ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وضعیت دانشگاه مجازی در ایران (‪(۲‬

| شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۸۶، ۰۴:۴۸ ب.ظ | ۱ نظر

* ایجاد محتوای الکترونیک ضرورت دانشگاه مجازی

یک کارشناس ارشد فناوری اطلاعات می‌گوید: آموزش مجازی فراگیر بوده و باعث کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش مشکلات اجتماعی در آموزش دانشگاههای کشور برای افراد می‌شود.
مهندس عباس پورفرخی با اشاره به اینکه آموزشهای مجازی یکی از مزایای اصلی فناوری اطلاعات است افزود: آموزش مجازی در ایران نیاز به محتوای الکترونیکی دارد لذا باید بسترها و ساختارهای مناسب را در این زمینه ایجاد کرد.
وی گفت: محتوای الکترونیکی یعنی تبدیل اسناد، کتب و مستندات به فایلهای الکترونیکی به منظور به اشتراک گذاشتن آنها در اینترنت.
او بیان کرد: تا زمانی که محتوای الکترونیکی در کشور ایجاد نشود نمی توان به بحث آموزش مجازی امیدوار بود.
وی گفت: اکثر آموزشهای مجازی در سطح دانشگاهی کشور در حد فایلهای صوتی و تصویری است.
این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در یکی دو سال اخیر آموزش مجازی در دنیا بطور واقعی جایگزین استاد شده افزود: هم‌اکنون نرم‌افزارهای آموزش تعاملی در بازار موجود است لذا می‌توانیم با استفاده از این نرم‌افزارها آموزش مجازی را در سطح کشور گسترش داد.
وی با بیان اینکه آموزش سنتی معضلاتی زیادی برای کشور پرجمعیتی مثل ایران دارد گفت: با توجه به جمعیت زیاد و حجم بالای علاقه‌مندان ورود به دانشگاه، آموزش مجازی می‌تواند یکی از راهکارهای گسترش دانشگاهها و در نتیجه سطح دانش افراد جامعه است.
او بیان کرد: گسترش آموزش مجازی در کشور نیازمند ایجاد بسترها و ساختارهای مناسب و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه است لذا باید تعاملی مناسب بین متخصصین، اساتید دانشگاهی و مسوولان ایجاد شود تا بتوان از اطلاعات اساتید، تجربه متخصصین و دولت در چارچوب آموزش مجازی بهره گرفت.

* دانشگاه مجازی جایگزینی برای کنکور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: دانشگاه مجازی می‌تواند یکی از راههای بزرگ برای جایگزینی کنکور باشد.
دکتر علی سرافراز یزدی افزود: درآینده نزدیک با تقویت ساختار دانشگاهی و آکادمیک کشور می‌توان سطح آموزشی را با استفاده از دانشگاههای مجازی بالا برد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: اگر برای فردی مقدور نباشد به طور مستقیم در کلاس درس حضور یابد، دانشگاه مجازی شیوه‌ای است که می‌تواند با استفاده از آن به راحتی از طریق رایانه و اینترنت دوران تحصیل خود را طی کند.
وی همچنین در خصوص وضعیت ارتباطات و زیرساخت اینترنتی در دانشگاههای کشور گفت: طی ‪ ۱۰‬سال گذشته وضعیت ارتباطات دانشگاهها بطور مطلوب رشد کرده است.
او با اشاره به اینکه امروزه اکثر دانشگاههای ایران از طریق اینترنت یا شبکه به یکدیگر متصل هستند افزود: هم‌اکنون کشور ما به سمت الکترونیک شدن پیش می‌رود که این یک امر اجتناب ناپذیر است.
این نماینده مجلس گفت: ‪ ۲۵‬سال پیش در اروپا دانشگاه مجازی وجود داشت ولی این دانشگاهها به عنوان دانشگاه مجازی به معنای امروزه نبود بلکه اداره پست آن کشور کلیه مکاتبات لازم را به نمایندگی از رایانه و اینترنت انجام می‌داد.
یزدی همچنین در خصوص هزینه‌های دانشگاه مجازی گفت: مجلس شورای اسلامی سرانه دانشجویان کارشناسی را حدود دو تا سه میلیون ریال مشخص کرده‌ایم.
وی افزود: قاعدتا دانشگاههای مجازی که بدون حضور استاد اقدام به تشکیل کلاس می‌نمایند باید هزینه پایین‌تری نسبت به دانشگاههای دیگر داشته باشند.
رییس مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران هم به ایرنا گفت:

آموزش الکترونیکی یکی از روشهای حذف کنکور است لذا باید به سمت استفاده از این تکنولوژی در تمام نقاط کشور رفت.
ناصر مزینی افزود: استفاده از روشهای نوین آموزش الکترونیک در دانشگاههای کشور می‌تواند راهکاری برای جایگزینی کنکور باشد.
وی بیان کرد: برای خیلی از پشت کنکوریها حسرت رفتن به دانشگاه را دارند این امکان را به راحتی فراهم کرده‌ایم تا با ثبت نام در دانشگاه مجازی علم و صنعت ایران وارد این مجموعه کاملا علمی شوند.
او در خصوص اینکه چرا هزینه ثبت نام در دانشگاه مجازی بالا است گفت:

تولید محتوا به شکل مناسب و در کمترین حجم ممکن هزینه بسیار زیادی را برای ما در بر دارد.
وی ادامه داد: تلاش ما این است تا هزینه‌های مرتبط با این دانشگاه را پایین بیاوریم تا دانش‌آموزان بتوانند به راحتی وارد دانشگاه مجازی شوند.
رییس مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین گفت: هم اکنون پایین بودن پهنای باند اینترنت در ایران یکی از معضلات آموزش الکترونیک است.
وی افزود: با توجه به وجود خطوط اینترنت پرسرعت در کشور تا حدودی این مشکل برطرف شده اما کماکان فاصله زیادی داریم تا اینترنت پرسرعت در تمام نقاط کشور فراگیر شود.
مزینی گفت: بسیاری از امکانات آموزش الکترونیکی از جمله صوت و متن را برای پهنای باند ‪ ۴۰‬کیلوبایت قرار داده‌ایم تا همگان بتوانند از آنها استفاده کنند.
همچنین وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشور نمی‌توان امتحانات پایان ترم دانشجویان را به صورت الکترونیکی برگزار کرد افزود: به زودی در شهرهای مشهد، رشت، اهواز، سنندج و بروجرد امتحانات دانشگاه مجازی علم و صنعت ایران را برگزار خواهیم کرد.

* گسترش پهنای باند اینترنت ضرورت مهم توسعه دانشگاه مجازی

یک کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در خصوص مشکلات پهنای باند اینترنت گفت: گام نخست برای تاسیس و برقراری این شیوه آموزشی در ایران حل کردن مشکل اساسی ارتباط اینترنتی است.
بیدخانی افزود: ارتباط اینترنتی الفبای دانشگاه مجازی است لذا با سرعتهای پایین استفاده مطلوب از کنفرانسهای ویدئویی و شنیداری ممکن نیست.
وی گفت: در آموزش الکترونیک دو مشکل بزرگ شامل موارد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد.
او افزود: در بخش سخت‌افزاری، اگر مسوولان بخواهند به راحتی می‌توان با استفاده از تکنولوژی روز و بدون استفاده از کابل کشی ارتباطات اینترنتی را بهبود داد.
وی ادامه داد: در بحث نرم‌افزاری نیز مشکل داریم البته نه در ارایه یا تولید نرم‌افزار بلکه در تولید محتوا و استفاده از حق مالکیت معنوی و مادی او افزود: اگر دیدگاهها در خصوص حق مالکیت معنوی و نگرش به علم در کشور تغییر کند می‌توان به آینده دانشگاه مجازی در ایران امیدوار بود.
وی گفت: علاوه بر این، هزینه‌های استفاده از ارتباط اینترنتی در ایران نسبتا بالا است.
او افزود: خطوط تلفنی که به عنوان خطوط مخابراتی ارتباطی استفاده می شوند با سرعتهای بسیار بالای ارتباطات جهانی(فیبرنوری) قابل مقایسه نیستند.

  • ۸۶/۰۴/۲۳

نظرات  (۱)

با سلام لطفا در خصوص معرفی دانشگاه های مجازی که در آنها رشته مشاوره تدریس می شود و همچنین در مورد نحوه ورود و ثبت نام راهنمایی های لازم را مبذول بفرمایید با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">