ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وقتی گوگل به ملاقات پنتاگون می­‌رود [1]

| دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

پنتاگون در صدد وادار کردن ویکیلیکز به تسلیم کردن کلیه مطالبی که قرار است در گوکل منتشر شود و همچنین متوقف کردن دسترسی به مطالبی است که رژیم ایالات متحده مایل است محرمانه بماند.

نویسنده: کیم پیترسون[2]

مترجم: دکتراحمد دوست محمدی[3]

وقتی یک جامعه ستیز با یک آدم کش با هم یکی می­شوند، چه اتفاقی می­افتد؟

ایالات متحده، به طور قطع و یقین، بزرگترین و شاخص­ترین موجود آدم کش جهان است، و از آغاز پیدایش همراه با کشتار جمعی (بومیان سرخپوست)[4]خود این چنین بوده است 2.1این کشتار بی­رحمانه بوده است- در سالهای اخیر ویرانی انتقام جویانه در عراق 3و نیز دخالت شدید در خونریزیهای جاری در سوریه.4

ایالات متحده، برای تبدیل شدن به فعال­ترین قتل عام کننده در تاریخ بشر، یک مجتمع نظامی – صنعتی- حکومتی غول آسا بر پا کرده است. این مجتمع، برای اینکه خشونت خود را تسهیل کند، رسانه­ها را به انحصار خود در آورده5، از تبلیغات6، سانسور و اطلاعات غلط استفاده می­کند. در همایش هالیفاکس، تحت عنوان "رسانه­ها و اطلاعات غلط"، شرکت کنندگان "اطلاعات غلط" را جنایت علیه بشریت و صلح تعریف کردند. ایالات متحده درصدد یافتن و ذخیره کردن کلیه اطلاعات حیاتی برای سلطه بر جهان است.

محافظت از اطلاعات و محرمانه بودن ارتباطات در زمان جنگ تعیین کننده هستند. نوآوری­ها در فناوری اطلاعات در حال رشد و شکوفایی بوده و به کارگیری این فناوری ملاحظات اخلاقی به دنبال دارد. اما، فناوری یک شی و یک ذات انتزاعی است و، به معنای دقیق کلمه، به ملاحظات اخلاقی، بی توجه است و، بنابراین، می­تواند برای خبرچینی، دسترسی به اطلاعات محرمانه، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات به کار گرفته شود.

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، با علم به اهمیت نوآوری در توسعه فناوری، اریک اشمیت(Eric Schmidt) ، مقام عالی اجرایی سابق گوگل را به منظور هدایت "یک هیات مشورتی جدید در پنتاگون با هدف انتقال نوآوری­ها و بهترین تجربیات سیلیکون ولی[5] به ارتش ایالات متحده"، منصوب کرد. سوال حیرت انگیز این است که وقتی صحبت ازموجودی است که تخصصش آدم کشی است، "بهترین تجربه" به چه معناست؟

با این همه، در دل فناوری، آدم­ها هستند؛ موجودات با شعوری که فناوری را برای اهداف متفاوت اداره، اختراع، متناسب، طراحی و هدفمند می­کنند.

اعلامیه رسمی کارتر، در همایش سالیانه امنیت سایبری "دستور کار امنیت منطقه­ای" در سان فرانسیسکو[6]ادعا کرد این هیات مشورتی "تیز هوش­ترین مغزهای فناوری متمرکز بر نوآوری" را برای پنتاگون تامین می­کند. اما، آیا وقتی صحبت از نوآوری فناورانه به فرمان پنتاگون است، قضیه توانایی کشتار جمعی بیشتر نیست؟ هم اینک آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی (DARPA)، وابسته به وزارت دفاع ایالات متحده، نوآوری­های فناورانه در اختیار پنتاگون قرار می­دهد، که برخی از آنها، نظیر اینترنت، بسیار مفید هستند. این آژانس به شدت مشغول توسعه توانایی حملات سایبری برای پنتاگون است.

