ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همایش پیوند ملی ‪ ISP‬وPSP برگزار شد

| يكشنبه, ۳ تیر ۱۳۸۶، ۰۳:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی گفت: یک هزار و ‪ ۱۸۰‬شرکت ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی در کشور وجود دارد.

"علیرضا علمی" شب گذشته در همایش ملی پیوند ‪ ISP(‬شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی) و ‪ PSP(‬شرکت‌های ارایه‌دهنده پرداخت الکترونیکی) در تهران افزود: با توجه به اینکه در کشور ‪ ۱۰‬میلیون کاربر اینترنتی وجود دارد می‌توان برای توسعه تجارت الکترونیکی، این کاربران را در وهله اول برای خرید کارت‌های اینترنتی خود به صورت الکترونیکی تشویق کرد.

وی ادامه داد: اگر این امر محقق شود، به تدریج کاربران به انجام سایر کارهای خود به صورت الکترونیکی ترغیب می‌شوند.

علمی بیان داشت: فرآیند فروش الکترونیکی توسط دو لایه از صنعت فناوری اطلاعات انجام می‌شود که شامل ‪ISP‬ها و ‪PSP‬ها هستند.

به گفته وی، تعامل بین این دو بخش و همکاری بین آنها روال فروش الکترونیکی را سرعت می‌دهد، بدین صورت که ‪ISP‬ها مصرف‌کننده را به داخل فروشگاه‌های الکترونیک هدایت می‌کنند و ‪PSP‬ها عملیات تراکنش مالی را انجام می‌دهند.

وی که نایب رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی است، آی‌اس‌پی‌ها را عاملی دانست که می‌تواند کاربر خود را به خرید الکترونیکی سوق دهد.

علمی تجارت الکترونیک را سبب صرفه‌جویی، آسایش نسبی شهروندان و کاهش ترافیک در سطح کلان شهرها دانست.

همچنین در این همایش نتایج انتخابات مجمع عمومی انجمن شرکت‌های اعلام شد که بر اساس آن "علی‌رضا علمی"، "مسعود ریاضیات"، "رضا فرزانه" و "شرفی" به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.

ارزش خریدهای الکترونیکی به ‪ ۳۰‬میلیارد ریال رسید

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان از روند رو به رشد استفاده از بانکداری الکترونیک در کشور خبر داد و گفت: خرداد امسال حدود ‪ ۳۰‬میلیارد ریال خرید به شیوه الکترونیکی در کشور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، "ولی ضرابیه " در همایش ملی پیوند ‪ ISP‬و‪PSP‬ در تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: تعداد کارت‌های بانکی در کشور از هفت میلیون فقره در اسفند ماه ‪ ۸۳‬به ‪ ۲۱‬میلیون فقره در اسفند ماه ‪۸۵‬ رسید.

وی سپس گفت: روند استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک " صعودی است.

اما هنوز با توجه به توان بالقوه بالایی که در کشور وجود دارد،از دنیا عقب هستیم و این فاصله را باید ظرف سه تا پنج سال آینده کم کنیم.

مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان تاکید کرد، شعبه، دستگاه‌های خودپرداز،پایانه‌های فروشگاهی، تلفن بانک و اینترنت بانک،کانال‌های ارتباطی بانک با مشتریان هستند.

ضرابیه در بخش دیگری از سخنان خود طرح‌های بانک سامان برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک را تشریح کرد و گفت: مرحله نخست شامل ایجاد باجه‌های بانکداری الکترونیک و مرحله دوم شامل تلفیق باجه‌ها در کل عملیات جاری است که این مهم در حال اجرا می‌باشد.

وی با مقایسه دیدگاه مردم در گذشته نسبت به بانک و دیدگاه‌های نوین گفت: در گذشته، مردم بانک را مکانی برای نگهداری پول و کالاهای بهادار می- دانستند. اغلب پول خود را در یک بانک نگهداری می‌کردند و باید برای انجام هر کار بانکی، دست کم نیمی از روز وقت اختصاص می‌دادند.

ضرابیه در ادامه افزود:اما اکنون ، بانک مکانی است که بهترین امکانات را ارائه می‌دهد،نرخ بهره بالاتر برای سپرده‌گذاران، دسترسی راحت‌تر به منابع مالی و ارائه مشاوره حرفه‌ای در حد مناسب از ویژگی‌های آن می‌باشد.

به گفته وی ،مردم همزمان برای کارهای مالی، دست کم با دو بانک سر و کار دارند و در صورتی که برخورد مناسبی با آنها در بانکی صورت نگیرد، به راحتی پول خود را از آن بانک به بانک دیگر منتقل می‌کنند.

همایش ملی "پیوند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی" ( آی پی اس ) با "شرکت‌های ارائه‌دهنده پرداخت الکترونیک " (پی اس پس ) عصر شنبه با همکاری انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران و بانک سامان برگزار شد.

