ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مرحله دوم ارائه مجوزهای مراکز داده اینترنتی (‪ (IDC‬که وظیفه میزبانی سایتهای اینترنتی را در داخل کشور دارند، فراخوان کرد.
به‌گزارش خبرنگار ایرنا، "عبدالمجید ریاضی"، معاون فناوری اطلاعات این وزارتخانه‌روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب گفت : شرکتهایی‌که‌در مرحله اول موفق به دریافت مجوز نشده‌اند و نیز شرکتهای جدید، با رعایت استانداردهای تعریف شده، می‌توانند در این مرحله تقاضای دریافت مجوز کنند.
فراخوان برای نخستین مرحله دریافت این مجوزها در دی‌ماه ‪ ۸۳‬صورت گرفت و نخستین مجوز در ‪ ۲۷‬اردیبهشت امسال صادر شد.
تاکنون سه شرکت مجوز ‪ IDC‬دریافت کرده‌اند که یکی از آنها آغاز به کار کرده است.
ریاضی با بیان اینکه یکی از مشکلات توسعه اینترنت در کشور پس از زیرساختها بحث میزبانی سایتهای اینترنتی است، افزود: بسیاری از سایتهای ایرانی در خارج از کشور میزبانی می‌شوند که تبعات خاص فرهنگی و امنیتی و نیز اقتصادی دارد.
وی افزود: برای اینکه تا حدودی از این مشکلات مصون بمانیم، از گذشته تصمیم به تاسیس مراکز داده اینترنتی در داخل کشور و ارائه مجوز به شرکتهای خصوصی واجد شرایط و استانداردها گرفته شده است.
به گفته ریاضی، برای اینکه این کار نظام‌مند شود، یک سری قواعد برای این مراکز مد نظر گرفته و اعلام عمومی شد و در مرحله اول به واجدین این شرایط مجوز بنیاد این شرکتها را دادیم.
وی پیش‌بینی کرد که در مرحله دوم، ‪ ۷‬تا ‪ ۱۰‬شرکت موفق به اخذ مجوز ‪IDC‬ شوند.
ریاضی افزود: تعریف مراکز داده، مشخصات و استانداردهای فنی و امنیتی، سرویسهای قابل ارائه و شرایط متقاضیان در آیین‌نامه این مراکز بیان شده و آیین‌نامه تغییری نکرده است.
وی حمایتهایی را که وزارت ارتباطات به دارندگان مجوز ‪ IDC‬ارائه خواهد کرد وام یک و نیم میلیارد تومانی و اعطای پهنای باند مناسب اعلام کرد و گفت که این حمایت به تناسب توانمندیها و ظرفیتهای شرکتها ارائه می‌شود.
به گفته وی، بر این اساس هنوز به سه شرکتی که در مرحله اول مجوز گرفته‌اند، وام پرداخت نشده و در مرحله ارزیابی عملکرد آنها هستیم تا وام براساس پیشرفتی که در کار داشته‌اند، بصورت تدریجی پرداخت شود و پهنای باند را نیز بدون ارائه خدمات به شرکتها نمی‌دهیم.
ریاضی، سیاستهای حاکم بر معاونت خود را برای ارائه مجوز مراکز داده‌های اینترنتی برشمرد و به عنوان نخستین فاکتور گفت: وزارت ارتباطات شرایطی را فراهم می‌کند تا از انحصارگرایی در بخش خصوصی برای تاسیس و بهره‌برداری از مراکز داده اینترنتی پرهیز شود.
به گفته وی، دومین سیاست این است که در صورتی که شرکتهای بخش خصوصی حداقل شرایط فنی وزارت را بپذیرند و ضمانت‌نامه مربوط را ارائه کنند، وزارتخانه ضمن اعمال سیاستهای حمایت، مجوز تاسیس و بهره‌برداری از مراکز داده اینترنتی را صادر کند.
معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات افزود: این معاونت بر اساس مجوز صادر شده، بصورت مستمر و منظم نظارت عالیه را بر مراکز مذکور از حیث مسائل امنیتی، رعایت استانداردها، حفظ حریم خصوصی افراد و دفاع از حقوق مشتریان انجام خواهد داد.
به گفته وی وزارت ارتباطات شرکتهای دارای مجوز را بر اساس پارامترهای کیفیت و رعایت استانداردها، رتبه‌بندی و به دستگاههای دولتی و شرکتهای خصوصی معرفی می‌کند.
ریاضی درعنوان پنجمین سیاست این وزارتخانه گفت : شرکتهای خصوصی که تمایل به گرفتن مجوز ندارند، می‌توانند مراکز داده اینترنتی ایجاد کنند و وزارتخانه از کار آنها جلوگیری نمی‌کند، اما این گونه مراکز به‌عنوان مراکز تحت نظارت وزارت ارتباطات معرفی نمی‌شوند.
وی درباره ششمین سیاست گفت: به لحاظ حساسیت اطلاعات تولیدشده توسط دستگاههای دولتی،باید در هر استان مرکز داده استانی با مسوولیت استانداری تاسیس شود تا اطلاعات تمامی دستگاههای دولتی استان را ذخیره کند و توصیه می‌شود مراکز داده متعدد در دستگاههای دولتی هر استان تاسیس نشود.
ریاضی سیاست دیگر را این اعلام کرد که به لحاظ حساسیت این اطلاعات، دستگاههای دولتی باید در هر وزارتخانه نیز مرکز داده تاسیس کنند و از ایجاد مراکز داده متعدد در زیرمجموعه آنها جلوگیری شود.
وی آخرین سیاست را چنین عنوان کرد که برای جلوگیری از هدر رفتن بیت- المال و صرف هزینه‌های گزاف، با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، از اختصاص بودجه به دستگاههای دولتی برای تاسیس مراکز داده اینترنتی متعدد در هر استان جلوگیری می‌شود.

  • ۸۴/۰۷/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">