یک شرکت بسیار عظیم، که ظاهراً هیچ نگرانی اخلاقی در زمینه انتقال اطلاعات خصوصی کاربران خود به حکومت ایالات متحده ندارد، گوگل است. بزرگترین شرکت جهان، شعارش این است:"شر نباش". اما گوگل، دربسیاری از حوزه­ها، به خاطر کارهای خلاف قانون، در معرض انتقاد است.7

جولیان آسانژ، که بخاطر افشای جنایات جنگی ایالات متحده و دیگر سست عهدیها، اساساً یک زندانی سیاسی است، معتقد است که: "گوگل رشد عظیم و زیانباری داشته است ... در دوره تصدی اشمیت به عنوان مقام عالی اجرایی، گوگل ادغام با مشکوک­ترین و معلوم الحال­ترین ساختارهای قدرت ایالات متحده را شاهد بود..."8

پنتاگون در صدد وادار کردن ویکیلیکز به تسلیم کردن کلیه مطالبی که قرار است منتشر شود و همچنین متوقف کردن دسترسی به مطالبی است که رژیم ایالات متحده مایل است محرمانه بماند. آسانژ می­داند که پنتاگون قادر به انجام چنین کاری است، زیرا فراتر از قانون است.9 چرا خواستار پنهان کاری است؟ روشن است. به خاطر اینکه چنانچه عامه مردم بدانند، با آن مخالفت خواهند کرد.10

آسانژ ریاکاری و دورنگی اشمیت و جارد کوهن(Jared Cohen)، مدیران اجرایی گوگل را مورد انتقاد قرار داده11 و میگوید هر دو "خل و چل" هستند. 12 اگر ارزیابی آسانژ درست باشد، در این صورت قرار داشتن چنین مردانی در جایگاه رهبری شرکتهای غول پیکر خبر از چه چیزی می­دهد؟

برخی آدمها هستند که هیچ نگرانی نسبت به جاسوسی در مورد دیگران نداشته و نسبت به استفاده از خشونت بی تفاوت هستند. یک مامور استخدام سازمان سیا می­گوید:"ما به آدمهایی نیاز داریم که انگیزه داشته باشند، آدمهایی که پرخاشگرند، فریبکارند- می­توانند مردم را فریب بدهند و آنها را وادار کنند کارهایی را که از آنها می­خواهند انجام دهند." 13 یک آدمکش حرفه­ای سابق در حوزه اقتصادی، که در خدمت تشکیلات ایالات متحده قرار داشته، راجع به اینکه ایالات متحده چگونه دیکتاتورهای گوش به فرمان را زیر بال و پر خود می­گیرد و رهبران نافرمانی را که بر سر راه غارت کشورهایشان توسط شرکتهای آمریکایی مانع ایجاد می­کنند، ازمیان برمی­دارد، افشاگری کرده است.14

 

شرکتهای جامعه ستیز

اینکه یک شرکتی، مثل گوگل، می­تواند شر باشد، تعجب آور نیست. یک استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا معتقد است که این شرکت ذاتاً جامعه ستیز است.15 این شرکت از روی قصد این گونه است. باکان(Bakan) به کاپیتالیست اعظم، میلتون فریدمن(Milton Friedman) ، اشاره می­کند که معتقد است شرکتهایی که اخلاقیات را مراعات می­کنند غیر اخلاقی هستند. وی همچنین این را امر مفروضی می­داند که حکومتها بد هستند و شرکتها، خوب.16

در نتیجه، وصلت بین یک موجود جامعه ستیز، شرکت، و یک موجود جانی، ارتش، باید جدی ترین نگرانی­ها را در جامعه برانگیزد.

رویترز گزارش می­دهد که نوآوری در فناوری استراق سمع برای پیوند و ارتباط بین ارتش و فناوری، "به منظور حفظ برتری نسبی ارتش ایالات متحده نسبت به روسیه و چین، که در حال گسترش و توسعه ارتشهای خود هستند"، ضروری است. لفظ حفظ برتری نسبی فریب کارانه است. با این همه، خواب و خیال شیطانی پنتاگون، برخورداری امپراتوری آمریکا از سلطه و سیطره کامل است- سلطه بلا منازع در همه عرصه­های نبرد: زمین، هوا، دریا و فضا، از جمله فضای سایبری.

