ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلال روز جمعه که به‌واسطه قطع یکی از ورودی‌های اینترنت کشور در مرز ارمنستان ایجاد شده بود، گفت: با اینکه ۲.۵ ترابیت از ظرفیت کشور قطع شد ولی بلافاصله جایگزین شد چون ما سه برابر نیاز کشور اینترنت تامین کرده‌ایم. این در حالی است در سال ۱۴۰۰ زمانی که ۴۳۰ گیگ از ارتباط در خلیج فارس قطع شد ما تا چند روز اختلال داشتیم.
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، وزیر ارتباطات در حین بازدید از غرفه‌های نمایشگاه الکامپ 1402، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد. 

زارع‌پور در خصوص نقل‌قول اشتباهی که از وی در رسانه‌ها منعکس شده بود، گفت: من هرگز نگفته‌ام فقط ۱۰ درصد نیاز ما به اینترنت بین‌المللی است. بحث ما در مورد پیام‌رسان‌ها بود و گفتم ۹۰ درصد نیاز پیام‌رسانی مخاطبان در داخل است. ما هرچقدر کشور به پهنای باند بین‌المللی نیاز داشته باشد، حتما فراهم می‌کنیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اختلال روز جمعه که به‌واسطه قطع یکی از ورودی‌های اینترنت کشور در مرز ارمنستان ایجاد شده بود، گفت: با اینکه ۲.۵ ترابیت از ظرفیت کشور قطع شد ولی بلافاصله جایگزین شد چون ما سه برابر نیاز کشور اینترنت تامین کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۰ زمانی که ۴۳۰ گیگ از ارتباط در خلیج فارس قطع شد ما تا چند روز اختلال داشتیم؛ در حالیکه این چند روز، رفع اختلال به چند ساعت کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات همچنین در خصوص سرعت اینترنت اظهار داشت: اسپیدتست(speed test)، سایتی است که هر ماه سرعت اینترنت ثابت و موبایل همه کشورها را اعلام می کند؛ اول دولت بر اساس همین سایت، سرعت میانه اینترنت موبایل ۱۸ مگابیت بر ثانیه بود که الان ۳۵.۶ است و این نسبت به اول دولت تقریبا دو برابر شد.

وی افزود: اینترنت ثابت البته رشد کمی داشته، چون  ۱۰ سال است که بر روی آن سرمایه گذاری نشده است. پروژه توسعه فیبر نوری منازل کسب و کارها را که شروع کردیم، هدف همین است و سرعتی که ما آرزو داریم، سرعت های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. در حال حاضر پروژه فیبر نوری در ۱۰۰ شهر شروع شده و ان شاالله تا پایان دولت امکان ارایه چنین سرویسی را برای ۲۰ میلیون خانوار فراهم می کنیم.

وزیر ارتباطات  همچنین در خصوص برنامه‌ دولت برای تقویت اقتصاد دیجیتال کشور گفت: دولت برای بهتر شدن آینده اقتصاد دیجیتال در کشور در برنامه هفتم توسعه کشور برنامه خوبی پیش بینی کرده است به‌طوری که سهم اقتصاد دیجیتال افزایش یابد.

وی افزود: هدف گذاری که صورت گرفته به این صورت است که سهم اقتصاد دیجیتال که در حال حاضر حدود ۷/۸ درصد است به ۱۵ درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه برسد بنابراین دولت یک برنامه منسجم پیش‌بینی کرده و یکی از سرفصل های اصلی برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال است. وزارت ارتباطات باید در شش ماه سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را در قالب مصوباتی که درشورای عالی فضای مجازی وجود داشته تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند.

زارع‌پور در ادامه درباره محدودیت‌ و فیلتر برخی پلتفرم‌ها گفت: این موضوع خارج از اراده ما اتفاق افتاده و در جای خود قابل بحث است اما تقلیل دادن اقتصاد دیجیتال به یک پلتفرم امریکایی، ظلم در حق اقتصاد دیجیتال ایران است. من با صدای بلند گفتم که از نظر فنی موافق رفع فیلتر بعضی از پلتفرم‌ها مثل گوگل‌پلی هستیم ولی در مورد پیام‌رسان‌ها تا زمانی که دفتر در ایران نداشته باشند منطقی نیست. شما کسب و کار مردم را به سمت پلتفرمی می‌برید که پاسخگو نیست و مثل این است که بخشی از اقتصاد دیجیتال را روی گسلی بنا کنید که هر دفعه با یک زلزله دو ریشتری فرو می‌ریزد.

وزیر ارتباطات درباره همکاری های بین‌المللی توضیح داد: یکی از راهبردهای ما برای توسعه اقتصاد دیجیتال بازار سازی برای محصولات پر حوزه سخت افزار، نرم افزار و حتی پلتفرم است. جوانان ایرانی اقدامات بسیاری انجام داده اند و ما این ظرفیت را داریم که بتوانیم محصولات و خدمات فنی_ مهندسی را صادر کنیم. در شش ماه گذشته  بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد  بین شرکت های ایرانی و خارجی منعقد شده است و ما این مسیر را دنبال می کنیم تا بتوانیم زمینه صادرات محصولات فنی- مهندسی را بر بستری که دولت فراهم می کند، فراهم کند. همچنین ما در تیرماه اجلاس وزاری عضو سازمان اکو را در تهران خواهیم داشت و از وزرای ارتباطات برخی کشورها دعوت شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">