در ادامه این همایش، مسئولان شرکت پرداخت الکترونیک سامان، نرم افزار "سامان لینک" را برای استفاده از خدمات اینترنت بانک، در اختیار شرکت‌های اینترنتی قرار دادند تا پس از استفاده آزمایشی ، پس از مدتی به طور کامل این خدمات را ارائه دهند.
آغاز مرحله‌نهایی سامانه تسویه ناخالص آنی

مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از آغاز به کار مرحله چهارم و نهایی سامانه تسویه ناخالص آنی (‪ (RTGS‬برای انتقال وجه بین بانکها به شیوه الکترونیک ، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، "مهران شریفی" درهمایش ملی پیوند ‪ ISP‬و‪PSP‬ در تهران با بیان این مطلب افزود: با بهره برداری از این پروژه، به جای مراجعه به شعبه‌بانک ، وجه به صورت آنی به حساب مبدا واریز می‌شود و شرکت‌ها نیز می‌توانند این خدمات را از طریق اینترنت برای مشتریان خود فراهم کنند تا نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها نباشد.

وی سپس پروژه "تسویه ناخالص آنی " را در کنار پروژه "نظام شبکه تبادل اطلاعات بانکی" (شتاب)، دو پروژه بانک مرکزی برای تسهیل و ترویج بانکداری الکترونیک ، عنوان کرد.

این مدیر بانک مرکزی تاکید کرد، این خدمات در زمان حاضر در هفت بانک کشور ارائه می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال خدمات مذکوردرتمامی بانکهای کشور ارایه شود.

همایش ملی "پیوند ‪ ISP(‬شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی) با ‪PSP‬ (شرکتهای ارائه‌دهنده پرداخت الکترونیک) عصر شنبه با همکاری انجمن شرکت - های اینترنتی ایران و بانک سامان برگزار شد.

شریفی پیوند انجمن‌های اینترنتی و بانک سامان را برای نظام بانکی کشور "بسیار خوشایند" توصیف کرد و گفت: این مهم به‌طور کامل در راستای سیاست- های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ودرراستای ترویج و توسعه بانکداری الکترونیک صورت می‌گیرد.

مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود:ترویج بانکداری الکترونیک مورد تاکید دولت نیز بوده است و این الزام وجود دارد که نظام بانکی کشور به این سمت حرکت کند.

وی بانکداری الکترونیک را ارائه خدماتی ذکر کرد که در آن مشتری نیازی به اسکناس و مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها را نداشته باشد.

شریفی اظهار داشت: در زمان حاضر استفاده از کارت در خودپردازها (‪(ATM‬ و دریافت اسکناس از این دستگاه‌ها رواج یافته است ، اما بانک مرکزی این را "بانکداری الکترونیکی واقعی" نمی‌داند.

مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: ماموریت ما ترغیب مردم به سمت خدماتی است که درآن اسکناس وجود ندارد، اما متاسفانه علیرغم خدمات مطلوبی که نظام بانکی ارائه می‌کند، استفاده از این خدمات در میان مردم چندان رضایتبخش نیست.

ی اظهار داشت: اکنون نظام بانکی امکان پرداخت قبوض، انتقال حساب‌ها و خرید الکترونیک بدون مراجعه به شعب و یا پرداخت اسکناس را فراهم کرده است ، اما آمار استفاده از آنها در مقایسه با استفاده از بانکداری سنتی در مقطع کنونی مورد رضایت بانک مرکزی نیست.

شریفی وظیفه بانک مرکزی را "ایجاد بستر مناسب و زیرساخت لازم برای بانکداری الکترونیک" ذکر کرد و گفت: تا کنون انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر مستلزم دریافت چک رمزدار، ایران چک و یا اسکناس و حمل آن به صورت فیزیکی به بانک مقصد بود،امااین روش سنتی باخدمات جدیدی که بانکداری الکترونیک بسیار آسان شده است.

وی علت این امر را "جوان بودن بانکداری الکترونیک و مسائل فرهنگی و حساسیت مردم نسبت به پول خود" ، عنوان کرد.

مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به نظام بانکی توصیه کرد: خدماتی را که به صورت الکترونیک برای مردم فراهم می‌کنند، بسیار روان و ساده باشد تا مردم عادی به سهولت بتوانند از آن استفاده کنند و همچنین این خدمات به طور شبانه روزی برقرار باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا شریفی در پایان گفت: تغییر فرایندی سخت است و ما می‌خواهیم با ارائه خدمات متنوع، هموطنان را ترغیب کنیم که تغییر رفتار دهند. اگر قرار است این تغییر رفتار صورت گیرد ، لازمه آن رعایت نکاتی است که به بانک‌ها توصیه کرده‌ایم.

  • ۸۶/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">