند و از ناتوانی‌های جسمی رنج می‌برند، بزرگ‌ترین داوطلبان آفریقایی انجام این تجارت هستند و البته شرکت نیاکاروندی هم برای اعطای کیوسک به این افراد اولویت‌هایی را قایل شده است.

پیش‌بینی می‌شود در 25 تا 30 سال آینده از این تکنولوژی در رواندا به شکل گسترده‌ای استفاده شود.

 

فناوری برای شکار سلفی هوایی

کمپانی Edoardo Stroppiana از سال 2014 کار خود را روی پهپاد کوچکی که می‌تواند با هدایت شما به زاویه موردنظرتان در هوا رفته و از شما و همراهانتان عکس سلفی بگیرد، شروع کرده و قرار است در سال 2017 آن‌ را به بازار عرضه کند.

با این فناوری جدید که نسخه اولیه آن در سال گذشته شمسی آزمایش شده شما می‌توانید از طریق گوشی هوشمندتان این پهپاد را به زاویه دلخواه خود هدایت کرده و سپس از طریق برنامه IOS یا اندروید مربوطه فرمان گرفتن عکس را صادر کنید. البته پهپاد پس از آنکه دستور عکس گرفتن را صادر کردید به شما 10 ثانیه وقت می‌دهد که خودتان را آماده کنید و سپس شروع به عکاسی یا فیلم‌برداری HD می‌کند.

این پهپاد همچنین می‌تواند از طریق جریان وای‌فای، عکس‌ها و فیلم‌های گرفته‌شده را به گوشی هوشمند شما بفرستد و البته امکان ارسال سریع و آنلاین تصاویر گرفته‌شده توسط این پهپاد به شبکه‌های اجتماعی مورد نظر شما هم وجود دارد.

این پهپاد هوایی توان تشخیص چهره افراد و در کادر نگه‌داشتن آنها را نیز دارد؛ بنابراین همین که شما فاصله و زاویه را از طریق اپلیکیشن مربوطه به آن بدهید، خودش بقیه کارها را انجام می‌دهد. دوربینی که روی این پهپاد نصب شده، پنج مگاپیکسل است و اطلاعات آن هم در یک رم SD چهار گیگی ذخیره می‌شود.

پس از پایان عکس‌برداری و فیلم‌برداری‌تان شما می‌توانید این پهپاد را به‌صورت دستی کنترل کرده و به زمین بنشانید یا از گزینه فرود اتوماتیک آن استفاده کنید. پهپاد هوایی می‌تواند تا ارتفاع 20 متر به بالا برود و اندازه و وزن دوربین آن نیز به‌مراتب از یک گوشی هوشمند کمتر است. طبق آنچه کمپانی سازنده اعلام کرده، قیمت نهایی این پهپاد که سلفی هوایی می‌گیرد، برای خریداران چیزی حدود 300 دلار هزینه دربر خواهد داشت.

به‌نظر می‌رسد با توجه به اهمیت بالای فیلم‌برداری سریع و دقیق در ورزش‌هایی مانند موج‌سواری، این پهپادها به‌سرعت وارد عرصه ورزش‌ شده و تصاویر جذابی از رخدادهای ورزشی را تهیه کنند.

 

بیلبوردهای تبلیغاتی پرنده در آسمان‌ جهان

پهپادهای خودران و درخشان اینتل که یک چراغ ال‌ای‌دی روی آنها نصب شده است، در چهارم جولای سال گذشته میلادی با سرعت به آسمان رفته و عبارت Intel (اینتل) را به‌وسیله 500 پهپاد نورانی به‌نمایش در ‌آوردند. این در حالی است که پیش از آن نسخه قبلی این پهپادها به‌زحمت توانسته بود فقط با استفاده از 100 پهپاد کلمه اینتل را در آسمان شبیه‌سازی کند.

به عقیده بسیاری از برگزارکنندگان جشن‌ها، این پهپادهای نورانی می‌توانند به‌سرعت جایگزین فشفشه‌هایی شوند که هر ساله برای جشن‌ها به هوا پرتاب می‌شوند. البته از اوایل جولای امسال اینتل نشان داده که به‌جز این کاربرد، این پهپادهای نورانی توانایی آن را دارند که کاربردهای بسیار وسیع‌تری نیز داشته باشند.

آنیل نادوری، مدیر تکنولوژی‌های جدید اینتل در اظهار نظری به خبرنگار سی‌ان‌ان اعلام کرده است که بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغ محصولاتشان با استفاده از پهپادهای نورانی اینتل ابراز تمایل کرده‌اند و دوست دارند با این روش جدید محصولات خود را به مردم معرفی کنند.

