ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همه‌چیز با پول حل نمی‌شود

| يكشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - سهم کم محتوای دیجیتالی به زبان فارسی و به قولی بی‌ارزش بودن حجم زیادی از این محتوا در صفحات وب فارسی حالا به دغدغه بزرگی در این عرصه تبدیل شده است.

علی‌رغم وجود سایت‌های متعدد که مستقیم و غیرمستقیم به مراکز دولتی وابسته هستند و در حوزه‌های مختلف تولید محتوا می‌کنند اما متاسفانه کمتر شاهد توفیقات بزرگ در این عرصه بوده‌ایم. این در حالی است که سالهاست برای تولید محتوا به مراکز دولتی پول تزریق می‌شود و برخی فعالیت‌های تبلیغاتی و محتوایی نیز تحت عنوان فرهنگ‌سازی و یا تولید محتوا انجام می‌شود.

اما از بخش دولتی که بودجه لازم برای این کار را در اختیار دارند و برخی از آنها حتی میلیاردها تومان در سال برای تولید محتوا دریافت می‌کنند که بگذریم به فعالان خصوصی می‌رسیم.

نکته قابل توجه این که در بخش خصوصی و در زمینه تولید محتوا همچون بسیاری زمینه‌های دیگر مشکل بودجه وجود ندارد؛ در حالیکه چنانچه بحث حمایت مالی از آنها مطرح شود زنجیره‌ای از مشکلات را برایشان به دنبال خواهد داشت که شائبه فساد در دریافت حمایت‌ها،‌ ممیزی‌های سلیقه‌ای، تشکیل کارگروه‌های متعدد برای دریافت پول و در یک کلام افتادن در پروسه جلسات و بروکراسی اداری و مصوبات و مقررات گوناگون کار را به سمت و سویی دیگر می‌برد.

کافی است یکی از سایت‌های معروف تولید محتوا که برحسب اتفاق پشتوانه دولتی دارد و بودجه قابل توجهی در سال برای این کار دریافت می‌کند را با رقبای نوظهور بخش خصوصی مقایسه کنیم که هیچ پشتوانه مالی دولتی هم نداشته‌اند؛ تا روشن شود که همه چیز لزوما با پول حل نمی‌شود.

با این مقدمه به نظر می‌رسد حالا که فعالان بخش خصوصی این بخش دغدغه مالی ندارند باید حق‌السهم بازیگران این عرصه قانونمند شود و برخی تسهیلات مانند اینترنت ارزان برای مردم در نظر گرفته شود تا ترافیک‌های محلی و بومی تعرفه کمتری داشته باشند و هزینه استفاده مردم از آنها کاهش یابد، به این ترتیب محتوای فاخر راه خود را پیدا می‌کند و مردم خود، سره را از ناسره تشخیص داده و به دنبال تولید و استفاده از محتوای دیجیتالی خوب خواهند رفت. دلیل این مدعا مدلی است که در کشور امریکا تجربه شده، در این کشور شاهد به وجود آمدن میلیونرهای جوانی هستیم که تنها به واسطه تولید ویدیو و انتشار آن در یوتیوب و توییتر به جامعه معرفی شده‌اند. حال آنکه هیچ رد و اثری نیز از بودجه‌های دولتی در این خصوص مشاهده نمی‌شود. بنابراین اگر بسترهای قانونی، فنی و حمایت‌های کپی‌رایتی از تولیدکنندگان محتوای دیجیتالی صورت گیرد بی‌شک نیازی به پول نیست و آب گودال را می‌جوید.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۱۰/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">