ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فضای کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ به نحوی نیست که مانع حضور دستگاهی خاص بشود و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات میلی برای حضور در این کمیته نشان نداده است.
مهندس بهمن صالحی ، مشاور سابق فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ، با بیان این مطلب در خصوص ضرورت حضور کارشناس وزارت ارتباطات در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ ، اظهار داشت: حضور افرادی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد وزارت اطلاعات و یا صدا و سیما در این کمیته به مفهوم آن نیست که این افراد از مباحث تکنیکال فناوری اطلاعات و ارتباطات آگاهی ندارند ، بلکه هر یک از این نمایندگان , افرادی خبره در بحث ICT هستند.

وی ، با بیان این که از نظر فنی و اجرایی اگر نماینده‌‏ای از وزارت ICT در این کمیته وجود داشته باشد تا حدی می‌‏تواند موثر واقع شود، یادآور شد: تصمیمات غیر ممکن و غیر قابل اجرا از نظر تکنیکال می‌‏تواند توسط نماینده وزارت ارتباطات مشخص و تذکر داده شود.

وی ، افزود: تاکنون وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات میلی به حضور در این کمیته نداشته و چنانچه تمایل به حضور داشته باشد ، هیچ مانعی وجود نخواد داشت ؛ چرا که کمیته تعیین مصادیق مشارکت بیشتری از دیدگاه دستگاه‌‏های مختلف را می‌‏پذیرد.

مهندس صالحی ، تصریح کرد: حضور یک کارشناس خبره از دستگاه تخصصی مربوطه (ICT ) توجیه تکنیکی دارد ، چرا که مانع از تصمیمات تکنیکال غیر قابل اجرا می‌‏شود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ، نقش وزارت ارتباطات را در این کمیته اجرایی دانست و خاطرنشان کرد: از لحاظ محتوایی مسئله فیلترینگ به این وزارتخانه مربوط نمی‌‏شود.

قائم مقام موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، با اشاره به مبنا و قاعده کلی فیلترینگ در دنیا یاد آور شد: این مسئله در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان دنیا در جهت پایبندی به صول اخلاقی کاملا قابل استفاده است و اولین بار در مجلس کشور کانادا به منظور بهره‌‏برداری محدود از اینترنت به طوری که سایت‌‏‌های غیر اخلاقی محیط خانواده‌‏ها را جریحه‌‏دار نکند ، شکل گرفت.

وی ، بحث امنیت ملی و دسترسی به اطلاعاتی که امنیت ملی یک جامعه را دچار مخاطره می‌‏کند را از جمله اهداف فیلترینگ عنوان کرد و گفت: امنیت و اخلاق ملی سلسله مراتب اولویت‌‏هایی بود که در تمامی کشورها مطرح شد و این مکانیزم فیلترینگ بود که اجازه تجاوز به حریم ملی و خصوصی افراد را نمی‌‏داد.

معاون سابق فناوری اطلاعات وزارت تعاون ، در خصوص فیلترینگ در کشورهای مسلمان ، اظهار داشت: کشورهای مسلمان با اتکاء به بعضی از آموزه‌‏های اخلاقی خود موارد عمومی , مذهبی و اخلاقی با محدودیت‌‏های بیشتری نگاه کردند و بعضی از کشورها نیز بدون توجه به ابعاد اخلاقی بیشتر جنبه‌‏های اقتصادی این موضوع برایشان قابل توجه بود ، به طوری که سایت‌‏هایی که می‌‏توانست به اقتصاد این‌‏گونه کشورها لطمه بزند فیلتر می‌‏شد.

مشاور سابق فناوری اطلاعات وزارت ارشاد ، فیلترینگ را منحصر به کشور ما ندانست و با تاکید بر شناسایی کامل این مکانیزم ، یاد آور شد: فیلترینگ نباید مانع ارتباط و تبادل اطلاعات دو سویه بین مردم شود و این موضوع یکی از پروتکل‌‏های اجلاس WSIS بود.

مهندس صالحی ، تصریح کرد: فیلترینگ را باید بشناسیم و با توجه به اهمیت محتوا در این موضوع نباید سلیقه فردی در آن به کار برده شود.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ، با بیان این که در شرایط اجتماعی موجود سلایق افراد دست خوش تحولات بسیاری قرار می‌‏گیرد و این یک آسیب اجتماعی است , افزود: افرادی که می‌‏خواهند کار فیلترینگ انجام دهند باید با افق دیدی روشن , بلند و فراجناحی در این بخش حضور داشته باشند که متاسفانه در بعضی موارد کج سلیقگی‌‏هایی نیز رخ داده است.
در همین رابطه

حضور نماینده وزارت ICT در کمیته تعیین مصادیق ضرورت ندارد

حضور یک نماینده و کارشناس وزارت ارتباطات و فن‌‏آوری اطلاعات در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ضرورت ندارد.
دکتر محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فن‌‏آوری اطلاعات، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که چرا از وزارت ارتباطات نماینده‌‏ای در کمیته تعیین مصادیق حضور ندارد، با بیان این مطلب، اظهارداشت: بخش فنی و اجرایی مساله فیلترینگ مربوط به وزارت ICT است که در کمیته تعیین مصادیق لزوم حضور بخش فنی احساس نمی‌‏شود.

وی، همچنین در خصوص حکم مهندس رشیدی، مدیر عامل شرکت دیتا، گفت: نسبت به ایشان ظلم و اجحاف شده و اشتباه بزرگی صورت گرفته که طی نامه‌‏ای از سوی آیت‌‏الله شاهرودی، رییس قوه قضاییه، این مساله کاملا توضیح داده شده است.

  • ۸۴/۱۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">