با نشان دادن نام شرکت اینتل با پهپادهای نورانی، درواقع بسیاری متوجه این امر شدند که تبلیغات از طریق پهپادهایی که به شکل لوگوهای نورانی در می‌آیند عملا امکان‌پذیر است. به گفته نادوری، حتی انجام نمایش‌های پیچیده‌تر از نشان دادن یک نام تجاری هم با کمک این پهپادها امکان‌پذیر است.

این پهپادهای نورانی همچنین کاملا خودران بوده و بدون دخالت هیچ هدایت‌کننده انسانی در جای مخصوص خود به هنگام نمایش قرار می‌گیرند و فقط سه یا چهار نفر در هنگام پرواز این پهپادها پرواز آنها را از اتاق فرمان رصد می‌کند.

نادوری معتقد است که این پهپادهای نورانی می‌توانند جایگزین خوبی برای وسایل آتش‌بازی باشند؛ چراکه ضمن اینکه خطر آتش‌سوزی ایجاد نمی‌کنند، موجب ایجاد آلودگی هوایی نیز نشده و آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند. همچنین این پهپادها فاقد سروصداهای آزاردهنده وسایل آتش‌بازی هستند و این قابلیت را نیز دارند که با هر موزیک حرکات موزون خاص آن موزیک را به‌اجرا در آورند.

وزن پهپادهای ساخت شرکت «اینتل» فقط نیم پوند است و آنها قادرند 20 دقیقه با چراغ روشن در آسمان به اجرای نمایش بپردازند، اینتل قصد دارد از این پهپادها برای تبلیغ هوشمند و خلاقانه استفاده کند. شرکت اوبر در حال حاضر در شهر مکزیکوسیتی با استفاده از این پهپادها در مناطق پرترافیک به اجرای نمایش‌های تبلیغاتی خود می‌پردازد.

اینتل قصد دارد این تکنولوژی را به‌زودی به ایالات متحده آمریکا نیز وارد کند، اما برای این کار ابتدا باید تست‌های ایمنی مختلف را با موفقیت پشت سر بگذارد.

 

کنترل اعضای از کار افتاده با کمک واقعیت مجازی

سال گذشته یک خانم 32 ساله که 13 سال از کمر به پایین فلج شده بود، بعد از استفاده از روش درمانی جدیدی که از فناوری واقعیت مجازی کمک گرفته و انقلابی در تلفیق علم پزشکی با فناوری به‌ پا کرده است، بار دیگر کنترل پاهای خود را به‌دست آورد.

این خانم که در تحقیقات به آن لقب «مریض شماره 1» داده‌اند، از طریق تلفیق استفاده از یک سیستم کنترل مغزی روباتیک و عینک واقعیت مجازی بار دیگر توانست توانایی‌های فیزیکی ازدست‌رفته خود را به‌دست آورد.

به‌تازگی مطالعه‌ای انجام شده که به بررسی افرادی که ستون فقرات آنها آسیب دیده و از کمر به پایین فلج شده‌اند، اما پس از یک سال تمرین با کمک فناوری واقعیت مجازی توانسته‌اند بخشی از توان خود را باز یابند، می‌پردازد.

نام این پروژه «تنها قدم بزن» است و در «سائوپائولو» برزیل کلید خورده است. محققان دانشگاه Duke در حال حاضر مشغول کار کردن روی این پروژه هستند.

دکتر میگوییل می‌گوید:‌‌ «‌وقتی شما برای سالیان طولانی یک بیمار فلج باشید، یعنی مغز شما چیزی بین 3 تا 13 سال شروع به فراموش کردن می‌کند و نمی‌داند که داشتن پا چگونه است یا مفهوم راه‌رفتن چیست. برای اینکه مغز را مجبور کنید به‌ یاد بیاورد، محققان یک سیستم واقعیت مجازی متفاوت اختراع کرده‌اند.»

به کمک این تکنولوژی، وقتی یک بیمار فلج عینک Tec30 و FB فیس‌بوک را به چشم بزند، قادر خواهد بود به‌صورت دیجیتالی افکار خود را کنترل کند. البته برای انجام این تمرین لازم است بیمار یک تیشرت آستین‌بلند مخصوص که حاوی سنسورهای مخصوصی نیز هست بپوشد.

طبیعتا آنچه در این مطلب ذکر شد، فقط گوشه‌ای از دنیای تازه‌های فناورانه تکنولوژی در سال 1395 است و البته تاثیر این فناوری‌ها نیز با گذشت زمان و در آینده به شکل روشن‌تری مشخص می‌شود. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">