 

مهار مجتمع نظامی- صنعتی- حکومتی

دانشمند صلح دوست، آلبرت انیشتن، می­گفت:"شما نمی­توانید همزمان هم از جنگ جلوگیری کنید و هم برای جنگ آماده شوید." وی در توضیح این مطلب، می­گوید،"خود جلوگیری از جنگ مستلزم ایمان، شجاعت و اراده بیشتری نسبت به آماده شدن برای جنگ است. همه ما، برای اینکه به طور مساوی به وظیفه خود در قبال صلح عمل کرده باشیم، باید سهم خود را ادا کنیم."17

انیشتن به خوبی می­داند از چه چیزی صحبت می­کند، چون او دانشمندی است که نامه­ای به رئیس جمهور فرانکلین روزولت نوشت که در نهایت منجر به عمل کشتار جمعی شد: انداختن بمب­های اتمی روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن. انیشتن، پس از تجدید نظر، در یک اظهار تاسف نیم بند، ابراز داشت: "اگر می­دانستم که آلمان­ها در تولید بمب اتم موفق نمی­شوند، هیچ قدمی بر نمی­داشتم."18

هیچ کس برای این خسارت جانی فجیع در هیروشیما و ناکازاکی مسئول شناخته نشد. ایالات متحده، به عنوان ابر قدرت، به نقض قوانین بین الملل و ارتکاب جنایات جنگی ادامه می­دهد، چنانکه گویی مصونیت همه جانبه به او اعطا شده است.19

به این مصونیت باید پایان داده شود و قانون نورنبرگ، بدون هرگونه تبعیضی، در مورد همه جنایتکاران به کار گرفته شود. توده­های مردم باید خواستار پیگرد قانونی جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، جنایت علیه صلح، تجاوز و کشتار جمعی شده و این پیگرد باید به دور از تعصبات میهن پرستانه مورد حمایت قرار گیرد. این امر مستلزم شجاعت و شهامت است، زیرا مردم با قدرت نخبه سالاران مواجهند، قدرتی که بر تشکیلات امنیتی، یعنی پلیس، زندانها، دادگاهها، عوامل جاسوسی و ارتش، سلطه دارد.

تعقیب کیفری و مجازات جنایات جنگی آمریکا پیام آور یک انقلاب در نظام قضایی و نظم بین­الملل خواهد بود. برای موفق شدن، اقدام مردمی شرط لازم است. در سال 2009، رزمنده شجاع، شکافنده آسمان[7]، به تنهایی تلاشی را برای دستگیری جورج بوش پسر آغاز کرد. شکافنده آسمان، مجروح دستگیر شد. متاسفانه او دیگر در میان ما نیست. اما اگر یک مرد می تواند جرئت و شهامت اقدام علیه بی عدالتی نظام را در خود ایجاد کند، در این صورت شایسته است بقیه ما، حداقل اقل، پشتیبان یکدیگر باشیم.

و بالاخره، اگر قرار است زین پس استفاده از نیروی نظامی، با شور و شوق و غیرت و حمیت لازم، مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، در این صورت باید از توسل به جنگ، با کنار گذاشتن جنگ به عنوان یک تاکتیک زشت تاریخی، جلوگیری شود. بنابراین، به نظر می­رسد گام منطقی بعدی خلع سلاح باشد. اگر جهانی از صلح آن چیزی است که توده های مردم مشتاق آنند، و قطعاً چنین است، در این صورت خلع سلاح باید اتفاق بیفتد و صنایع نظامی باید اهداف خود را از نو تعریف کنند: به دور ازکشتار و به سوی ایجاد حیاتی سرشار از خوشبختی و سعادت.

صلح موجب تغییر در چشم انداز اقتصادی می­شود. چرا به همین مقدار بسنده کنیم؟ جهان و مردم، بدون سلطه شرکتهای جامعه ستیز از حال و روز بهتری برخوردار خواهند بود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Endnotes:

1Writes Roxanne Dunbar-Ortiz, “Somehow, even ‘genocide’ seems an inadequate description for what  happened, yet rather than viewing it with horror, most Americans have conceived of it as their country’s 2.manifest destiny.” An Indigenous People’s History of the United States, Beacon Press, 2014, p. 78.
3See Kieran Kelly, “The United States of Genocide,” Dissident Voice, 30 September 2013.
Abdul Haq al-Ani and Tarik al-Ani, Genocide in Iraq: The Case against the UN Security Council and Member States, Clarity Press, 2013. See review.
4See Kim Petersen and B.J. Sabri, “The Imperialist Violence in Syria, Part 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7,” Information Clearing House, January 2016.
5Ben Bagdikian, The Media Monopoly, Beacon Press, 1983.
6Edward S. Herman and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media, Pantheon, 2002.
7Meanwhile, Google has subsumed itself under a parent company Alphabet. The new slogan is “Do the Right Thing.” The rebranding technique also is used in the world of killers, as departments of war become departments of defense, as the US Army School of the Americas (commonly referred to as the School of Assassins) now calls itself Western Hemisphere Institute for Security Cooperation, and the Blackwater mercenaries for hire now prefers to be called Academi.
8Assange, When Google Met Wikileaks, OR Books, 2014, location 378.
9Assange, 2390.
10Assange, 2242.
11Assange, 3171.
12Assange, 3185.
13See Ronald Kessler, Inside the CIA, Pocket Books, 1992, p. 206.
14John Perkins, Confessions of an Economic Hit Man, Berrett-Koehler Publishers, 2004.
15See Joel Bakan, the corporation: The Pathological Pursuit of Power, Penguin, 2004.
16Bakan, p. 33-35.
17Message sent to Congressman Robert Hale on 4 December 1946. Quoted in Einstein on Peace edited by Otto Nathan and Heinz Norden, 1960, p. 397.
18From “Atoms: Einstein, the Man Who Started It All,” Newsweek, 10 March 1947.
19See Nils Andersson, Daniel Iagolnitzer, and Diana G. Collier (Eds), International Justice and Impunity: The Case of the United States, Clarity Press, 2008. Read review. 

.............................................................

[1] برای دسترسی به متن اصلی مقاله، ر.ک.ب:

When Google Meets the Pentagon, By Kim Petersen, American Herald Tribun. Com, March 7,2016.04.16.

[2]  Kim Petersen. روزنامه نگار، مجری رادیو و تلویزیون، سردبیر سابق Dissident Voice ایالات متحده و از مبارزان شجاع در راه صلح و عدالت اجتماعی در این کشور است. برای توضیح بیشتر ر.ک.ب: Dissident Voice. Org  ]مترجم[.

[3]  دانشیار گروه مطالعات منطقه­ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.

[4]  توضیح اینکه ایالات متحده آمریکا، اساساً با کشتار جمعی و قلع و قمع قریب به 30 میلیون سرخپوست ساکن در این سرزمین بنیان نهاده شد. برای توضیح بیشتر در این زمینه، ر.ک.ب. کتاب مستند و بسیار معتبر تاریخ آمریکا، نوشته هاوارد زین، ترجمه مانی صالحی علامه، تهران: کتاب آمه، 1390، کتاب تاریخ پنهان و ناگفته آمریکا، نصیر صاحب خلق، تهران: نشر هلال، 1384 و نیز مقاله این قلم، تحت عنوان"ایالات متحده اسرائیل"، خبرگزاری فارس، دیدگاه، سیاست و امنیت، 21/9/91 ]مترجم[

[5]  Silicon Valley. در جنوب سان فرانسیسکو واقع شده و کانون فعالیتهای صدها شرکت و موسسه معتبر جهانی، از جمله مهمترین آنها، گوگل، اپل و فیس بوک، می­باشد ]مترجم[.

[6]  همایش "دستور کار امنیت منطقه­ای" –Regional Security Agenda (RSA)- هر ساله در سان فرانسیسکو برگزار می شود که هدف آن کمک به پدید آوردن اطلاعات در سر تا سر جهان همراه با رویدادهای صنعتی در ایالات متحده، اروپا و آسیا می­باشد. هر سال در این همایش باهوش­ترین مغزهای اطلاعات جهان حضور می­یابند و به تبادل اطلاعات می­پردازند. برای آشنایی بیشتر با این همایش، ر.ک.ب: RSA Conference.com ]مترجم[.

[7]   Splitting the Sky ، به معنی "شکافنده آسمان"، معروف به جان بونکور (John Boncore)، فعال سیاسی برجسته سرخپوست، بازیگر، نویسنده و از رهبران "جنبش سرخپوستان آمریکا" (American Indian Movement) است. "شکافنده آسمان" معنای انگلیسی نام بومی بونکور، Dacejeweiah، می­باشد. وی در سال 2009، در پی تلاش برای دستگیری جورج بوش پسر، به جرم جنایت جنگی در عراق، دستگیر شد. جسد وی در 13 مارس 2013 در خانه­اش در منطقه مخصوص اسکان سرخپوستان(Reservation) در ایالات بریتیش کلمبیای کانادا پیدا شد. رسانه­ها، علت مرگ وی را سقوط از پله­های سیمانی و وارد شدن ضربه به سر وی گزارش کردند. پزشکی قانونی اتهام "بازی کثیف کالبد شکافی برنامه­ریزی شده" را رد کرده است.

  • ۹۵/۰۲/۲۰

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">